تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در چیست؟

خرید و فروش سکه در وضعیت اقتصادی کنونی بیشتر به دلایلی همچون پس‌انداز و حفظ ارزش پول انجام می‌شود. افراد ترجیح می‌دهند تا به جای نگهداری پول در بانک، سکه کامل، نیم سکه، ربع سکه و یا سکه‌های گرمی و انواع دیگر سکه‌های با وزن سبک خریداری کنند. اما خیلی زود متوجه می‌شوند که تنها یک مدل خاص از سکه در بازار موجود نیست و سکه‌ها با نام‌ها و قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسند. برای مثال سکه کامل که از سایر انواع سکه‌های موجود در بازار نیز گران‌تر است در دو نوع سکه بهار آزادی و سکه امامی به فروش می‌رسد.

تفاوت اصلی سکه امامی و بهار آزادی طرح قدیم در سال تولید آن‌ها و تصاویر موجود بر دو طرف این سکه‌ها است. این دو نوع سکه از نظر عیار و میزان طلای به کار رفته در ساخت تفاوتی باهم ندارند. برای اینکه تفاوت سکه امامی و بهار آزادی را بیشتر درک کنید و بفهمید که خرید کدام نوع سکه بهتر است؛ در ادامه با ما همراه باشید.

برای مطالعه مقاله «طلای آب شده چیست؟» کلیک کنید.

انواع سکه بهار آزادی موجود در بازار طلای ایران

سکه‌های موجود در بازار طلای ایران بر اساس دو معیار انواع مختلفی دارند.

از نظر طراحی

اگر بخواهیم سکه‌های موجود در بازار طلا را از نظر طراحی تقسیم کنیم؛ به دو نوع سکه بهار آزادی نام‌های سکه‌های طرح قدیم و سکه‌های طرح جدید یا امامی تقسیم می‌شوند.

از نظر قطع

سکه‌های موجود در بازار از نظر میزان طلای به کار رفته به قطع‌های مختلفی از جمله ربع سکه، نیم سکه، تمام سکه، دو نیم و تمام بهار آزادی در بازار تفکیک می‌شوند. همچنین از سال ۱۳۸۹ نیز سکه‌های کوچک‌تر دیگری به نام سکه‌های گرمی نیز در بازار عرضه شده‌اند.

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

طراحی سکه امام و سکه بهار آزادی

برای درک بهتر تفاوت سکه امامی و بهار آزادی، بهتر است با طراحی آن‌ها و سال ساختشان آشنایی کامل پیدا نمایید.

بیشتر بخوانید  گوشواره مناسب برای عید نوروز را همین الان انتخاب کنید

سکه بهار آزادی بعد از انقلاب اسلامی به دو صورت تولید و در بازار توزیع‌ شده است. یکی از انواع این سکه‌ها از سال 1358 تا 1370 تولید می‌شده است که به آن سکه طرح قدیم می‌گویند. عکسی که در یک‌طرف این سکه طراحی شده است؛ به نام حضرت علی (ع) یعنی سه بار تکرار «علی» به خط معقلی تزیینی در داخل یک شش ضلعی و عبارت بانک ملی ایران در زیر آن است. همچنین نقشی که برروی دیگر این سکه طراحی شده، بارگاه امام رضا (ع) به همراه عبارت «نخستین بهار آزادی» است.

بعد از آن، از سال 1370 ضرب نوع جدیدی از سکه بهار آزادی آغاز شد. به این نوع از سکه، سکه امامی یا سکه تمام طرح جدید نیز گفته می‌شود. عکسی که یک‌طرف این سکه چاپ شده است؛ عکس حضرت امام خمینی بوده و تصویر طرف دیگر سکه امامی بارگاه امام رضا (ع) است.

تفاوت‌های سکه امامی و بهار آزادی

سکه امامی و سکه بهار آزادی از نظر وزن و عیار به یکدیگر شبیه هستند و هر یک با عیار 900 در هزار و وزن 8/13598 گرم ضرب شده‌اند. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت‌های سکه امامی و بهار آزادی می‌پردازیم.

قیمت سکه امامی و بهار آزادی

یک تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در قیمت آن است؛ زیرا قیمت سکه امامی همیشه کمی بیشتر از سکه بهار آزادی بوده و قیمت انواع سکه تابع قیمت سکه طرح جدید یا همان سکه امامی است. در واقع باید گفت که نرخی از سکه که به‌عنوان شاخص اصلی برای قیمت تمامی سکه‌های موجود در بازار تعیین‌کننده است، سکه تمام طرح جدید یا همان امامی است. معمولاً قیمت سکه‌های نیم، ربع و گرمی تحت تأثیر نرخ سکه تمام طرح جدید تغییر می‌کند.

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

فراوانی سکه امامی و بهار آزادی در بازار طلا

دیگر تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در میزان فراوانی آن‌ها در بازار بورس طلا است. هر دو سکه طرح قدیم و جدید در بازار کنونی طلای ایران خرید و فروش می‌شوند، اما در حال حاضر فراوان‌ترین نوع سکه موجود در بازار سکه‌های امامی هستند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با زیورآلات برند کندرا اسکات

تعداد متقاضیان و خریداران انواع سکه

برای بیان یک تفاوت سکه امامی و بهار آزادی دیگر، می‌توان به تعداد متقاضیان و خریداران آن‌ها اشاره کرد. بیشتر متقاضیان و خریداران سکه، به خرید سکه‌های طرح جدید یا همان سکه‌های امامی، علاقه بیشتری دارند.

عوامل مؤثر بر قیمت سکه امامی و بهار آزادی

عوامل زیادی در تعیین قیمت سکه امامی و بهار آزادی مؤثر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ارزش دلار نسبت به ریال
  • هزینه ضرب سکه در بانک مرکزی
  • سال ضرب سکه
  • قیمت جهانی طلا
  • حباب سکه

تفاوت سکه امامی و بهار آزادی

میزان رشد سکه بهار آزادی و سکه امامی

یک تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در میزان رشد قیمت و ارزش آن‌ها است. افرادی که قصد سرمایه گذاری بر روی سکه‌های طلا را دارند، به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند. روند صعود ارزش ریالی سکه‌ی امامی در مقایسه با سکه بهار آزادی یک و نیم برابر بیشتر افزایش قیمت داشته است. در نتیجه سکه امامی برای خریداران، سود بیشتری دارد.

برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا سکه؟

موضوع مهمی که تعیین می‌کند برای سرمایه‌گذاری بهتر است سکه خریداری کنید یا طلا، فکر پشت این کار شما است. اگر شما از دسته افرادی هستید که سرمایه‌گذاری را تنها با هدف حفظ ارزش پولتان انجام می‌دهید بهتر است سکه بخرید. چرا که در هنگام خرید طلا از شما مبلغی با عنوان اجرت ساخت طلا دریافت می‌شود و در هنگام فروش همان قطعه طلا تنها وزن طلا اندازه‌گیری می‌شود؛ اما در خرید سکه شما مبلغی با عنوان اجرت ساخت پرداخت نمی‌کنید.

اما اگر دوست دارید که در کنار سرمایه‌گذاری بتوانید از زیورآلاتتان نیز استفاده کنید، خرید طلا نسبت به سکه برای شما مزیت‌های بیشتری خواه‌د داشت و گزینه مناسب‌تری است.

بیشتر بخوانید  طلا هندی چیست؟

برای مطالعه مقاله «عیارطلا به چه معناست؟» کلیک کنید.

برای هدیه دادن، سکه بهار آزادی مناسب‌تر است یا سکه امامی؟

همانطور که در بخش‌های قبلی درباره تفاوت سکه امامی و بهار آزادی صحبت شد، لازم است یادآوری کنیم که سکه بهارآزادی نسبت به سکه امامی قیمت کمتری داشته و از این نظر می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای هدیه دادن باشد.

چرا سکه را وکیوم می‌کنند؟

ممکن شما هم این موضوع را شنیده باشید که سکه وکیوم نشده ارزشی به اندازه سکه وکیوم شده ندارد و باید از خرید سکه بدون وکیوم خودداری کنید. به نظر شما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟ در گذشته طلا فروشان برای آنکه خیال مشتری را از بابت خریدی که انجام می‌دهد راحت کنند، کارت ویزیت خود را به همراه سکه به مشتری می‌دادند. این کارت ویزیت مانند سندی عمل می‌کرد تا نه تنها مشتری بلکه خریدار بعدی سکه نیز از ارزش آن اطمینان حاصل کند. مورد توجه قرار گرفتن این موضوع باعث شد تا طلافروشان به فکر آن بیفتند تا سکه را به همراه کارت ویزیت خود وکیوم کنند. پس از چندی سکه‌های بانکی ارائه شده به بازار نیز در وکیوم مخصوص بانک ارائه می‌شدند.

جمع بندی

اگر اهل سرمایه گذاری در حوزه سکه طلا هستید، حتماً در مورد تفاوت سکه امامی و بهار آزادی اطلاعات زیادی کسب نمایید و سعی کنید انواع سکه طلا طرح جدید با ضرب سال ۱۳۸۶ به بعد را خریداری کنید. برای خرید سکه به فروشگاه‌های حضور و غیر حضوری معتبر مراجعه نمایید.

اگر برای سرمایه‌گذاری قصد خرید طلا دارید پیشهاد می‌کنیم با طلا آب شده و ارزش آن نیز آشنا شوید.

1 در مورد “تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در چیست؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *