ایجاد حساسیت پوستی

ایجاد حساسیت پوستی؛ چه عواملی موجب حساسیت پوستی به زیورآلات می‌شود؟

از گذشته تا به امروز افراد به استفاده از زیورآلات علاقه بسیاری داشته اند. در مواردی برخی افراد با استفاده از زیورآلات دچار حساسیت پوستی می‌شوند. پوست، از حساس‌ترین بخش‌های بدن است. در نتیجه، در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب می‌بیند. گاهی استفاده از زیورآلات با مشکلاتی همراه می‌شود و علاقه‌مندان این محصولات را دچار دردسرهایی می‌کند. از بارزترین مشکل‌های استفاده از اکسسوری‌ها، امکان ایجاد حساسیت پوستی است. برای آشنایی با عوامل حساسیت زا و راه حل رفع آن‌ها در ادامه همراه ما باشید.
هنگام خرید اینترنتی زیورآلات نقره و دیگر اجناس نیز، از کیفیت فلز به کار رفته اطمینان حاصل کنید.

حساسیت پوستی چگونه است؟

زمانی که پوست در معرض برخی مواد قرار می‌گیرد واکنش‌هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می‌دهد. حساسیت پوستی که پزشکان آن را «درماتیت» می‌نامند به معنای التهاب، قرمز شدن و خارش پوست است. دلیل اصلی ایجاد انواع حساسیت‌های پوستی از زیورآلات عموماً مربوط به آبکاری، روکش و آلیاژهای بکار رفته در آن‌ها است. حساسیت پوستی خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد. برای مثال در مواردی همراه با خارش و قرمزی و یا بدون خارش همراه با زخم‌های سطحی ایجاد می‌شوند.
ایجاد حساسیت پوستی

انواع حساسیت‌های پوستی کدام اند؟

1_ایجاد حساسیت پوستی آلرژیک

فرد در اثر تماس با ماده ای که در محیط وجود دارد دچار التهاب می‌شود. مثلاً کسی که به ساعت، حلقه و یا انواع بدلیجات حساسیت دارد.

2_حساسیت پوستی تحریک

این نوع حساسیت در اثر تماس زیاد با ماده حساسیت زا (محرک) به وجود می‌آید. برای مثال فرد به دنبال تماس مکرر با مواد شوینده نسبت به آن‌ها حساسیت پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی برند زیورآلات پاندورا

3- حساسیت‌های شغلی

کسانی که با سیمان و مواد ساختمانی و… در تماس هستند، ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند.

علائم ایجاد حساسیت پوستی به زیورآلات چیست؟

  • خارش
  • قرمزی
  • رطوبت
  • تورم
  • خشک شدن شدید پوست و گاها تکه تکه شدن آن
  • ممکن است حالتی مانند سوختگی نیز بر روی پوست ایجاد شود.
  • تیرگی و ضخیم شدن پوست

ایجاد حساسیت پوستی

کدام فلزات موجب ایجاد حساسیت پوستی می‌شود؟

نیکل

نیکل نوعی فلز سفید نقره‌ای رنگ است. برای ساخت اجزای فلزی بدلیجات مانند دستبندها، حلقه‌ها و … به طور زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کادمیوم

کادمیوم فلزی که در مواردی می‌تواند سرطان زا باشد. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کادمیوم در زیورآلات موجب ایجاد زرق و برق در فلز ایجاد شده و جواهرات را سنگین‌تر می‌کند.

سرب

سرب فلزی است که می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد خصوصاً در کودکان شود. سرب در جواهرات برای ساخت فلزات سنگین‌تر و ساده‌تر استفاده می‌شود. سرب در جواهرات در قسمت‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مس

مس نیز از فلزاتی است که می‌تواند موجب ایجاد حساسیت پوستی شود. اگر به مس حساسیت دارید ممکن است به آلیاژهای فلزی که شامل مس هستند نیز حساسیت داشته باشید. مثلاً رزگلد که حاوی مخلوطی از طلا و مس برای رسیدن به رنگ زیبای آن است.

برنج

برنج اغلب به عنوان فلز پایه‌ای استفاده می‌شود که با نقره استریل یا طلا پوشانده می‌شود. اگر پوست شما بعد از پوشیدن گردنبند یا گوشواره‌ها سبز شود، به احتمال زیاد مقداری برنج در ترکیب فلزی آن زیورآلات وجود دارد.
ایجاد حساسیت پوستی

بیشتر بخوانید  گوشواره مناسب برای عید نوروز را همین الان انتخاب کنید

راه حل‌های جلوگیری و رفع ایجاد حساسیت پوستی

1- پوست خود را خشک کنید: هنگام استفاده از زیورآلات تمام مناطق پوست خود را که در تماس با اکسسوری است را خشک کنید. این کار از ایجاد انواع حساسیت پوستی تا حدی جلوگیری می کند.
2- از مرطوب کننده استفاده کنید: این لایه محافظ مانع تماس مستقیم بدلیجات با پوست شما می‌شود. در نتیجه، می‌تواند از ایجاد حساسیت‌های پوستی جلوگیری به عمل آورد.
3- از بدلیجات استیل استفاده کنید : در بسیاری موارد افراد به زیورآلات از جنس طلا علاقه ندارند. در این صورتی می‌توانند اانواع اکسسوری از جنس استیل یا پلاستیک استفاده کنید.
برای بعضی از افراد عموماً انواع زیورآلات موجب حساسیت پوستیمی شوند. به این افراد پیشنهاد می‌کنیم از کرم هیدروکورتیزون، لوسیون کالامین، آنتی هیستامین و کمپرس سرد استفاده کنند.

سخن آخر

حساسیت به مواد سازنده زیورآلات، بسیار شایع است. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی از خرید زیورآلات نامرغوب و بی‌کیفیت خودداری کنید. گالری آرته لایف استایل از بهترین مواد برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کند. تمامی محصولات گالری آرته در طرح‌های خاص و زیبا و بهترین کیفیت برای خرید موجود هستند. آرته، انتخاب خوش سلیقه‌ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *