تاج های زنان خاندان سلطنتی؛ آشنایی با مشهورترین تاج های زنان سلطنتی

تاج زنان خاندان سلطنتی اغلب موروثی هستند و از نسلی به نسل دیگر در این خاندان منتقل می‌شوند. استفاده از تاج در میان مردم عادی و خاندان سلطنتی رواج داشته، اما تاج‌های سلطنتی با آن‌ها متفاوت هستند. در این مقاله تاریخچه تاج‌های زنان سطنتی را بررسی خواهیم کرد. به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا تاج‌های زنان خاندان سلطنتی از جایگاه ویژه‌ای در خاندان‌های سطنتی برخوردارند؟

تاریخچه‌ی استفاده از تاج‌ها

استفاده از تاج از زمان باستان در میان درباریان ابر قدرت‌های آن زمان ایران و مصر رواج داشته است. پیش از این، انسان‌ها با تاج‌های گلدار، سر و موی خود را تزئین می‌کردند. در یونان باستان، برنده‌های المپیک تاجی از زیتون بر سر خود می‌گذاشتند. در قدیمی‌ترین متون ادب فارسی یعنی اوستا؛ از تاج ایزد بانوی آب (آناهیتا) یاد شده است. تاج ایزد از تاج‌های زنان خاندان سلطنتی است. آن را تاجی زرین و هشت گوشه با صد ستاره توصیف کرده‌اند. تاج هم در مصر باستان، یکی از تاج‌های سلطنتی مصریان بود. از این تاج برای به رخ کشیدن قدرت فرعون استفاده می‌شد.
تاج‌های سلطنتی به عنوان یک نماد رفته رفته پر نقش و نگار تر شده و از جواهرات بیشتری برای تزئین آن‌ها استفاده کردند. رومیان باستان با تقلید از فرهنگ‌های دیگر شروع به طراحی و استفاده از تاج‌های سلطنتی کردند، اما به دلیل نداشتن مهارت در طراحی تاج‌ها، فقط با سنگ‌های قیمتی و الماس آن‌ها را تزئین می‌کردند.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی
در تصاویر و مجسمه‌های باقی مانده از آن دوران، تاج‌های زنان خاندان سلطنتی به صورت روبان، دیم، سربند و تیارا دیده می‌شوند اما سقوط امپراطوری روم و ظهور مسیحیت منجر به از بین رفتن سنت استفاده از تاج در میان رومیان شد.

تاریخچه تاج‌های زنان سلطنتی

در اواخر قرن هجدهم استفاده از تاج بار دیگر در میان خاندان‌های سلطنتی رواج پیدا کرد. نقش و نگاره‌های طبیعت گرایانه و استفاده از طلا جای خود را به نقش‌های کلاسیک و سنگ‌های قیمتی داد. در آن زمان تیارا از مهم‌ترین تاج‌های زنان خاندان سلطنتی در انگلستان بود. محبوبیت تیارا همچنان تا به حال نیز ادامه دارد.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی
در قرن نوزدهم ناپلئون پادشاه فرانسه با تقلید از امپراطوری روم، مراسم تاج گذاری همسرش را با یک تاج تیارا برگزار کرد. این تاج از دسته تاج‌های زنان خاندان سطلنتی است که محبوبیت زیادی دارد. تاج تیارا یک طرح نئوکلاسیک و تزئین شده با الماس بود.
در آن زمان در انگلستان در حالی که طرح‌های کلاسیک محبوبیت داشتند؛ بار دیگر نگاره‌های طبیعت گرایانه رواج یافتند. طرح‌هایی مثل گل، دسته گل و غنچه در انواع تاج سلطنتی کاربرد داشت. به مرور زمان استفاده از طرح‌های گیاهان کمتر شد. در این زمان استفاده از سنگ‌های قیمتی مثل الماس، یاقوت و زمرد در تاج‌های زنان خاندان سلطنتی بیشتر شد.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

بیشتر بخوانید  محبوب‌ترین انواع سنجاق سینه زنانه

تاج ملکه ویکتوریا؛ انگلستان

ملکه ویکتوریا به استفاده‌ی زیاد از تاج‌ها و جواهرات سلطنتی مشهور بود و همیشه از تاج یا دیم استفاده می‌کرد. در قرن نوزدهم زنان سلطنتی انگلستان در تمام مراسم‌های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و … از تاج و جواهرات سلطنتی استفاده می‌کردند. پس از مرگ شاهزاده آلپرت، ملکه ویکتوریا وارد دوره‌ی طولانی سوگ برای همسر خود شد و این مورد تاثیر زیادی بر جواهرات و تاج‌های سلطنتی گذاشت. در این زمان از فولاد، استیل و سایر فلزات کم ارزش و سیاه رنگ برای ساخت جواهرات و تاج‌های زنان سلطنتی استفاده می‌کردند. تعدادی از معروف‌ترین تاج‌های زنان سلطنتی انگلستان را در ادامه معرفی خواهیم کرد.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

تاج‌های زنان خاندان سلطنتی؛ تاج درخشان کارتیر

تاج درخشان کارتیر (The Cartier Halo Tiara) در سال 1936 به سفارش جورج ششم (دوک بریتانیا)، توسط کارتیر ساخته شد. این تاج، به تاج درخشان ملکه الیزابت نیز مشهور است. این تاج از پلاتین ساخته شده و علت درخشش آن تعداد زیاد الماس‌ها و برلیان‌های استفاده شده در آن است.
این تاج برای ملکه الیزابت اول سفارش داده شده بود. در سال 1944 در تولد 18 سالگی ملکه الیزابت دوم به او هدیه داده شد. اما ملکه الیزابت دوم هرگز از این تاج استفاده نکرد. چندین بار خواهران ملکه الیزابت دوم یعنی پرنسس آنا و پرنسس مارگارت این تاج را بر سر گذاشته اند. آخرین بار کیت مدیلتون در سال 2011 در مراسم ازدواجش از تاج کارتر برای آراستن موهای خود استفاده کرد.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

تاج‌های زنان سلطنتی؛ تاج ریش ریش ملکه ماری

این تاج یکی دیگر از نمونه‌های تاج‌های زنان خاندان سلطنتی است. تاج ریش ریش (The Queen Mary Fringe Tiara) گردنبندی بود که ملکه ویکتوریا در جشن ازدواج ملکه ماری به او هدیه داد. ملکه ماری در سال 1919 دستور بازآفرینی این جواهر سلطنتی را داد. در نتیجه، الماس‌های روی گردنبند به تاج کنونی منتقل شد. ملکه الیزابت و پرنسس آنا در مراسم ازدواجشان از این تاج استفاده کرده اند.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

بیشتر بخوانید  آشنایی با زیورآلات برند شنل

تاج‌های زنان سلطنتی؛ تاج ولادمیر

تاج ولادمیر (The Grand Duches Vladimir Tiara) متعلق به دوشس بزرگ روسیه بوده است. زمانی که بانو ولادمیر در گذشت، دخترش این تاج را به ملکه ماری بریتانیا فروخت. این تاج اکنون یکی از محبوب‌ترین تاج‌های زنان خاندان سلطنتی و ملکه الیزابت دوم است. تاج ولادمیر از 15 حلقه‌ی تزئین شده با الماس طراحی شده است. می‌توان آن‌ها را درون هر یک از حلقه‌های تاج مروارید آویخت.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

تاج‌های زنان سلطنتی؛ تاج منگوله‌دار عشاق

تاج منگوله‌دار عشاق (Queen Mary Lover’s Knot Tiara) در سال 1818 برای پرنسس آگوستا ساخته شد. این تاج سپس به نوه آگوستا ارث رسید. بعد از آن به یک خانواده‌ی آلمانی فروخته شد. بالاخره این تاج به دست ملکه ماری رسید و ملکه ماری آن را بازآفرینی کرد. در نهایت، این تاج به عنوان هدیه در مراسم ازدواج پرنسس دایانا به او اهدا شد. تاج منگوله‌دار عشاق یکی از محبوب‌ترین تاج‌های پرنسس دایانا بود.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

تاج‌های زنان خاندان سلطنتی؛ تاج دختر بزرگ بریتانیا و ایرلند

تاج دختر بزرگ بریتانیا و ایرلند (The Girl’s of Great Britain & Ireland Tiara) یکی دیگر از تاج‌های سلطنتی است. این تاج از طرف لیدی اوا گرویل به پرنسس ماری در مراسم ازدواجش هدیه داده شد. در این تاج حدوداً 2900 الماس، مروارید، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد به کار رفته است. در سال 1947 این تاج به ملکه الیزابت دوم اهدا شد. این تاج یکی از تاج‌های مورد علاقه این ملکه است.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

تاج‌های زنان سلطنتی؛ تاج نوار الماسی

تاج نوار الماسی ملکه ماری از طرف کنت لینکولن در مراسم ازدواج ملکه ماری به او اهدا شده است. این تاج به شکل نواری پهن است. تعداد زیادی الماس در این تاج به کار رفته است. هر یک از الماس‌ها قابلیت تعویض با یاقوت کبود را دارد. مگان مارکل -همسر پرنس هری نوه‌ی الیزابت دوم- در مراسم ازدواجش این تاج را بر سر گذاشت.
تاج‌های زنان خاندان سلطنتی

بیشتر بخوانید  با زیورآلات زنان عرب آشنا شوید

تاج‌های زنان خاندان سلطنتی؛ سوئد

تاج پرنسس ویکتوریا در ابتدا متعلق به همسر اول ناپلئون یعنی ملکه ژوزفین بود. بعد از ازدواج دخترشان با پادشاه سوئد و نروژ، ملکه این تاج را به دخترش اهدا کرد. دحترش این تاج را با خود به کشور سوئد آورد. در حال حاضر این تاج یکی از کهن‌ترین دارایی‌های خاندان سلطنتی سوئد است. طبق سنت این خاندان در مراسم ازدواج از این تاج استفاده می‌شود. پرنسس ویکتوریا (پرنسس کنونی کشور سوئد) در روز عروسی خود این تاج را بر سر نهاد.

سخن آخر

تاج‌ها یکی از جواهرات زنانه محبوب خاندان‌های سلطنتی هستند. استفاده از تاج‌های زنان خاندان سلطنتی همچنان در برخی مراسمات در برخی کشورها همچون انگلیس رایج است. همچون مگان مارکل که در مراسم ازدواج خود با پرنس هری از تاج ملکه ماری استفاده کرد. در این مقاله در گالری آرته لایف استایل تعدادی از شناخته شده‌ترین تاج‌ها را معرفی کردیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *