انواع سنگ عقیق

آشنایی با انواع سنگ عقیق

عقیق یا آگات از سنگ‌های نیمه قیمتی است. عقیق جزء کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر Cr,Ni,Ca,Mg,Fe,Al در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق، ریز دانه بودن و رنگ روشن آن است. عقیق، نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است. در ادامه شما را با انواع سنگ عقیق، تاریخچه، خواص و… آن آشنا خواهیم کرد. پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم اگر به سنگ‌های قیمتی علاقه دارید، با خواص سنگ های قیمتی و ویژگی‌های آن ها بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه سنگ عقیق

واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده است. احتمالاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است. عقیق‌هایی که در گذشته از معادن آلمان استخراج می‌شدند، دارای رنگ‌های قرمز، صورتی و قهوه‌ای بود و بین این لایه‌ها گاهی نیز نوارهای خاکستری رنگ دیده می‌شد. این معادن امروزه قابل استفاده نیستند.

مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت. از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق تراش داده شده برای ساختن مهره نگین انگشتری و تزئین ظروف استفاده می‌کردند. جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در میان درباریان اروپا در دوره رنسانس مرسوم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور، نمونه‌های خاصی از آن موجود است.

انواع سنگ عقیق

انواع سنگ عقیق از نظر ساختار

عقیق را با توجه به نوع شکل و ساختار لایه‌های آن می‌توان این گونه تقسیم بندی کرد:

1- سنگ عقیق خزه‌ای

اولین نوع از انواع عقیق است و دارای محتویاتی از بلورهای سبز رنگ به شکل خزه است. بهترین نوع عقیق خزه‌ای در هندوستان استخراج می‌شود.

2- سنگ عقیق شجری

عقیق شجری که سنگ مشاء نیز نامیده می‌شود، یکی از انواع سنگ عقیق بدون ساختار و به شکل لایه مانند است. این عقیق به رنگ خاکستری یا بی رنگ و نیمه شفاف است که بر روی سطح آن اشکال درخت مانند نقش بسته است. به دلیل این که عقیق شجری قبلاً از طریق بندر موشا به اروپا حمل می‌شده، به سنگ موشا نیز معروف است.

بیشتر بخوانید  زیورآلات درباری دوزی چیست؟

3- سنگ عقیق چشمی

از لایه‌های دایره گونه موازی هم که دارای یک نقطه تیره رنگ در مرکز هستند تشکیل شده است.

4- سنگ عقیق آبدار

در این نوع سنگ مقداری آب وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط است و در تراش‌های نازک از سنگ، آب داخل آن قابل دیدن می‌باشد.

5- سنگ عقیق مجوف

سنگی که دارای حفره‌های متعدد و تو خالی زیادی است.

6- سنگ عقیق دژی

نوعی که بر روی یا درون آن، نقشه‌ای مانند دژهای قدیمی وجود دارد.

7- سنگ عقیق منظره‌ای

درون این نوع سنگ عقیق اشکالی به شکل درختان و مناظر طبیعی مشاهده می‌شود.

8- سنگ عقیق لایه‌ای

در این نوع سنگ عقیق لایه‌های سنگ موازی با یکدیگر می‌باشند.

عقیق‌های ذکر شده مهم‌ترین نوع از انواع سنگ عقیق هستند. علاوه بر آن می‌توان به آبی هلی، بنفش سلوی، آبی نواری و نوع آتشی به عنوان دیگر از انواع سنگ عقیق اشاره کرد.

انواع سنگ عقیق از نظر رنگ بندی

این گوهر در بیش از 30 رنگ مختلف دیده شده است. با توجه به کیفیت رنگ و پدیده‌هایی که نشان می‌دهد در زمره سنگ‌های نیمه قیمتی قرار می‌گیرد. ساختار میکروسکوپی آنها حضور عناصر فلزی رنگ‌زا مثل: آهن کروم، مس، تیتان، منگنز، کبالت و نیکل را نشان می‌دهد که از جمله عوامل اصلی تأثیر گذار در رنگ عقیق است. رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای، سفید، قرمز، خاکستری، صورتی، سیاه و سفید، انگشتر عقیق کبود سبز و زرد در انواع رنگ بندی وجود دارد که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود.

کدام رنگ عقیق بهتر است ؟

عقیق سرخ جذاب‌ترین ترین و پر طرفدارترین نوع از انواع سنگ عقیق است. فردی که از عقیق سرخ استفاده می‌کند، به دلیل باز شدن قلبش می‌تواند انرژی‌های جدیدی در خود کشف کند. استفاده از عقیق سرخ فواید بسیاری از جمله دور کردن انرژی‌های منفی از زندگی و افزایش قدرت بدنی دارد.

بیشتر بخوانید  سوراخ کردن گوش کودک؛ چه زمانی گوش کودک را سوراخ کنیم؟

سنگ عقیق زرد

عقیق زرد از یکی دیگر از انواع سنگ عقیق است و از جواهرات قیمتی به شمار می‌رود. این سنگ عقیق از جنس سیلیس می‌باشد و اکثراً از سنگ‌های یمنی ساخته شده است. به همین علت به آن‌ها عقیق زرد یمنی و یا عقیق زرد یمن نیز گفته می‌شود.

خواص عقیق زرد اصل

سنگ عقیق زرد یمنی به سنگ عزت نفس مشهور است. از خواص عقیق زرد اصل به منظور بالا بردن حس احترام به خود و توانایی‌های خود بسیار استفاده می‌شود. سنگ عقیق زرد حس عشق و علاقه را در بین انسان‌ها بالا برده و همچنین سبب دور شدن انرژی‌های منفی می‌شود.

انواع سنگ عقیق

منابع سنگ عقیق

به طور کلی منابع این گوهر روی کره زمین فراوان است. ولی یکی از کشورهایی که بالاترین مقدار منابع این گوهر در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف در آن وجود دارد، ایران است. تا جایی که در سواحل دریای خزر خلیج فارس و یا بر بستر اکثر رودخانه‌های ایران سنگ عقیق یافت می‌شود. شهرستان نمین در اردبیل، از جمله بزرگترین معادن این کانی در جهان است.

خواص عقیق بر روی بدن

برای جلوگیری از خونریزی معده، لخته شدن خون، درمان جنون، بیماری‌های طحال و بسیاری از بیماری‌های دیگر، انواع سنگ عقیق مفید است. از دیگر خواص عقیق این است که سرمه‌ی ساخته شده از این سنگ، بینایی را تقویت و چشم‌ها را درخشان می‌کند. این گوهر برای بند آوردن خونریزی لثه بسیار مفید بوده و دندان‌ها را محکم می‌کند. اما اگر معده شما ضعیف است، سعی کنید از این سنگ استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است این خاصیت سنگ عقیق شما را آزار دهد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با زیورآلات برند تیفانی

خواص عقیق بر روح و روان

  • یکی از خواص عقیق، تعالی، شادابی و آرامش روح و همچنین برطرف شدن غم و غصه و ناراحتی‌های روحی است.
  • عقیق برای تقویت نقاط مختلف بدن و همچنین برقراری تعادل و هماهنگی در آن‌ها بسیار مفید می‌باشد.
  • استفاده از انگشتر عقیق اثر بسیار زیادی در زدودن انرژی‌های منفی از محیط دارد، همچنین سبب پاکسازی هاله‌ای از انرژی‌های منفی می‌شود.

تشخیص سنگ عقیق اصل

  • با آتش نمی‌توان آن را سوزاند.
  • روی شیشه خط می‌اندازد.
  • انگشتر عقیق یمنی در مقابل نور، اشکالی همچون حباب یا کندوی زنبور از خود نشان می‌دهد. (همیشگی نیست)
  • اشیا نوک تیز روی آن اثری ندارد و ردی نمی‌اندازند مگر اینکه درجه سختی آن اشیاء بسیار بالا باشد.

انواع سنگ عقیق

بهترین روش نگهداری سنگ عقیق

این نگین به دلیل بافت کوارتزی خود به اندازه سنگ فیروزه حساس نیست. یعنی موقع شست و شوی معمول ظروف یا استحمام می‌توانید آن را همراه داشته باشید. با این حال بهتر است، این گوهر را کمتر در معرض مواد شوینده، تغییرات دما و ضربه قرار دهید.

قیمت سنگ عقیق

قیمت سنگ عقیق بر اساس کیفیت، رنگ و زیبایی و در مرحله بعدی تراش و وزن تعیین می‌شود.

سخن آخر

انواع سنگ عقیق که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد که خواص متنوعی برای آن ذکر شده است. از عقیق به جز استفاده در زیور آلات، برای مصارف درمانی نیز استفاده می‌شود. در گالری آرته لایف استایل می‌توانید زیورآلات دستسازی را که مزین به این سنگ قیمتی شده اند خریداری کنید.

گوشواره نو بهار

گوشواره نو بهار

برنز با روکش طلا, سنگ عقیق یشمی, نقره – عیار ۹۲۵مشاهده محصول
گوشواره پروانه شو

گوشواره پروانه شو

صدف دستساز, نقره – عیار ۹۲۵مشاهده محصول
گوشواره-صدای-سخن-عشق-1024x1024

گوشواره صدای سخن عشق

مروارید پرورشی, نقره – عیار ۹۲۵مشاهده محصول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *