جواهرات در دهه 1950

آشنایی با جواهرات در دهه 1950

سال‌های پس از جنگ جهانی دوم بازگشتی خوش استقبال به تجمل بود که در سبک‌های جواهرات آن زمان منعکس شد. عنصر تعیین کننده طراحی جواهرات در دهه 1950 از New Look که توسط کریستین دیور در سال 1947 معرفی شده بود، سرچشمه می‌گرفت. طراحان جواهرات شروع به ایجاد جواهرات مجلل مطابق با مد زنانه کردند. در چند سال اول دهه 50، از آنجایی که جهان هنوز در حال بهبودی پس از جنگ بود، طرح‌های جواهرات کم اهمیت بود. با گذشت زمان، سبک‌های جواهرات به دلیل تغییر روندهای اجتماعی، سیاسی و مد تکامل یافتند. تاثیرات مد لباس پاریس، فیلم‌های هالیوود و نمادهای مد، زنان را به دنبال تنوع در جواهرات خود تشویق می‌کردند.

ویژگی‌های ترند جواهرات در دهه 1950

بهترین مواد مانند پلاتین، طلا و مروارید جواهرات اواسط قرن را تعریف کردند. روند جواهرات مروارید تحت تاثیر آدری هپبورن قرار گرفت؛ زیرا او ظرافت کلاسیک و جاودانه را در فیلم‌هایش تجسم می‌بخشید. ست‌های جواهرات معروف به “parure” با پوشیدن گوشواره‌ها، گردنبندها، سنجاق‌ها، دستبندها و انگشترهای مشابه توسط زنان بسیار محبوب شد.
جواهرات طلا محبوبیت خود را حفظ کردند، اما نقوشی مانند کمان، روبان، منگوله، حیوانات، گل و برگ به طرح‌ها اضافه شدند. نقوش گل از دوران ویکتوریا الهام گرفته شد و برخی از گل‌های مورد علاقه، گل رز، لاله، خشخاش و آفتابگردان بودند.
جواهرات در دهه 1950

ظهور جواهرات لباس در دهه 1950

قبل از دهه 1950، جواهرات از فلزات گران قیمت و سنگ‌های قیمتی و با ارزش ساخته می‌شدند. اما پس از جنگ این دیدگاه تغییر کرد. در طول دهه 1950، جواهرات لباسی که بزرگ و رنگارنگ و از مواد ارزان قیمت ساخته شده بودند، بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفتند.
جواهرات لباس در اصل برای صنعت سینما طراحی شده بودند، اما قوانین آداب معاشرت حکم می‌کرد که هیچ سبکی بدون زیور آلات کامل نیست. بنابراین، جواهرات لباس در کمد لباس زنانه ضروری شدند. برخی از این قطعات از جواهرات خوب قابل تشخیص نبودند و برخی آشکارا ساختگی بودند. همچنین مجموعه جواهرات ساخته شده از مروارید مصنوعی، شیشه، لعاب و پلاستیک مانند لوسیت و باکلیت نیز محبوب شدند.
رنگ یکی از مهم‌ترین عناصر در جواهرات در دهه 1950 بود و سنگ‌های قیمتی مصنوعی از یاقوت کبود گرفته تا یاقوت سرخ و زمرد در ظاهر آن عصر گنجانده شدند. برخی از طرح‌های جواهرات ویژگی‌های عصر اتمی مانند نمایش‌های خیالی از انفجارها، ستارگان، نقش‌های خوشه ای، اشکال هندسی، اتم‌ها و الکترون‌ها همراه با فوران‌های خورشیدی و ستاره باران را در برمی گرفتند. همه اینها به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت در جواهرات امکان پذیر شد.

بیشتر بخوانید  فروشگاه زیورآلات نقره

انواع جواهرات در دهه 1950

از آنجایی که جواهرات نقش مهمی در ظاهر زنان در دهه 1950 ایفا می‌کردند، در ادامه برخی از محبوب‌ترین انواع جواهرات آن زمان را معرفی می‌کنیم.
جواهرات در دهه 1950

جواهرات مروارید در دهه 1950

مرواریدها اکسسوری مناسبی برای لباس مشکی و کت و شلوارهای دوخته شده بودند. مرواریدها از گوشواره‌ها گرفته تا گردنبندها و دستبندهای دو رشته ای، به جایگاهی نمادین رسیدند. به ویژه با نمادهای مد مانند گریس کلی و آدری هپبورن که اغلب با سبک جواهرات به تصویر کشیده می‌شدند. مرواریدها همچنین در رنگ‌های مختلف مانند کرم، شامپاین، قهوه ای و خاکستری دیده می‌شدند که مناسب لباس‌های شیک آن زمان بود.

جواهرات طلا در دهه 1950

از دستبندهای مشبک گرفته تا گوشواره‌های دکمه ای و سنجاق‌های گلدار، جواهرات بافت طلایی در دهه 50 رایج شدند. دستبندها و گردنبندهای زنجیر طلا به اندازه کافی شیک بودند و می‌توانستند به تنهایی پوشیده شوند. در حالی که، سنجاق‌های طلایی با نقوش طبیعی، لباس شب را تکمیل می‌کردند. جواهرات لباس همه اشکال گیاهان و جانوران را به نمایش می‌گذاشتند و برخی از آن‌ها با سنگ‌های قیمتی رنگارنگ و میناکاری پوشانده شده بودند.

جواهرات بدلیجات در دهه 1950

به جای الماس، بدلیجات پس از جنگ جهانی دوم مد شدند؛ زیرا ظاهری پیچیده و ظریف را به نمایش گذاشتند و مکمل لباس‌های شب و لباس‌های کوکتل بودند. از گردنبندهای تک رشته گرفته تا گوشواره‌های بزرگ و دستنبندهای سرآستین، بدلیجات زرق و برق دوران منعکس می‌کردند. همچنین، سنگ شفق قطبی (یک نگین شیشه ای رنگین کمانی که توسط سوارسکی ساخته شده است) در طرح‌های جواهرات محبوب شد.
جواهرات در دهه 1950

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

جواهرات رنگارنگ در دهه 1950

جواهرات قرار بود ظاهر شوند و مورد توجه قرار گیرند؛ بنابراین، رنگ‌های جسورتر در دهه 50 محبوبیت پیدا کردند. یقه‌های باز نیاز به گردنبندهای رنگارنگ و گوشواره‌های پررنگ داشتند. همچنین میراث ماندگار فیروزه و مرجان در این زمان پدیدار شد.

جواهرات لوسیت و پلاستیک در دهه 1950

لوسیت نوعی پلاستیک ساخته شده از رزین اکرلیک است که در جواهرات لباس استفاده می‌شد. جواهرات Confetti Lucite دارای گوشواره، گردنبند، النگو و انگشتر با زرق و برق چشمگیر، گل‌های ریز و بدلیجات بودند. برخی از طراحان جواهرات این ماده را به سنگ‌های کابوچون تبدیل کردند که در سنجاق‌های “Jelly Belly” با شکل حیوانات مانند خروس، قورباغه، اردک، پودل و فوک استفاده می‌شد.

سخن آخر

اگر طرفدار سبک‌های وینتیج و کلاسیک هستید، می‌توانید از جواهرات در دهه 1950 الهام بگیرید. برای انجام این کار و شیک به نظر رسیدن، جواهرات قدیمی را انتخاب کنید که ظاهری منحصر به فرد به شما می‌بخشند. جواهرات دهه 1950 به شما این امکان را می‌دهد که سبک شخصی منحصر به فردی را پرورش دهید. نکته کلیدی یافتن قطعات غنی از تاریخ مد و به اندازه کافی شیک برای پوشیدن در دوران مدرن ما است. چند قطعه قدیمی فوراً ظاهر کلی شما را تغییر می‌دهد. البته جواهرات دهه 50 می‌توانند برای طیف وسیعی از سبک‌ها مناسب باشند. قطعاتی را به مجموعه اکسسوری‌های خود اضافه کنید که مکمل استایل شخصی شما باشند و در عین حال زرق و برق دهه 1950 را به نمایش بگذارند.
اگر به دنیای مد و فشن در دهه‌های گذشته علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم استایل‌های دهه 1940 نیز مطاله کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *