سنگ الکساندریت

آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

آیا تابه‌حال درباره‌ی سنگ الکساندریت چیزی شنیده‌اید؟ سنگی که بسیار عجیب و با قابلیت تغییر رنگ است؟! این سنگ در ایران کمیاب است و اگر الکساندریت اصل موجود باشد با قیمت بالا به فروش می‌رسد. در ادامه‌ی مقاله به خصوصیات ویژه‌ی سنگ الکساندریت می‌پردازیم که می‌تواند برای هر خواننده‌ای جالب باشد.

مروری بر تاریخچه سنگ الکساندریت

تاریخ این سنگ به زمان امپراطوری روسیه مربوط می‌شود. بر اساس تحقیقات، مشخص شده که به نام الکساندر دوم، تزار روسیه، نام‌گذاری شده ولی برای اولین‌بار توسط یک معدن‌کار فنلاندی به نام Nordenskiold در سال 1834 کشف شده است. ابتدا تصور می‌کردند که سنگ الکساندریت یک سنگ زمرد باشد؛ به دلیل اینکه در مناطق اورال روسیه کشف شده بود. اما مدتی بعد متوجه شدند که این سنگ دارای کروم است و قابلیت تغییر رنگ دارد.

یکی از منابع بزرگ استخراج این نوع سنگ در کشور روسیه بوده که به‌مرور زمان تخلیه شده است. امروزه منابع دیگری در هند، تانزانیا، برزیل، روسیه، برمه و زیمباوه هستند که الکساندریت را از آن استخراج می‌کنند.

مشخصات سنگ الکساندریت

این گوهر ناب از ماده معدنی کریسوبریل تشکیل شده است. سختی تقریباً 8.5 دارد. ترکیب شیمیایی آن BeAl2O4 است. حاوی عنصر کروم است که بر روی رنگ آن تأثیر دارد. میزان ضریب شکست نور آن از 1.746 تا 1.775 است. وزن آن نیز به بیش از 3 قیراط نمی‌رسد. بزرگ‌ترین نوع الکساندریت با وزن 66 قیراط در مؤسسه اسمیت سونیان واشنگتن D C نگهداری می‌شود. از نظر شکل به‌صورت گرد، بیضی، گنبدی و گاهی به‌صورت قلبی هم برش می‌خورد.

سنگ الکساندریت

رنگ، وضوح و درخشندگی

سنگ الکساندریت عناصر خاصی از طیف‌های رنگی را به شیوه‌ای غیرمعمول جذب می‌کند. به‌نحوی‌که زیر نور طبیعی در روز به رنگ زمرد، آبی مایل به سبز و طوسی درآمده و زیر نور مصنوعی به رنگ‌های یاقوتی، بنفش مایل به قرمز و قرمز تمشکی دیده می‌شود. این سنگ‌ها معمولاً پس از برش و صیقل دادن، شفافیت و درخشندگی مانند شیشه پیدا می‌کنند. گونه‌ی خالص با وزنی بیش از یک قیراط و همچنین با وضوح و درخشندگی بالا ارزشی بیشتر از یاقوت کبود، یاقوت سرخ و زمرد سبز دارد.

بیشتر بخوانید  کاربردهای نقره؛ نقره فلزی همه کاره

خواص ارزشمند سنگ الکساندریت

برخی معتقدند که این سنگ فواید زیادی دارد و همراه داشتن آن می‌تواند بر جسم و روح آدمی تأثیر مثبت بگذارد. از جمله فواید آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ترمیم بافت‌های سلولی و عصبی
  • مؤثر در رفع بیماری‌های پوستی، آکنه و جوش
  • تنظیم گلبول‌های قرمز و مؤثر بر درمان سرطان خون
  • تقویت دستگاه هاضمه و سم‌زدایی کبد
  • تقویت تمرکز و توانایی یادگیری
  • برطرف‌کننده غم و ناراحتی
  • ایجاد تعادل روحی
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و آرامش فکری

همچنین برخی بر این باور هستند که این سنگ می‌تواند نماد خوشبختی، شانس و اقبال باشد.

نحوه‌ی تشخیص سنگ الکساندریت اصل از تقلبی

امروزه نوع تقلبی الکساندریت در بازار به‌وفور یافت می‌شود. متوجه شدن اینکه یک سنگ الکساندریت اصل است یا تقلبی بسیار دشوار است. برای تشخیص این موضوع باید به یک کارشناس متبحّر در امر گوهرشناسی یا آزمایشگاه مراجعه کرد. نکاتی وجود دارد که برای یک خرید مطمئن کمک‌کننده هستند.

نکته اول قیمت سنگ است. اگر مشاهدهسنگ الکساندریت کردید که قیمت آن پایین‌تر از حد امکان است نشانه‌ی این است که سنگ تقلبی است. باید بدانید که در ایران نوع اصلی آن نایاب است و آنچه با قیمت پایین به فروش می‌رسد نوع مصنوعی است.

نکته دوم میزان تغییر رنگ سنگ است که به تشخیص اصل بودن سنگ کمک زیادی می‌کند.

نکته سوم اندازه‌گیری ضریب شکست نور با استفاده از ابزار مخصوص به آن است.

نکته چهارم همان‌طور که گفته شد با مراجعه به آزمایشگاه و قرار دادن سنگ زیر میکروسکوپ روش دیگری است جهت تشخیص اصل بودن سنگ.

قیمت سنگ الکساندریت

موارد زیادی هستند که بر قیمت سنگ الکساندریت اصل تأثیرگذارند. در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

  1. وضوح، درخشندگی و میزان تغییر رنگ
  2. وزن و نوع تراشکاری انجام شده بر روی سنگ
  3. محل استخراج
  4. بزرگ یا کوچک بودن
  5. میزان تقاضا
بیشتر بخوانید  نماد مار در زیورآلات

نحوه‌ی مراقبت از سنگ الکساندریت

این سنگ، سنگی مقاوم و پایدار و مناسب برای استفاده‌ی معمول است. بااین‌حال نگهداری از جواهرات با سنگ‌های قیمتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای تمیزکردن می‌توان با آب گرم و صابون آن را به خوبی شستشو داده تا ذرات صابون باقی نماند و سپس با پارچه‌ای نرم خشک کنید. از استفاده از هرگونه ماده شیمیایی قوی و سفیدکننده پرهیز کنید. بهتر است در مراقبت از همه انواع سنگ‌های قیمتی به‌ویژه الکساندریت دقت لازم نمایید تا از خواص سنگ هفت‌رنگ بهره ببرید.

این سنگ نسبت به سایر سنگ‌ها سختی بیشتری دارد؛ یعنی می‌تواند بر روی سنگ‌هایی با سختی کمتر خراش ایجاد کند. پس هنگام نگهداری از جواهراتی که سنگ‌های متفاوت در آن‌ها به‌کار رفته، سعی کنید جواهر دارای سنگ الکساندریت را با پارچه‌ای نرم پوشانده و جداگانه قرار دهید.

نحوه‌ی شارژ کردن نیز بدین صورت است که اگر به مدت دوازده ساعت داخل نمک قرار بگیرد انرژی منفی از آن تخلیه می‌شود و سپس با استفاده‌ی مجدد می‌توان از انرژی کافی آن بهره برد.

سخن آخر

سنگ الکساندریت سنگی بسیار گران بها و با ارزش است و در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. برای ساخت گوشواره، نیم‌ست، گردنبند و انگشتر استفاده می‌شود. در ایران کمیاب است به همین دلیل از قیمت بالایی برخوردار است.

شما عزیزان می‌توانید زیورآلات انتخابی خود را از گالری آرته لایف استایل خریداری کنید. تمامی محصولات آرته به دست هنرمندان تیم آرته جولری ساخته می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *