خواص سنگ لاجورد

آشنایی با مهم ترین خواص سنگ لاجورد

سنگ لاجورد یکی از سنگ‌های دگرگونی آبی‌رنگ است که هزاران سال قدمت دارد. آن را با نام انگلیسی “Lapis Lazuli” می‌شناسند. لاجورد یک جواهر گران‌قیمت است که باکیفیت‌ترین و بهترین نمونه‌های آن آبی پررنگ و یکدست هستند. مردم از سنگ لاجورد به‌عنوان مواد مجسمه‌سازی، سنگ قیمتی، مواد زینتی و رنگ‌دانه استفاده می‌کنند. همچنین نقاشان در قرن نوزدهم برای رنگ‌آمیزی دریا و آسمان از رنگ‌دانه‌های سنگ لاجورد استفاده می‌کردند. برای آشنایی با ویژگی‌ها و خواص سنگ لاجورد با ما همراه باشید.

مشخصه های سنگ لاجورد

سنگ لاجورد سنگی مات است؛ اما آن را صیقل می‌دهند تا درخشندگی داشته باشد. رنگ آن آبی پررنگ است که از چندین ماده معدنی مختلف و مهم مانند سود الیت، کلسیت، لازولیت و پیریت تشکیل شده است. درجه سختی حدود 6/5 و ساختاری کریستالی دارد. این سنگ به شکل‌های مختلف از جمله گرد، کروی، اشکی و بیضی برش داده می‌شود.

خواص سنگ لاجورد

تاریخچه سنگ لاجورد

قدمت سنگ لاجورد به هزاران سال قبل از میلاد باز می‌گردد. معادن اصلی لاجورد در کشور افغانستان قرار دارد. سپس در کشورهای دیگر مانند ارمنستان، پاکستان، هند، کانادا، شیلی و آفریقا استخراج و تولید شده است. از قرن‌ها پیش که انسان لاجورد را شناخته از آن برای ساخت زیورآلات و مجسمه‌سازی استفاده می‌کردند که تابه‌حال نیز ادامه دارد و استفاده می‌شود.

قدرت و خواص سنگ لاجورد

از گذشته‌های دور سنگ لاجورد را سنگی مقدس و معنوی می‌شناختند و اکنون نیز برای آن اهمیت قائل‌اند. برخی معتقدند که سنگ لاجورد در فنگ شویی، چاکرا درمانی و سنگ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همراه داشتن آن دارنده‌ی سنگ را از خطرات احتمالی و بلا مصون نگاه می‌دارد. سنگ لاجورد قدرت‌های بسیاری دارد بدین صورت که انرژی آرام‌بخش عمیقی دارد. باعث ایجاد تعادل می‌شود و از حملات روانی جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید  زیورآلات دست ساز

یکی دیگر از خواص سنگ لاجورد این است که این سنگ می‌تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشد و به درمان اختلالات خواب و رفع استرس کمک کند. موجب تصفیه خون و کاهش فشارخون می‌شود. یکی از سنگ‌هایی که در طب لیتوتراپی استفاده می‌شود همین سنگ لاجورد است. لیتوتراپی به روش درمانی با سنگ اطلاق می‌شود. لاجورد انرژی‌های منفی را از دارنده‌ی آن دور می‌کند. سنگی است الهام‌بخش و به درک احساسات و عواطف کمک می‌کند و موجب افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.

خواص سنگ لاجورد

سنگ لاجورد نماد چیست؟

از دیگر خواص سنگ لاجورد می‌توان به معنوی بودن آن اشاره کرد و آن را به‌عنوان سنگ دوستی، حقیقت و صداقت می‌شناسند. از سنگ لاجورد به‌عنوان نماد سیاره مشتری و نماد ماه‌های تولد اردیبهشت، آذر، دی و بهمن یاد می‌کنند. این سنگ نماد شجاعت، شفاعت، وفاداری، عشق، حمایت و شادی نیز می‌تواند باشد.

کاربردهای سنگ لاجورد

لاجورد جزء سنگ‌های قیمتی است که در جواهرات و اشیای زینتی کاربرد دارد. از آن در گوشواره، سنجاق سینه و آویز مناسب بانوان و نیز وسایل تزئینی برای آقایان مانند حلقه، سنجاق کراوات و دکمه سردست استفاده می‌کنند. همچنین در حکاکی‌های روی لوازم تزئینی و کاربردی مانند خاتم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تشخیص لاجورد اصل از تقلبی

امروزه نوع تقلبی انواع سنگ‌ها به‌ویژه سنگ لاجورد در بازار به‌وفور یافت می‌شود. بنابراین، مراقب باشید فریب نخورید.

از کجا بدانیم سنگی که خریداری می‌شود اصل است؟! یکی از روش‌های تشخیص، خراش دادن بر روی سطح سنگ است که مشخص می‌کند لایه رویی و زیرین سنگ یکی است یا نه. گاهی ممکن است سنگ‌هایی را که قابل تراش نیستند، بازسازی کنند؛ بدین معنی که آنها را پودر می‌کنند و با رزین و قالب به‌صورت سنگ لاجورد تراش‌خورده درمی‌آورند. به هر حال می‌توان گفت که ویژگی‌های یک سنگ طبیعی و تراش‌خورده را ندارد و تقلبی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید  نحوه اندازه گیری زیورآلات و بدلیجات در خانه

خواص سنگ لاجورد

راه دیگر تشخیص اصل و تقلبی بودن سنگ، قیمت پایین آن است؛ چرا که سنگ لاجورد باکیفیت بالا و اصل ارزش و قیمت زیادی دارد. بافت لاجورد اصل یکدست و منظم نیست؛ زیرا از چند ماده معدنی تشکیل شده است. با قرارگرفتن در دست، سرد باقی می‌ماند. ولی نمونه‌های تقلبی بعد از مدتی گرم می‌شوند. نوع اصل آن نسبت به نوع تقلبی سنگین‌تر است.

بهترین راهکار مراجعه به فروشندگان معتبر است یا سنگ لاجوردی را انتخاب کنید که تأییدیه معتبر از مراکز گوهرشناسی دارد.

نحوه مراقبت و نگهداری لاجورد

مراقبت از این سنگ بسیار راحت و آسان است. برای شستشو از آب گرم و صابون استفاده کنید و بلافاصله آبکشی نمایید. به این دلیل که لاجورد سنگی متخلخل است و سریع آب را به خود جذب می‌کند. از مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌های قوی اجتناب کنید. برای نگهداری آن را نیز درون پارچه‌ای نرم قرار دهید و جدا از دیگر سنگ‌ها نگهداری کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر این شد که به نکات مهم و خواص سنگ لاجورد بپردازیم. همان‌طور که گفته شد لاجورد سنگی باارزش، قیمتی، کاربردی و پرطرف‌دار است که در صنعت جواهرسازی، حکاکی، مجسمه‌سازی و رنگ‌دانه کاربرد دارد. رنگ، وزن، تراش و شفافیت از جمله مواردی هستند که در تعیین قیمت سنگ لاجورد تأثیر دارند.

شما عزیزان می‌توانید زیورآلات دلخواه خود که مزین به سنگ لاجورد هستند را به تیم حرفه‌ای آرته لایف استایل سفارش دهید. تمامی محصولات گالری آرته توسط هنرمندان تیم با دست ساخته می‌شوند و باکیفیت بالا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *