ارزشمندترین خواص الماس سیاه

ارزشمندترین خواص الماس سیاه

الماس سیاه یکی از انواع الماس‌های موجود در جهان است که به دلیل استحکام بسیار بالا و کمیاب بودن در صنعت و ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید این نوع الماس به دلیل رنگ و مواد تشکیل دهنده، دارای خواص درمانی و جادویی هم هست.

اگر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص انواع، ویژگی‌ها و خواص الماس سیاه هستید، در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع الماس سیاه

الماس سیاه با توجه به ویژگی‌های ساختاری و عناصر تشکیل دهنده، انواع مختلفی دارد که از لحاظ کارایی و قیمت متفاوت هستند. این الماس به چهار دسته کربنادو، بورت، فرامسایت و استوارتایت تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

کربنادو

کربنادو گونه باارزش و گوهری الماس سیاه است. فرم پلی کریستالی دارد و از تبلور الماس، گرافیت و کربن اموف ایجاد شده است. چسبیدگی کریستال‌ها در کربنادو ناهمگن است و به همین خاطر دارای حفره‌های ریز است و ساختاری متخلخل دارد.

خواص الماس سیاه 1

بورت

گونه بورت از الماس سیاه غالبا نیمه شفاف تا اوپک هستند و تبلور ضعیفی دارند. معمولا به صورت گرد و کروی شکل یافت می‌شوند و به علت کوچک ماندن آن در حین شکل‌ گیری، ارزشی به عنوان گوهر ندارند.

فرامسایت

فرامسایت گونه‌ای از سنگ بورت است که تراکم بالای بلورها و ابعاد کوچک، برش دادن آن امکان‌پذیر نیست.

استوارتایت

یک نوع دیگر از سنگ بورت است که به علت وجود عنصر مگنتیت در آن دارای خاصیت مغناطیسی است. این نوع از الماس سیاه به علت داشتن حفره‌های کمتر، از وزن کمتری برخوردار است.

تفاوت الماس سیاه و معمولی

شرایط تبلور، عناصر تشکیل دهنده، خصوصیات ظاهری و خواص الماس سیاه و معمولی از بارزترین موارد تفاوت این دو نوع الماس است. الماس‌های معمولی در عمق زمین تشکیل می‌شوند. به علت فشار بسیار زیادی که در لایه‌های زیرین زمین به الماس معمولی وارد می‌شود کلیه گازها از آن خارج شده و به صورت تک بلور دیده می‌شود. این در صورتی است که الماس سیاه در آبرفت‌های رسوبی آتشفشان‌ها ایجاد می‌شود. به علت محصور شدن گازهای هیدروژن و نیتروژن در الماس سیاه، این الماس‌ها دارای تخلخل بسیار هستند.

بیشتر بخوانید  جدیدترین مدل‌های پیرسینگ 2022

الماس معمولی ظاهری شفاف و درخشان دارند در صورتی که الماس‌های سیاه به دلیل ترکیب با گرافیت سیاه‌ رنگ بوده و از درخشندگی کمتری برخوردار است. میزان سختی و خواص الماس سیاه نسبت به الماس معمولی متفاوت است به همین خاطر کاربرد آن در صنعت بیشتر از ساخت زیورآلات است.

خواص الماس سیاه 2

الماس سیاه تقویت شده چیست

الماس سیاه تقویت شده به کمک تابش یا حرارت تولید می‌شود. معمولا الماس‌های معمولی با ناخالصی بالا و یا الماس‌های زرد رنگ به این صورت به الماس‌های سیاه تبدیل می‌شوند. این نوع از الماس‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی که دارند از ارزش کمی برخوردار هستند و با این روش وارد عرصه تولید طلا و جواهر می‌شوند. در کل زمانی که از عبارت تقویت شده برای الماس استفاده می‌شود منظور الماسی است که به طور مصنوعی رنگ شده است.

به این دلیل که الماس سیاه اصل بسیار کمیاب و گران قیمت است اکثر الماس‌های سیاه موجود در بازار به روش مصنوعی رنگ و تقویت شده‌اند. الماس سیاه طبیعی و الماس سیاه تقویت شده از لحاظ ویژگی و ساختار شیمیایی کاملا مشابه هستند. در ادامه به بررسی خواص الماس سیاه می‌پردازیم.

خواص جادویی الماس سیاه

  • کمک به حفظ سلامت جسم و روان
  • کمک به حفظ و بهبود روابط با عزیزان و روشنایی احساسات و عواطف
  • دور کردن بدشانسی و محافظت در برابر مشکلات
  • ایجاد اعتماد به نفس، رشد شغلی، کسب مهارت و هدفمندی

این گوهر با ارزش نسبت به ویژگی‌های منفی شخصیتی حساس است و نسبت به تکبر، حرص و طمع واکنش بسیار منفی نشان می‌دهد و گاها توانایی نمایش پرخاشگری هم دارد. همچنین می‌تواند انرژی عناصر زمین را به طور کامل جذب کند و مواد معدنی مربوط به عنصر زمین را سرکوب کند.

بیشتر بخوانید  خواص سنگ یاقوت سرخ

خواص الماس سیاه 3

خواص درمانی الماس سیاه

از خواص الماس سیاه می‌توان به تقویت هوش و حافظه و همچنین قوای جنسی اشاره کرد. این نوع از الماس از به وجود آمدن مشکلاتی از جمله سنگ کلیه، بیماری مثانه و کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. در تقویت چشم، تسکین نقرس، رفع مسمومیت و مصونیت بدن تاثیر بسزایی دارد. بهبود بیماری‌های پوستی، مو و ناخن از دیگر تاثیرات الماس سیاه می‌باشد. الماس سیاه از صاحبش در مقابله با افکار منفی جلوگیری می‌کند. برای درمان بهتر است از سنگ الماس نتراشیده استفاده شود و پس از هر بار مصرف حدودا 15 دقیقه زیر نور خورشید قرار داده شود.

استفاده صنعتی از الماس سیاه

در ادامه بررسی خواص الماس سیاه به مصارف صنعتی آن می‌پردازیم. الماس سیاه به دلیل استحکام بالا، خاصیت مغناطیسی و هدایت حرارتی بالایی که دارد در ساخت وسایل صنعتی مورد توجه قرار گرفته است. برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساخت پنجره فضاپیما
  • ساخت مته‌های حفاری چاه نفت و گاز
  • ساخت لوازم الکترومغناطیسی پیشرفته
  • ساخت قطعات اپتیک
  • ساخت دستگاهای برش یا ساینده
  • و …

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع گونه‌ها، کاربرد و خواص الماس سیاه پرداختیم. الماس سیاه به دلیل خصوصیات ساختاری که دارد در ساخت بعضی از وسایل صنعتی مانند مته‌های حفاری، دستگاه‌های برش یا ساینده و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این گونه از الماس همچنین در کارخانه‌های ساخت زیورآلات و مصارف درمانی نیز استفاده می‌شود. الماس سیاه به علت تخلخل بسیار بالا و درخشندگی کمی که دارد نسبت به الماس معمولی از قیمت کمتری برخوردار است. به دلیل کمیاب بودن این گونه از الماس امروزه نمونه تقویت شده آن در بازار موجود است که از قیمت کمتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید  مراقبت از زیورآلات نقره؛ چگونه درخشش زیورآلات نقره‌ی خود را حفظ کنیم؟

شما عزیزان می‌توانید زیورآلات دست‌ساز و باکیفیت مورد پسند خودتان را از گالری آرته لایف استایل خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *