الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

با 11 مورد از الماس‌های مختلف و مشهور دنیا آشنا شوید

علاقمندان به دنیای زیورآلات می‌دانند که دنیای سنگ‌های به کار رفته در آن‌ها به نسبت فلز زیورآلات بسیار گسترده‌تر است. در میان سنگ‌هایی که برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شود، الماس از پرطرفدارترین‌ها است. اگر اندکی هم به دنیای زیورآلات علاقه داشته باشید، حتما برق الماس توجهتان را به خودش جلب کرده است. با نگاهی علمی می‌توان الماس را دانه متبلور کربن معرفی کرد که در دسته سنگ‌های قیمتی قرار می‌گیرد. این سنگ گرانبها در انواع و اندازه‌های متفاوتی در طبیعت یافت می‌شود. گذشته از محبوبیتی که این مدل الماس‌ها به دلیل ظاهرشان دارند، معروف شدن برخی از آن‌ها می‌تواند به دلایل گوناگون همچون سایزی که دارند، دلایل تاریخی، سیاسی، قدمتشان باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تعدادی از الماس‌های مختلف و مشهور دنیا بپردازیم.

بزرگترین الماس جهان

الماس 530.20 قیراطی کولینان یک قطعه تراشیده شده از بزرگترین الماس‌های مختلف و مشهور دنیا که توسط بشر کشف شده است. این الماس که به ستاره آفریقا نیز معروف است از سنگ الماس مادر با وزن 3106 قیراط تراشیده شد. نام این الماس به یاد مدیر عامل معدن کیمبرلی، کولینان انتخاب شد. در سال ۱۹۰۸ میلادی این الماس به ادوارد هفتم پادشاه انگلستان تقدیم شد و از آن پس در برج لندن نگهداری شد. قیمت این الماس در سال 2008بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زده شد.

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

دومین الماس بزرگ جهان

the Lesedi la Rona diamond دومین الماس بزرگ جهان بعد از کولینان است. این الماس با وزن 1109 قیراط سنگین وزن‌ترین الماس بی‌رنگ جهان است. این الماس که از معدن کارووی جمهوری بوتسوانا استخراج شده به کارووی ای‌کی۶ نیز معروف است.

 الماس‌های مختلف و مشهور دنیا؛ الماس کوه نور

نام الماس کوه نور را حتما شنیده‌اید. این الماس گرانبها که توسط نادرشاه به ایران آمد وزنی معادل 189 قیراط دارد. این الماس که در ابتدا 186 قیراط وزن داشت در سال ۱۷۳۹ از هند توسط نادر شاه افشار به ایران آورده شد. بعدها این الماس به دست کمپانی هند شرقی افتاد و در سال 1850 به ملکه ویکتوریا هدیه داده شد. وزن این الماس پس از تراش مجدد به 105 قیراط کاهش پیدا کرد و در اوایل قرن بیستم در تاج ملکه ماری همسر جرج پنجم پادشاه انگلستان قرار گرفت. امروزه این الماس در تاج ملکه الیزابت قرار دارد و جزء جواهرات سلطنتی انگلستان است که در برج لندن نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید  زیورآلات ایران باستان؛ با تاریخچه‌ی زیورآلات ایرانی آشنا شوید

داستان‌های زیادی در پشت پرده الماس‌های معروف دنیا وجود دارد، درباره این الماس نیز گفته شده که لعنتی با کوه نور همراه است، کسی که مالک این الماس شود مالک جهان خواهد بود ولی تمام بدبختی‌های آن‌ را هم با آن بدست می‌آورد. فقط خداوند و یا شاید یک زن می‌تواند آن را بدون مجازات با خود حمل کند.

الماس درسدن

تاریخچه دقیقی درباره الماس سبز درسدن وجود ندارد. اما به گفته کارشناسان منشا این الماس هندوستان است. این الماس 41 قیراطی که در بین الماس‌های معروف دنیا قرار دارد امروزه در تالار سبز درسدن نگهداری می‌شود. سنگ درسدن حدود سال ۱۷۰۰ میلادی به آگوست شیر پنجه (August The Strong) ، دوک ایالت ساکسون تعلق داشته است.

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا؛ الماس هوپ

الماس هوپ که در دسته الماس‌های آبی قرار دارد در لندن و توسط بانکداری ثروتمند به نام هوپ خریداری شد. این المس زیبا وزنی معادل 44.50 قیراط داشته و در زمان انقلاب کبیر فرانسه از صاحب اصلی آن یعنی آقای هوپ به سرقت رفته و بعدها دوباره تراشیده شد. این الماس امروزه در موزه اسمیتسونین در ایالات متحده نگهداری می‌شود.

الماس ویتل باخ

الماس ویتل باخ علاوه بر این که در لیست معروف‌ترین الماس‌های دنیا قرار گرفته، از زیباترین الماس‌های دنیا نیز به شمار می‌رود. رنگ این الماس آبی مایل به خاکستری و وزن آن 35.6 قیراط است. فيليب پادشاه اسپانیا این الماس را به عنوان جهیزیه به ماری توز هدیه داد. این الماس با قیمتی حدود 15 میلیون دلار زیباترین قطعه حراجی کریستی در لندن است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا؛ الماس ناساک

الماس 90 قیراطی ناساک هم‌اکنون در معبد شیوا در شهر ناشیک نگهداری می‌شود. این الماس برای تراش به بریتانیا فرستاده شد. در آن زمان این الماس 90 قیراطی ابتدا در معبد شیوا شهر ناشیک قرار داشته و برای تراش به بریتانیا رفت. سپس در طی جنگ کمپانی هند شرقی با امپراتوری کارات‌های هند در سال ۱۸۱۸ میلادی توسط انگلیسی‌ها به سرقت رفته و در جواهر فروشی بریتانیایی با قیمت سه هزار پوند فروخته شد.

در سال 1940 میلادی جواهر ساز معروف Harry Winston آن را خریداری و در پاریس مجددا آن را تراشید و وزن آن به 43.38 تقلیل یافت. در سال ۱۹۷۰ به شخصی به نام ادوارد هند در یک حراجی در آمریکا فروخته شد. امروز این الماس در موزه خصوصی در لبنان قرار دارد و درخواست‌هایی در خصوص برگشت آن به مکان اولیه خود وجود دارد.

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

الماس شاه

این الماس یکی دیگر از الماس‌های مختلف و مشهور دنیا است. الماس شاه 88.70 قیراطی در هندوستان و در سال ۱۹۵۰ میلادی در معدن Golconda یافت شد. جالب است بدانید که این الماس به میزان کمی تراش داده شده و از ابتدا جلا و درخشش فوق‌العاده‌ای داشت که چشم بیننده را محصور خود می‌کرد. الماس شاه دارای سه سطح حکاکی شده است و در بین لایه‌های آن اسامی سلاطین صاحب آن یعنی اکبر شاه، نسیم شاه و فتحعلی شاه نوشته شده است. در سال ۱۹۲۸ میلادی الماس شاه از طرف شاه ایران به تزار نیکلای اول به نام گریبایدوف، هدیه شد و در حال حاضر در کاخ کرملین نگهداری می‌شود.

بیشتر بخوانید  زیورآلات سواروسکی؛ چرا جواهرات سواروسکی قیمت بالایی دارند؟

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا؛ فلورنتین

الماس زرد فلورنتین با وزن 137.27 چشم هزاران بیننده را مجذوب خود کرده است. این الماس گرانبها که در هند یافت شد در سال 1657 میلادی در اختیار خانواده مدیسی در فلورانس قرار داشت. فلورنتین در گذشته به عنوان اسطوره در تاریخ معرفی شده است. در قرن هجدهم نیز در تاج سلسله هابسبورگ دیده شده اما از جنگ جهانی اول تا امروز مفقود شد.

جوبیلی طلائی

الماس زرد جوبیلیاین با وزن 545.67 بزرگ‌ترین الماس تراشیده شده در جهان است. این الماس رنگ زرد مایل به قهوه‌ای داشته و بیش از 1.5 میلیارد دلار ارزش دارد.

الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

الماس سنت‌ناری؛ الماس‌های مختلف و مشهور دنیا

الماس بزرگ سنت‌ناری با تراشی به شکل قلب و وزن 273.85 قیراط از بزرگترین الماس‌های جهان است. این الماس در سال 1986 و در معدن Premier کشف شد. نکته بسیار جالببی که در مورد این الماس وجود دارد این است که تراش آن سه سال طول کشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی الماس‌های مختلف و مشهور دنیا و تاریخچه آن‌ها پرداختیم. نکته جالبی که در رابطه با این الماس‌ها وجود دارد این است که تا زمانی که به عنوان جواهرات ملی یک کشور معرفی نشدند همواره در حال خرید و فوش و گاهی حتی به سرقت رفتن بودند.  این الماس‌ها در سراسر نقاط دنیا کشف شده و در طول زمان دستخوش تغییرات فراوانی شدند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به بررسی انواع و مدل‌های مخلف زیورآلات و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی علاقه دارید می‌‌توانید در فروشگاه زیورآلات دست‌ساز آرته انواع مختلف آن را مطابق با هر سلیقه‌ای پیدا کنید.

اگر به دنیای الما‌های علاقه دارید حتما با الماس قهوه ای و الماس صورتی نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *