انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

استفاده از انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

از گذشته تا به امروز بیش از 2000 کانی طبیعی شناسایی شده است که کمتر از 100 مورد آن­ها به‌عنوان سنگ‌های قیمتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌ها در قیمت‌های مختلفی از ارزان‌ترین تا گران‌بهاترین قیمت‌ها بر روی زیورآلات به کار می‌روند. از معروف‌ترین انواع سنگ در ساخت زیورآلات می‌توان به سنگ‌های قیمتی یاقوت سرخ، الماس، زمرد و یاقوت کبود اشاره کرد. سنگ‌های قیمتی از مواد معدنی مختلف ساخته شده‌اند. سنگ‌های قیمتی علاوه بر اینکه مورداستفاده در جواهرسازی و زیورآلات قرار می‌گیرند، توسط بسیاری از تمدن‌ها به‌عنوان یک قدرت اسرارآمیز شناخته می‌شوند. در ادامه در گالری آرته لایف استایل به معرفی انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات می‌پردازیم.

انواع سنگ‌های قیمتی در صنعت زیورآلات

سنگ‌های قیمتی بسیاری در ساخت زیورآلات به کار برده می‌شوند که ما در ادامه مقاله چند نوع از آن‌ها را عنوان و بررسی می‌کنیم:

1- یاقوت

از انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات می‌توان به سنگ یاقوت اشاره کرد. سنگ یاقوت سنگی زیبا و کمیاب و همچنین گران‌قیمت است. این سنگ زیبا که در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد، در ابتدا به حالت کدر است اما پس از برش خوردن درخشش این سنگ با الماس برابری می‌کند.

زیورآلاتی که با این سنگ گران‌قیمت ساخته می‌شوند در دسته گران‌ترین زیورآلات جهان قرار دارند. در صنعت جواهرسازی رایج‌ترین رنگ یاقوت، رنگ قرمز است. اما رنگ‌های دیگر این سنگ که به‌ندرت کاربرد دارند، رنگ کبود، آبی و سبز است.

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

2- الماس

از دیگر انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات، الماس است. این سنگ بسیار گران است و در گروه سنگ‌های قیمتی و طبیعی و کمیاب قرار دارد. الماس یک نوع سنگ سخت است به‌گونه‌ای که هیچ ماده‌ای از لحاظ مقاومت به‌پای الماس نمی‌رسد.

ویژگی‌ها و خصوصیات ممتاز این نوع سنگ گران‌بها از جمله شفافیت، گوناگونی تراش، درخشندگی و استقامت بالا باعث می‌شود تا طراحان را به استفاده از الماس در ساخت زیورآلات ترغیب کند. الماس سنگی است که معمولاً از آن برای ساخت  گوشواره، حلقه نامزدی و گردنبند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  جواهرات موزه سلطنتی ایران

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

3- زمرد

زمرد از دیگر انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات است. در سراسر دنیا از این سنگ در ساخت بسیاری از جواهرات سلطنتی استفاده می‌شود. در کشورهای آمریکای لاتین زمرد طبیعی بیشتر استخراج می‌شود. به‌خاطر وجود عنصر کروم، رنگ این سنگ قیمتی و خاص، سبز است اما معمولاً عناصر دیگری نیز در فرایند تشکیل آن، به‌صورت ناخالصی در سنگ قرار می‌گیرند.

برخلاف یاقوت و الماس، زمرد نسبت به ضربه بسیار حساس است و به همین علت است که با برشی خاص، تحت عنوان برش الماس، بر روی زیورآلات به کار برده می‌شود. زمردهای شفاف که ناخالصی کمتری نیز داشته باشند (کمتر از ۲۵ درصد)، از جمله گران‌ترین و مرغوب‌ترین زمردهای جهان هستند. علاوه بر این توصیه می‌شود که این سنگ قیمتی به‌دوراز سایر جواهرات نگهداری شود. به این دلیل که در اثر برخورد با آن‌ها ممکن است دچار خط‌خوردگی و یا سایش شود.

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

4- مروارید

از دیگر انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات مروارید است. مروارید یکی از محبوب‌ترین نگین‌ها است که در طول تاریخ ساخت زیورآلات همیشه موردتوجه قرار گرفته است. مرواریدها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند و در سه نوع ‌پرورشی، طبیعی و مصنوعی به بازار ارائه می‌شوند.

به‌این‌علت که مرواریدهای طبیعی کمیاب هستند، از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. این دسته از مرواریدها بدون دخالت انسان و به‌صورت طبیعی در دریاها تولید می‌شوند. امروزه ارزش مرواریدهای طبیعی بالا رفته است و دلیل آن هم این است که به‌خاطر صید بی‌رویه صدف‌ها، تعداد گونه‌هایی که امکان تولید مروارید به‌صورت طبیعی دارا هستند، به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با استایل و زیورآلات در دهه 2000 میلادی

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

5- سنگ فیروزه

یکی دیگر از انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات سنگ فیروزه است. این سنگ با رنگ آبی تیره، آبی روشن و سبز لاجوردی وجود دارد که دارای قدمت زیادی است و به‌صورت نیمه شفاف تا مات در طبیعت یافت می‌شود. مصریان باستان برای تزیین و به‌خصوص زینت دادن مقبره‌هایشان از این سنگ استفاده می‌کردند. اما بعد از آن به این دلیل که نمادی از آرامش بود در صنعت جواهرات برای ساخت زیورآلات مختلف مورداستفاده قرار گرفت.

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

6- سنگ عقیق

عقیق یا آگات یکی از انواع سنگ‌ قیمتی در ساخت زیورآلات است. عقیق جزء کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. ترکیب شیمیایی سنگ عقیق سیلیس است. ویژگی عقیق، ریزدانه بودن و رنگ روشن آن است. عقیق، نیمه شفاف، مات و دارای جلای شیشه‌ای است.

مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت. از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق ‌تراش داده شده برای ساختن مهره نگین انگشتری و تزئین ظروف استفاده می‌کردند. جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در میان درباریان اروپا در دوره رنسانس مرسوم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور، نمونه‌های خاصی از آن موجود است.

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

7- سنگ لعل

سنگ لعل یکی از انواع سنگ‌ قیمتی در ساخت زیورآلات است. این نوع سنگ طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دارد، پیشینه تاریخی داشته و در روزگاران قدیم بسیاری از مردم این اعتقاد را داشتند که استفاده از این سنگ باعث دوری از شرارت و افزایش قدرت می‌شود. لعل، رنگ‌های مختلفی دارد و در طبیعت به رنگ‌های آبی، سبز، بی‌رنگ و قهوه‌ای نیز یافت می‌شود. درگذشته این سنگ گران‌بها را در دسته گارنت‌ها و یا سنگ‌های یاقوت طبقه‌بندی می‌کردند اما امروزه باتوجه‌به خواص و ویژگی‌های آن، لعل را همان کانی اسپینل می‌دانند. اکنون این سنگ در صنعت جواهرسازی و زیورآلات برای ساخت زیورآلات لوکس و زیبا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

8- گارنت

یکی دیگر از انواع سنگ‌ قیمتی در ساخت زیورآلات گارنت است. محبوب‌ترین نوع این سنگ، قرمزرنگ است. اغلب کریستال‌های گارنت گرد و ریز هستند. این سنگ به علت فراوانی، به‌عنوان سنگی مقرون‌به‌صرفه شناخته‌ می‌شود. سنگ گارنت در طول تاریخ محبوبیت زیادی داشته و همچنین در صنعت زیورآلات نیز، قدمت بسیاری دارد.

همین امر موجب شده که برای آن خواص جادویی نیز متصور شوند. به‌عنوان‌مثال اعتقاد داشتند کسی که این سنگ را همراه خود داشته باشد، بدی‌ها از او دور می‌شوند. همچنین نام این سنگ، از واژه‌ای انگلیسی به معنای دانه گرفته شده که درواقع به شباهت گارنت‌ها به دانه‌های قرمز انار اشاره دارد.

انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی انواع سنگ‌ قیمتی در ساخت زیورآلات پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرسازی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله چند مورد از این نوع سنگ‌های قیمتی را بررسی کردیم. زیبایی این سنگ‌های بی‌نظیر همراه با خواص آن، بهترین گزینه برای انتخاب زیورآلات است.

اگر به دنیای سنگ‌ها علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنم حتما با محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات و سنگ های ماه تولد نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *