انواع مرواریدها و تفاوت‌هایشان

انواع مرواریدها و تفاوت‌هایشان

موارد کمی از سنگ‌ها به زیبایی و نادر بودن مروارید نزدیک می‌شوند. مرواریدهای کم رنگ، صاف و کاملا گرد، ظاهری منحصر به فرد دارند که تعداد کمی از سنگ های قیمتی دیگر می توانند به پای آن برسند. شاید در نگاه اول به نظر برسد که تفاوتی بین مرواریدها نیست. اما تحقیقی اندک و مشاهده‌ی با دقت آن‌ها، تفاوت‌هایشان را در ارزش، کیفیت، شیوه‌ی تولید و رنگ، آشکار می‌کند. در ادامه اانواع مرواریدها و تفاوت هایشان ذکر شده است.

انواع مرواریدها و تفاوت هایشان _ مرواریدهای طبیعی

مرواریدهای طبیعی و شیوه‌ی پرورش آن ها؛ انواع مرواریدها و تفاوت هایشان

مرواریدهای طبیعی همان طور که از اسم آن ها مشخص است در طبیعت بدون دخالت انسان ایجاد می‌شوند. در نتیجه یک مکانیسم دفاع بیولوژیکی، ارگانیسم خارجی وارد پوسته می شود و این نوع از مرواریدها داخل صدف‌های آب شور یا آب شیرین تشکیل می‌شوند. نرم تنان کیسه ای، معدنی متشکل از کربنات کلسیم و کنیولین به نام nacre تولید می کند تا ماده محرک را مهر و موم کند. در نهایت، لایه‌های nacre به یک مروارید طبیعی زیبا تبدیل می‌شوند.

امروزه پرورش مرواریدها به صورت طبیعی امری عادی نبوده و به دلیل زمانبر بودن آن ها طرفداران کمتری دارند. در حالی که مرواریدهای پرورشی محبوبیت بیشتری دارند.

مرواریدهای پرورشی و شیوه‌ی پرورش آن ها؛ انواع مرواریدها و تفاوت هایشان

برخلاف مرواریدهای طبیعی، مرواریدهای پرورشی توسط مرواریدکاران با دخالت انسان در محیط‌های کنترل شده تشکیل می‌شوند. برای شروع فرآیند، یک تکنسین ماهر بافت گوشته را از نرم‌تنان فدا شده می‌گیرد و یک مهره پوسته به همراه یک تکه کوچک از بافت گوشته را وارد غده شیر نرم‌تنان میزبان می کند. در یکی دیگر از این روش ها، چندین قطعه بافت گوشته بدون مهره را داخل نرم تنان میزبان قرار می‌دهد. در صورت استفاده از مهره، بافت گوشته رشد کرده و کیسه‌ای در اطراف آن تشکیل می‌شود. سپس ذرات بالفعل را به سمت داخل و روی مهره ترشح می‌کند و در نهایت مروارید پرورشی تشکیل شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با زیورآلات برند دیوید یورمن

اگر از مهره ای استفاده نشود، ناقوس در اطراف تکه‌های جداگانه بافت گوشته کاشته می شود. کارگران نرم تنان را تا زمان برداشت مرواریدهای پرورشی نگهداری می کنند. امروزه بیشتر نرم تنان مورد استفاده در فرآیند کشت به طور خاص برای این منظور پرورش داده می‌شوند. البته هنوز نرم تنان وحشی جمع‌آوری می‌شوند.

انواع مرواریدها و تفاوت هایشان _ مروارید پرورشی

انواع مرواریدها و تفاوت هایشان در بین مرواریدهای پرورشی و طبیعی به وضوح دیده می شود. مروارید پرورشی می‌تواند رنگ‌های مختلف و تنوع بیشتری داشته باشد. آن ها بجای حلقه‌های رشد متحدالمرکز در نوع طبیعی، یک مرکز جامد دارند. به طور کلی مرواریدهای پرورشی از نظر شکل و اندازه در مقایسه با مرواریدهای طبیعی یکنواخت ترند.

تصور غلطی در مورد مروارید پرورشی وجود دارد که آن ها همان مرواریدهای تقلیدی هستند اما چنین چیزی ممکن نیست. مرواریدهای پرورشی هنوز هم با استفاده از واکنش‌های آلی در مروارید طبیعی تولید می‌شود.

انواع مرواریدهای پرورشی

مرواریدهای آب شیرین

در ادامه ی انواع مرواریدها و تفاوت هایشان، انواع مرواریدهای پرورشی را معرفی خواهیم کرد. مرواریدهای آب شیرین از صدف‌های برکه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین تهیه می‌شوند. آن ها با توجه به درخشش، شکل و رنگ درجه‌بندی می‌شوند. مرواریدهای آب شیرین معمولا در پوسته به فروش می‌رسند، با این حال قبل از فروش با آرد ذرت و موم در کارخانه‌ها تصفیه شده و سفید می‌شوند. این نوع در طول تاریخ در ژاپن و ایالات متحده ساخته شده‌اند اما امروزه عموما در چین تولید می‌شوند.

مرواریدهای آب شیرین از محبوب‌ترین انواع مرواریدها بین خریداران و طراحان هستند. این محبوبیت به دلیل طیف قابل توجهی از اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌ها و همچنین در دسترس بودن تجاری آن ها در قیمت‌های پایین‌تر است. مرواریدهای آب شیرین اغلب از براقیت کمتری برخوردار هستند. همچنین آن ها به دلیل ترکیبات ذرت در مقایسه با نمونه های آب شور، معمولاً ضخیم ترند.

بیشتر بخوانید  خرید زیورآلات زنانه

مرواریدهای آب شور

مرواریدهایی هستند که در صدف‌ها از دریاهای شور، اقیانوس‌ها و خلیج‌ها تولید می‌شوند. مرواریدهای آب شور از طریق پیوند پوسته‌ی آب شور به گوشته یا غدد صدف، همراه با هسته ای مهره، پرورش می‌یابند. مرواریدهای محبوب آب شور شامل آکویا ، تاهیتی و دریای جنوبی هستند.

انواع مرواریدها و تفاوت هایشان _ آکویا

مرواریدهای آکویا

مرواریدهای آکویا از آشناترین و با ارزش‌‌ترین نوع مرواریدها برای اکثر مردم ایالات متحده آمریکا و سایر بازارهای غربی هستند. آن ها به دلیل شکل کامل و درخشش بکر شناخته شده‌اند. در واقع، بسیاری از افراد ادعا کرده‌اند كه مرواریدهای آكویا درخشش بیشتری دارند و از هر مروارید پرورشی بزرگ تراند. مرواریدهای آکویا به طور سنتی در دهه 1920 در مزارع مروارید ژاپنی کشت می‌شدند. امروزه مرواریدهای آکویا یک انتخاب محبوب برای گوشواره‌ها و گردنبندها هستند.

مرواریدهای تاهیتی

به طور کلی مسئله ی انواع مرواریدها و تفاوت هایشان از اهمیت بالایی برخوردارد است. مرواریدهای تاهیتی بر خلاف دیگر مرواریدها طیف رنگی گسترده ای دارند. این مرواریدها به رنگ‌های خاکستری، سیاه یا قهوه‌ای، آبی، سبز، بنفش و صورتی وجود دارند. این تنوع در مروارید های تاهیتی به دلیل فرآیند کشت آن ها است و این موضوع سبب شده است تا از جمله نادرترین و باارزش‌ترین‌ مرواریدها باشند. بر خلاف مرواریدهای دیگر که می توان به صورت انبوه تولید کرد، مرواریدهای تاهیتی را فقط یکبار می‌توان کشت کرد.

مرواریدهای دریای جنوبی؛ انواع مرواریدها و تفاوت هایشان

یک مروارید دریای جنوبی باید توسط صدف مروارید Pinctada maxima تولید شود. اگر چه صدف مخصوص آن را می‌توان در شمال غربی استرالیا نیز یافت. البته مرواریدهای طلایی رنگی که بیشتر از همه ارزش دارند، معمولا در فیلیپین و اندونزی رایج هستند. مرواریدهای پرورش‌یافته دریای جنوبی بسته به نوع صدف می‌توانند از سفید تا نقره‌ای و طلایی باشند. اندازه‌ی بزرگ و علف های ضخیم آن ها، به دلیل دوره رشد طولانی آن ها است. رشد بحرانی محدود آن ها از عوامل موثر در ارزش آن ها هستند.

بیشتر بخوانید  گره خوردن زنجیر گردنبند؛ راه های جلوگیری از در هم پیچیدن زنجیر گردنبندها

انواع مرواریدها و تفاوت هایشان

مرواریدهای مصنوعی

مرواریدهای مصنوعی از انواع مرواریدها هستند. اغراق نیست اگر بگوییم که از نظر کیفیت با دیگر انواع مروارید در یک سطع قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های تشخیص مروارید طبیعی از پرورشی این است که، مرواریدهای طبیعی سنگین‌تر از مرواریدهای مصنوعی هستند

سخن آخر

مرواریدهای طبیعی و مدرن، دوست داشتنی‌ترین سنگ‌های قیمتی در همه زمان‌ها هستند که در دل صدف پرورش می‌یا‌بند. این مرواریدها از زیورآلات کلاسیک جذاب هستند که عموما در جواهرات زنانه از آن ها استفاده می‌کنند. پرورش مرواریدها به دلیل ایجاد تنوع در رنگ و اندازه‌ی طرفداران بیشتری را جذب کرده‌اند. انواع مرواریدها و تفاوت‌هایشان جذابیت آن ها را چندین برابر کرده است. در محصولات گالری آرته لایف استایل از جذایت این گوهر بارها استفاده شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *