با انواع فیروزه آشنا شوید

انواع فیروزه؛ با طرح‌ها و مدل‌های مختلف سنگ فیروزه آشنا شوید

فیروزه یکی از پرکاربردترین سنگ ها در صنعت جواهرسازی است. زیبایی نگین فیروزه، در انگشتر، دستبند و گردنبند بسیار چشم نواز و جذاب است. به طور معمول انواع فیروزه با توجه به رنگ، معدن و شکل ظاهری دسته بندی می‌شود. در ادامه این مقاله به معرفی انواع فیروزه می پردازیم.

انواع فیروزه بر اساس رنگ

انواع فیروزه - فیروزه آبی

1- فیروزه آبی

گرانترین رنگ فیروزه، آبی یک دست، شدید و آبی ملایم است که در تجارت بعضاً به نام آبی تخم‌مرغ روبی یا آبی آسمانی نیز شناخته می‌شود. منبع اصلی این رنگ منطقه نیشابور ایران است و با آبی ایرانی نیز شناخته می‌شود، خواه واقعاً در ایران استخراج شده باشد، خواه در خارج از ایران.

انواع فیروزه - فیروزه سبز

2- فیروزه سبز

به طور کلی، فیروزه‌ی سبز رنگ تا سبز مایل به آبی نسبت به آبی رنگ های خالص مطلوبیت کمتری دارد. اما این موضوع به اولویت شخصی فرد بستگی دارد. نوع سبز رنگ آن از انواع فیروزه است. برخی از طراحان معاصر زیورآلات به دنبال این رنگ هستند.

انواع فیروزه - فیروزه سفید

3- فیروزه سفید

برخی از انواع این سنگ در معادن شهرهای کرمان و شیراز سفید رنگ هستند. فیروزه سفید در این دو شهر شهرت دارد. درجه‌ی سختی این گوهر به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند شیشه را برش دهد.

در دسته‌بندی شکل و ظاهر، فتحی، اظهاری، سلیمانی، ورلوی و آسمان از انواع فیروزه هستند که در این دسته جای می‌گیرند.

عجمى، شجرى، چغاله نیم رنگ، چغاله سفید، عربى، توفال رنگین، نرم و درشت از دیگر انواع فیروزه می‌باشند.

الگوهای انواع فیروزه

فیروزه که از آبی روشن تا سبز مایل به آبی متغیر است، می‌تواند نیمه‌شفاف تا مات باشد. معمولا این گوهر همچنین خالدار است. البته گاهی با لکه‌های تیره نیز دیده می‌شود. علاوه بر این ممکن است رگه‌هایی از ماتریس در آن جریان داشته باشد. (ماتریس بقایای دیگر سنگ‌ها در اطراف این گوهر است). ماده‌ای که به عنوان فیروزه عنکبوتی شناخته می‌شود حاوی درزهای ظریف ماتریسی است . این ماده الگوهای شبکه‌ای را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید  زیورآلات نقره

با ارزش‌ترین انواع فیروزه‌، آبی یکدست ملایم است. این نوع بدون ماتریس است و توانایی تبدیل به یک براق کننده خوب را دارد.

انواع فیروزه

شکل برش انواع فیروزه

انواع فیروزه عموما به شکل کابوچون بریده می‌شود. شکل گنبد، کاملاً گرد است که رنگ و بافت ماتریس آنها را به زیبایی نمایان می‌کند. علاوه بر این، تولیدکنندگان و صنعتگران، این گوهر را را به صورت مهره‌های گرد یا مستطیلی برای گردنبندهای رشته‌ای به قطعات کوچک و مسطح تبدیل می‌کنند. این قطعات در منبت کاری جواهرات بسیار محبوب هستند. برخی از فیروزه‌های آبی با کتیبه‌های فارسی یا عربی حک شده‌اند که منبت کاری آن‌ها با طلا است. زیرا در صورت استفاده از مواد خشن با کیفیت پایین امکان دارد در ناگت فرو بریزد.

انواع ظروف فیروزه

وزن عیار فیروزه

وزن انواع فیروزه با قیراط محاسبه می‌شود و پنج قیراط برابر با یک گرم است. این گوهر در طیف گسترده‌ای از سایز و اندازه‌ موجود است. در جواهرات بومی آمریکا در همه اندازه‌ها، حتی سنگ‌های بسیار کوچک نیز استفاده می‌شود. قطعات بزرگ آن برای استفاده در کنده کاری‌ها محبوبیت دارد. برای هر سایزی، کیفیت و یکنواختی رنگ جذاب آن عامل اصلی برتری است.

سخن آخر

انواع فیروزه زیبایی منحصر به فردی دارد که علاوه بر استفاده در انگشتر و گردنبند در ظروف مختلف نیز استفاده می‌شوند. این ظروف به فیروزه کوب شهرت دارند. محبوب‌ترین آنها در ایران نوع نیشابوری است. این گوهر علاوه بر زیبایی سرشار از خواص است و توصیه می‌شود در اکسسوری‌های روزمره‌ی خود از آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *