تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس

تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس

تاج‌های سلطنتی از محبوب‌ترین و اصلی‌ترین جواهرات خاندان سلطنتی محسوب می‌شوند. تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس به‌عنوان یک ارثیه ارزشمند نسل به نسل در بین ملکه‌های خاندان سلطنتی می‌چرخد. تاج‌ها را می‌توان نماد و نشانه‌ای از سلطنت دانست. در تاریخچة سلطنتی ملکه‌های انگلیس تاج‌های زیادی در بین خاندان سلطنتی دست‌به‌دست شده است که هرکدام از این تاج‌ها مختص یک ملکه بوده و داستان و ماجرای مختص به خودش را دارد. در ادامه این مقاله از آرته لایف‌استایل شما را با تاج‌های سلطنتی ملکه‌هایی چون ملکه مری، پرنس دایانا و ملکه الیزابت دوم آشنا می‌کنیم.

تاج امپراتوری (Imperial State Crown)

در میان تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس و در تاریخچه خاندان سلطنتی، تاج امپراتوری Imperial State Crown متفاوت‌تر و خاص‌تر از باقی تاج‌ها است. یکی از دلایل اصلی متمایز بودن این تاج استفاده از آن در سال 1953 در مراسم تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم است. تاج امپراتوری به‌تنهایی یک موزه از جواهرات نفیس و سنگ‌های قیمتی خاص است. این تاج امپراطوری یک ارثیه گران‌بها در خاندان سلطنتی است که به نسل‌های بعدی می‌رسد. اما دراین‌بین با انتقال سلطنت ممکن است دچار تغییرات جزئی شود.

تاج امپراتوری (Imperial State Crown)

تاج امپراتوری یکی از تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس است که به‌خاطر وجود سنگ‌های قیمتی تقریباً وزن زیادی دارد. این تاج ارزشمند در هنگام تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم دستخوش تغییراتی شد و کمی حالت زنانه‌تر پیدا کرد. این تاج از جنس طلا ساخته شده است و در ساخت و تزئین آن نزدیک به 3000 الماس با پایه‌های نقره‌ای استفاده شده است. سنگ‌های قیمتی تاج امپراتوری Imperial State Crown شامل 17 یاقوت کبود، 11 زمرد و چیزی حدود 270 عدد مروارید است. در قسمت جلو و عقب این تاج گران‌بها یک الماس بزرگ و چندین یاقوت سرخ و یاقوت کبود جلوه و درخشش آن را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید  جواهرات عجیب غریب سلبریتی ها؛ آشنایی با جواهرات خاص افراد معروف

یاقوت سرخی که در قسمت جلویی تاج به‌کاررفته است داستان خاصی دارد و به یاقوت سرخ شاهزاده سیاه مشهور است. این سنگ خاص متعلق به پیتر اول کاستایل است که بعدها به شاهزاده ادوارد، پرنس ولز که به شاهزاده سیاه مشهور بود، رسیده است. به همین دلیل یکی از خاص‌ترین سنگ‌های قیمتی به‌کاررفته در این تاج محسوب می‌شود. ملکه الیزابت دوم از این تاج تنها در مراسمات و موقعیت‌های خاص استفاده می‌کرد.

تاج سلطنت

یکی از مشهورترین تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس، تاجی است که از ملکه مری همسر شاه جرج پنجم نوه ملکه ویکتوریا در خاندان سلطنتی دست‌به‌دست چرخیده است. شاه جرج پنجم در اوایل قرن بیستم بر تخت پادشاهی نشست. در مراسم تاج‌گذاری تاج مشهور ملکه مری با الماس درشت و خاص کوه نور بر سر ملکه گذاشته شد. اطراف الماس بزرگ این تاج باشکوه الماس‌های دیگری مانند کولینان سوم و پنجم درخشش خاصی به تاج داده بود.

سال 1928 در طی اقدامی الماس‌های اصلی کوه نور و کولینان سوم و پنجم، از این تاج برداشته شدند و به‌جای آن‌ها از بلورهای درخشان استفاده شد. اما به دلیل وجود حدوداً 2200 الماس در اندازه‌های مختلف که در این تاج استفاده شده است همچنان تاج ملکه مری را درخشان و منحصربه‌فرد نشان می‌دهد.

تاج ولادیمیر (The Grand Duches Vladimir Tiara)

تاج ولادیمیر (The Grand Duches Vladimir Tiara)

یکی دیگر از تاج‌های مشهور به‌جامانده از ملکه مری که جزو زیباترین تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس است تاج ولادیمیر (The Grand Duches Vladimir Tiara) است. این تاج منحصربه‌فرد و زیبا متعلق به یک دوشس روسی به نام بانو ولادیمیر بوده است. هنرمندان روسی این تاج بی‌نظیر را از تعداد زیادی الماس و مرواریدهای زیبا و قیمتی ساختند. بعد از فوت بانو ولادیمیر ملکه مری، ملکه بریتانیا این تاج را خریداری کرد.

بیشتر بخوانید  زیورآلات در دوره اشکانیان؛ با زیورآلات جذاب اشکانیان آشنا شوید

ملکه مری بعد از خریداری تاج ولادیمیر در سال 1921 با کمی تغییر و اضافه‌کردن ۱۵ زمرد کمبریج زیبایی و درخشندگی این تاج را چندین برابر کرد. تاج ولادیمیر به نحوی منحصربه‌فرد طراحی شده است که می‌توان آن را هم با مرواریدهای دوشس و هم با زمردهای بانو مری استفاده کرد. زیبایی این تاج به صورتی است که در هر شرایطی درخشندگی و جذابیت مخصوص به خودش را دارد. این تاج به ملکه الیزابت دوم رسیده است.

تاج الماس دیادم (Diamond Diadem)

تاج الماس دیادم (Diamond Diadem) یکی از قدیمی‌ترین تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس به‌حساب می‌آید. این تاج از زمان جورج چهارم نسل به نسل در خاندان سلطنتی و میان پادشاهان و ملکه‌ها دست‌به‌دست شده است. تاج الماس دیادم طراحی شده از ۴ صلیب است که به‌صورت متناوب با بوکت‌های زیبای گل رز، خار و شمشیر که نشانگر مناطق مختلف بریتانیا است ساخته شد. در طراحی و ساخت این تاج بی‌نظیر از ۱۳۳۳ الماس درخشان استفاده شده است. ملکه الیزابت دوم از این تاج فقط برای مناسبت‌های رسمی و خاص استفاده می‌کرد.

تاج-درخشان-کارتیر-(The-Cartier-Halo-Tiara)

تاج درخشان کارتیر (The Cartier Halo Tiara)

تاج درخشان کارتیر (The Cartier Halo Tiara) یکی از زیباترین و خاص‌ترین تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس است. این تاج در سال ۱۹۳۶ به دستور جورج ششم برای ملکه الیزابت مادر ساخته شد. این تاج درخشان که توسط کارتیر ساخته شده بود در نهایت و در تولد ۱۸ سالگی ملکه الیزابت دوم به او هدیه داده شد. در ساخت این تاج از ۷۳۹ قطعه برلیان و ۱۴۹ الماس استفاده شده است که زیبایی و درخشندگی بی‌نظیری دارند.

بیشتر بخوانید  دلایل محبوبیت الماس؛ 5 دلیلی که موجب محبوبیت الماس در دنیا شده است

تاج پیوند معشوق یا گره عاشقانه (lover’s knot Tiara)

از میان تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس، تاج پیوند معشوق یا گره عاشقانه (lover’s knot Tiara) یکی از مورد علاقه‌ترین تاج‌های پرنسس دایانا بود. این تاج در سال ۱۹۱۴ به دستور ملکه مری از مروارید و الماس‌های قیمتی که متعلق به خاندان ملکه مری بود، ساخته شد. طراحی تاج گره عاشقانه از تاجی که متعلق به مادربزرگ ملکه مری یعنی پرنسس آگوستا بود، الهام گرفته شد. پرنسس دایانا علاقه بسیاری به این تاج داشت به‌نحوی‌که در مراسم‌های رسمی خاندان سلطنتی همیشه از این تاج استفاده می‌کرد.

تاج پیوند معشوق یا گره عاشقانه (lover’s knot Tiara)

سخن آخر

تاج از زیباترین و خاص‌ترین زیورآلات زنانه در خاندان سلطنتی محسوب می‌شود. تاج‌های سلطنتی ملکه‌های انگلیس نشانه و نماد سلطنت و قدرت آن‌ها بودند. تاج‌های خاندان سلطنتی از زمان ملکه‌های نخستین انگلستان نسل به نسل در میان پادشاهان و ملکه‌ها چرخیده است. بیشتر این تاج‌های گران‌بها و خاص اکنون در موزه سلطنتی لندن نگه‌داری می‌شوند. هرکدام از تاج‌های درخشان ملکه‌های انگلیس سرگذشت خاص خودشان را دارند بنابراین می‌توان تاج‌های ملکه‌های انگلیس را بخشی از تاریخ انگلستان دانست. در این مقاله از وب‌سایت آرته شما را با چند تاج مشهور ملکه‌های بزرگ انگلستان آشنا کردیم. شما می‌توانید با خرید زیورآلات خاص و دست‌ساز آرته لایف‌استایل همانند یک ملکه به زیبایی بدرخشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *