تاریخچه استفاده از پیرسینگ، از گذشته تا به امروز

ممکن است با واژه پیرسینگ که مدتی است بر سر زبان افراد افتاده آشنایی داشته باشید. اما برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند، باید گفت که پیرسینگ به معنای سوراخ کردن پوست برخی قسمت‌های بدن است. عموما نواحی‌ مثل گوش، بینی، لب، ناف، زبان و حتی قسمت‌های خاصی از ناحیه شرم‌گاهی را به منظور استفاده از پیرسینگ سوراخ می‌کنند. در این بین پیرسینگ لب و بینی بیش‌تر از سایرین به چشم می‌خورد و محبوب واقع شده است. با توجه تاریخچه استفاده از پیرسینگ و همچنین استفاده‌ی امروزی، پیرسینگ‌ها در دو مدل دائم و موقتی انجام می‌شوند. نوع دائم آن با ایجاد سوراخ روی پوست توسط پزشک ایجاد می‌شود و نوع موقتی آن که چسبی است، توسط خود فرد انجام می‌شود.

در بررسی تاریخچه استفاده از پیرسینگ به این نکته می‌رسیم که شروع پدیده پیرسینگ به دوران نوسنگی به حدود 10 هزار سال پیش است برمی‌گردد. اقوام قبیله‌ای در آفریقا، لوح‌هایی از جنس خاک‌رس را به گوش آویزان می‌کردند. زنان قبیله‌های آفریقایی این لوح‌ها را به لب پایینی خود متصل می‌کردند. در برخی اقوام آفریقایی مرسوم بود که لب‌های دخترانشان را از 10 سالگی سوراخ می‌کردند و قبل از ایجاد این سوراخ، دندان‌های پیشین آن‌ها را می‌کشیدند و یک سنجاق چوبی جایگزین آن‌ها ‌می‌کردند. به علت سنگینی لوح‌های متصل به لب‌های دختران هر سال این سوراخ بزرگ‌تر می‌شد. نکته جالب اینکه هرچه این سوراخ بزرگ‌تر بود،‌ ارزش مادی زن برای ازدواج بالاتر می‌رفت.

در ادامه در گالری آرته لایف استایل با انواع استفاده از پیرسینگ از گذشته تا به امروز بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید  حلقه نامزدی؛ راهنمایی انتخاب بهترین انگشتر نقره برای پارتنرتان

پیرسینگ موقت

پیرسینگ‌های موقت چسبی هستند. پیرسینگ‌های چسبی را می‌توانید در مدل‌های مختلف نگین و حلقه انتخاب کنید. پیرسینگ‌های موقت به شما این امکان را می‌دهند که در صورتی که در جایگاهی قرار دارید که نمی‌توانید از پیرسینگ دائم استفاده کنید بتوانید موقتا از آن‌ها بهره ببرید.

تاریخچه استفاده از پیرسینگ

پیرسینگ لب

تاریخچه استفاده از پیرسینگ نشان می‌دهد که این پدیده از قرن پنجم میلادی در بین مردم رواج پیدا کرده و برخلاف تصور عمومی مسئله‌ی جدیدی نیست. عموما خانم‌ها نسبت به آقایان تمایل بیش‌تری برای استفاده از پیرسینگ موقت دارند. پیرسینگ لب  به صورت دائمی و موقت وجود دارد که نوع موقت آن به صورت چسبی و گیره‌ای است. شما می‌توانید متناسب با سلیقه‌تان مدل مناسب برای خود را انتخاب کنید.

انواع پیرسینگ لب

جواهرات و اشیای فلزی همچون مهره، حلقه، گل میخ و غیره را می‌توان در پیرسینگ لب بالا استفاده کرد. نوع دیگری از پیرسینگ لب که طرفداران زیادی دارد استفاده از فلزات در ناحیه پایین لب است. در این نوع پیرسینگ یک سوراخ در زیر لب پایینی ایجاد می‌شود و از زیورآلات دلخواه که معمولا گل میخ هستند، استفاده می‌شود.

نوع دیگر پیرسینگ لب شامل یک سوراخ در زیر بینی و بالای لب فوقانی است. این پیرسینگ در واقع به عنوان یک کانکتور برای بزرگ کردن لب استفاده می‌شود و به همین علت طرفداران زیادی دارد.

پیرسینگ بینی؛ تاریخچه استفاده از پیرسینگ

مناسب‌ترین پیرسینگ‌های موقت برای بینی پیرسینگ حلقه‌ای می‌باشد. حلقه‌ها دارای فضای باز کوچکی می‌باشند و همین امر باعث شده تا روی بینی قرار بگیرند و نیفتند. در برخی کشورها مثل هند و پاکستان قرن‌ها است که استفاده از پیرسینگ رواج دارد. در مصر باستان، مردانی که طبقه اجتماعی بالایی داشتند، معمولا از گوشواره‌هایی به جنس طلا استفاده می‌کردند. در واقع سوراخ‌کردن گوش و استفاده از پیرسینگ مختص افراد بالا دست جامعه بود.

بیشتر بخوانید  جدیدترین گردنبندهای 1401؛ با کدام گردنبندها ترند باشیم؟

پیرسینگ زبان؛ تاریخچه استفاده از پیرسینگ

پیرسینگ کردن زبان به معنی سوراخ کردن به طور عمودی از بالا به پایین و در وسط زبان انجام می‌شود. پیرسینگ زبان به صورت افقی نیز ایجاد می‌شود که از یک طرف زبان تا طرف مقابل آن را در برمی‌گیرد و می‌توان بعد از آن یک جواهر را در آن قرار داد. این مدل پیرسینگ که ممکن است برای شما عجیب به نظر برسد از ابتدا در بین افراد بالا رتبه تمدن‌های آزتک و مایا بیش‌تر مشاهده شد. باور خرافی در این بین این بود که مردم تصور می‌کردند، افرادی که از پیرسینگ استفاده می‌کنند، با خدایان در ارتباط هستند. پیرسینگ زبان، در بین برخی اقوام بومی آمریکا، نماد پیمان و ارتباط با خدایان بود. امروزه آویزان کردن پیرسینگ به زبان بیانگر شهوت پرستی است و به همین دلیل مورد علاقه عوام جامعه نیست.

پیرسینگ گوش

یکی از اصلی ترین استفاده از پیرسینگ بر اساس تاریخچه استفاده از پیرسینگ گوش است. از گذشته تا به امروز از انواع پیرسینگ گوش استفاده شده است. بر اساس نوع گوشواره، نحوه ی سوراخ کردن گوش متفاوت است. پیرسینگ نرمه گوش، پیرسینگ در پهنای نرمه، پیرسینگ لاله گوش، پیرسینگ تراگوس و پیرسینگ حلزونی تعدادی از انواع پیرسینگ گوش هستند.

تاریخچه استفاده از پیرسینگ

جنس پیرسینگ‌

بررسی تاریخچه استفاده از پیرسینگ نشان داده که از ابتدا از فلزات مرغوبی همچون طلا، تیتانیوم، نقره و … در ساخت پیرسینگ استفاده می‌کردند. در این بین به علت قیمت بسیار بالاتر طلا نسبت به سایر فلزات استفاده از آن کمتر به چشم می‌خورد. استفاده از زیورآلاتی به جنس نقره و تیتانیوم به جهت جنس مرغوب و قیمت مناسبی که دارند رایج‌تر هستند

بیشتر بخوانید  خواص انگشتر نقره برای زنان؛ خانم‌ها چرا زیورآلات نقره رو ترجیح می دهند؟

استفاده امروزی از پیرسینگ

در دنیای امروز علت استفاده از پیرسینگ به دلایل ابتدایی استفاده از آن بی‌شباهت نیست. در واقع با وجود مدرن شدن سبک‌ها و مدل‌های مختلف استفاده پیرسینگ همچنانن می‌توان عقاید قدیمی را در استفاده از آن‌ها پیدا کرد. جوان امروزی با دلایلی همچون اثبات مالکیت قطعی خود روی جسم و جانش دست به انجام کارهایی همچون پیرسینگ و تتو می‌زند. امروزه برخلاف گذشته همه افراد می‌توانند از پیرسینگ استفاده کنند و همین امر باعث شده تا استفاده از آن بیش‌تر به چشم خورده و پدیده‌ای نوظهور به نظر برسد.

سخن پایانی

استفاده از پیرسینگ در بعضی از کشورها با هدف احترام به رسومات و برای نشان دادن آفرینش جهان و یا رسم و رسومات ازدواج رواج دارد. اما در برخی جوامع دیگر استفاده از پیرسینگ را استفاده از پیرسینگ بیش‌تر به دلیل مدگرایی می‌پسندند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *