تشخیص نقره از بدل

تشخیص نقره از بدل

نقره یک عنصر شیمیایی است که خاصیت انعطاف‌پذیری دارد. نقره به دلیل زیبایی خاص و منحصربه‌فردی که دارد طرف‌داران بسیاری دارد. اگر شما هم در آن دسته‌ای قرار می‌گیرید که به نقره‌جات علاقه‌مند هستید، از اصل بودن و یا بدل بودن آن مطمئن شوید. نقره استرلینگ از 5.92 درصد نقره خالص و 5.7 درصد فلزات دیگر مانند مس تشکیل شده است. این نقره ترکیبی از نقره خالص کمی سخت‌تر است. البته بیشتر زیورآلات نقره‌ای که در بازار هستند، پوشش و روکش نقره دارند و شبیه به نقره اصل هستند. تشخیص نقره از بدل کار بسیار دشواری است؛ اما با چند ترفند و راهکار ساده به‌راحتی می‌توانید نقره را از بدل تشخیص دهید.

روش‌های تشخیص نقره اصل

روش‌های تشخیص نقره اصل

نقره به دلیل زیبایی و ظرافت منحصربه‌فردی که دارد بین بیشتر افراد محبوبیت بسیاری دارد. در برخی موارد افراد سودجو نقره تقلبی و بدل شبیه به نقره اصلی را برای سود بیشتر می‌فروشند. به همین دلیل راه‌های تشخیص نقره از بدل می‌تواند بسیار کمک‌کننده و مهم باشد.

1. تشخیص نقره اصل با نشانه‌ها

نقره مانند طلا نشانه‌هایی دارد که هویتش از طریق آن مشخص می‌شود. این نشانه‌ها به‌نوعی شناسنامه نقره محسوب می‌شوند که اطلاعاتی درباره نقره اصل به شما می‌دهند. اگر این نشانه‌ها بر روی نقره شما حک شده بود به‌احتمال بسیار زیاد نقره شما اصل است. این نشانه‌هایی که بر روی نقره شما حک می‌شوند جزئیاتی از نقره اصلی که دارید را در اختیار شما قرار می‌دهند. این نشانه‌های حک شده در اصل بیانگر میزان خالص‌بودن نقره، معدنی که نقره از آن استخراج شده و یا طرح سازنده هستند.

بیشتر بخوانید  زیورآلات نقره

اگر نقره شما اصل باشد باید یکی از این علائم رایج ازجمله عددهای 925 و 800 و یا حرف S در آن حک شده باشد که این حرف نشان‌دهنده sterling یا silver است. این نشانه‌های جزئی معمولاً در گردنبندها بر روی گیره، در داخل دستبند و انگشتر و گوشواره حک شده‌اند. البته این روزها برخی بدلیجات هم این نشانه‌های حک شده را ممکن است داشته باشند. به همین دلیل تشخیص نقره از بدل تنها از روی این نشانه حک شده کافی نیست.

تشخیص نقره اصل با عیار

تشخیص نقره اصل با عیار

یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های تشخیص نقره از بدل، مشخص‌کردن عیار نقره است. همان‌طور که گفتیم نقره اصل از 5.92 درصد نقره خالص ساخته شده است. اگر می‌خواهید میزان خالصی و عیار انگشتر نقره‌تان را متوجه شوید باید عدد 925،900 و یا 800 را که بیانگر میزان عیار انگشتر نقره است ببینید. البته درست است که 925 نشان‌دهنده عیار بالاتر و میزان نقره خالص بیشتری است؛ اما اگر اعداد 900 و یا 800 هم حک شده بود، نشان‌دهنده نقره بودن انگشتر شما است. این اعداد در اصل بودن نقره شما خللی وارد نمی‌کنند.

تشخیص نقره اصل با وزن

برای تشخیص نقره از بدل وزن جواهر بسیار مهم است. در حالت کلی نقره از فلزات مشابه مانند برنج و… سنگین‌تر است. زیورآلات و جواهراتی که اصل هستند معمولاً مستحکم‌تر و صاف‌تر و سنگین‌تر هستند. زیورآلات بدل توخالی هستند و هنگام استفاده ممکن است احساس بدی را به شما بدهند. برای تشخیص نره از بدل از طریق وزن آن بعد از اینکه انگشتر نقره را وزن کردید، آن را درون یک ظرف آب بیندازید. سپس ظرف را بر روی ترازو قرار دهید و عدد را به صفر برسانید. در این مرحله بعد از یادداشت‌کردن وزن جدید، عدد اول را تقسیم‌ بر عدد دومی که به دست آوردید کنید. توجه داشته باشید عددی که از طریق این روش به دست می‌آورید باید 49.10 باشد که نشانگر اصل بودن نقره شما است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با انواع سنگ عقیق

تشخیص نقره اصل با وزن

تشخیص نقره اصل با آهنربا

نقره همانند طلا نوعی خاصیت ضدهنربایی دارد. به این معنا که نقره در برخورد با آهنربا نه‌تنها به آن جذب نمی‌شود؛ بلکه آهنربا را دفع می‌کند. بنابراین یکی از راه‌های تشخیص نقره از بدل نزدیک کردن یک آهنربا به انگشتر نقره است. اگر انگشتر نقره شما و آهنربا یکدیگر را دفع کردند و نیروی دافعه بین آن‌ها ایجاد شد، نقره شما اصل است. اگر انگشتر به آهنربا جذب شد بدون شک انگشتر شما بدل و تقلبی است و صرفاً روکش نقره دارد. البته نکته مهمی که در این روش وجود دارد این است که اگر انگشتر شما با فلزاتی مانند روی، سرب و مس و دیگر فلزات غیرمغناطیسی ساخته شده باشد با این روش نمی‌توانید اصل بودن آن را تشخیص دهید.

تشخیص نقره اصل با یخ

ازآنجایی‌که نقره رسانای بسیار خوبی برای انرژی گرمایی است، در تشخیص نقره از بدل استفاده از یخ می‌تواند روش خوبی باشد. باتوجه‌به ویژگی نقره هر قطعه یخی که در کنار نقره قرار می‌دهید در دمای اتاق بسیار سریع‌تر باید ذوب شود. اگر یخ در کمتر از زمان معمولی آب شد؛ بنابراین انگشتر نقره شما اصل است. باتوجه‌به این روش یخ یک گزینه بسیار خوب برای تشخیص نقره از بدل است که می‌توانید به‌راحتی آن را انجام دهید.

سخن نهایی

برای تشخیص نقره از بدل روش‌های مختلف و متنوع دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. اما توجه داشته باشید که بهترین راه از همان ابتدا خرید زیورآلات نقره از فروشگاه‌های معتبر است. به‌این‌ترتیب می‌توانید با اطمینان از اصل بودن نقره، با خیال راحت از یک فروشگاه معتبر جواهرات نقره را خریداری کنید. فروشگاه زیورآلات نقره آرته لایف استایل یکی از مراجع معتبر برای خرید انواع زیورآلات نقره زنانه و زیورآلات نقره مردانه است. با خرید از این فروشگاه معتبر از اصل بودن نقره‌ای که می‌خرید مطمئن باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *