تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

زیورآلات تیتانیوم، سال‌ها است که در کنار زیورآلات طلا، پشت ویترین‌های گالری دیده می‌شوند. به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که زیورآلات تنها باهدف سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌شوند و هدف مهم‌تری که برای خرید زیورآلات است برای کامل‌تر شدن استایل است! بیشتر مردم تیتانیوم را به عنوان زیورآلات بدلی می‌شناسند، اما کمتر کسی در مورد فلز تیتانیوم اطلاعات تخصصی دارد. ما در این مقاله در گالری آرته لایف استایل به معرفی فلز تیتانیوم و همچنین به تفاوت تیتانیوم و طلای زرد، می‌پردازیم.

تیتانیوم چیست؟

تیتانیوم فلزی است به رنگ سفید – نقره‌ای که شبیه به زیورآلات نقره هستند. این نوع زیورآلات اولین‌بار در سال 1790 میلادی کشف شدند، اما اولین استفاده از فلز تیتانیوم در اوایل دهه 1900 میلادی صورت گرفت. بر خلاف باور برخی از مردم که تصور می‌کنند فلز تیتانیوم بی‌ارزش است، باید بگوییم که این نوع فلز به دلیل چگالی بالا، استحکام و مقاومت مناسبی نسبت به سایر مواد همچون فولادها، سوپرآلیاژها و آلومینیوم دارد، در دسته فلزات گران‌بها دسته‌ بندی می‌شود.

این فلز به عنوان سخت‌ترین فلز در طبیعت شناخته می‌شود که سختی فلز آن 3 برابر فولاد است. اما برخلاف سختی بسیار زیادش، وزن آن بسیار سبک است. درواقع باید گفت که فلزات گران‌بها و ارزشمند، فلزاتی هستند که علاوه بر ارزش اقتصادی که دارند، ارزش صنعتی نیز داشته باشند.

زیورآلات تیتانیوم به چه رنگی موجود هستند؟

تیتانیوم قابلیت رنگ‌ پذیری بالایی دارد و با آبکاری می‌توان این فلز را به هر رنگی تبدیل کرد. اما بیشتر این نوع فلز در گالری‌ها به همان رنگ اصلی‌اش یعنی سفید – نقره‌ای و سیاه موجود هستند. اگر قصد خرید تیتانیوم و سِت کردن آن را دارید توصیه می‌کنیم تیتانیوم را با طلای سفید یا نقره است کنید. این یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سِت کردن زیورآلات با تیتانیوم است.

بیشتر بخوانید  محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات؛ از چه سنگ‌هایی در بیشتر در جواهرات استفاده می‌شود؟

تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

طلای زرد چیست؟

در صنعت جواهرسازی، طلا با رنگ زرد رایج‌ترین طلایی است که از آن استفاده می‌شود. طلای زرد از آلیاژ طلای خالص با نقره، روی و مس ساخته می‌شود. این نوع از طلا دقیقاً همرنگ فلز اصلی طلا است اما از لحاظ میزان خلوص تفاوت‌هایی با آن دارد.

عیارهای مختلفی از طلای زرد در بازار وجود دارد که خالص‌ترین نوع آن 24 عیار است و مرسوم‌ ترین آن دارای عیار 18 است. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هر چه عیار طلا بالاتر باشد، طلای شما نرم‌تر، خالص‌تر و میزان سختی آن کمتر است. طلای زرد نسبت به رنگ‌های دیگر طلا، خالص‌ترین نوع آن است و حساسیت کمتری را نسبت به سایر طلاها، ایجاد می‌کند. طلای زرد به علت رنگ زرد درخشانش و همچنین مقاومت بالایی که در برابر تیره و اکسید شدن دارد، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت جواهرات است.

تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

مقایسه فلز تیتانیوم و طلای زرد

1-از نظر قیمت

یکی از موارد تفاوت تیتانیوم و طلای زرد، قیمت آن‌ها است. قیمت طلای زرد به مراتب بیشتر از فلز تیتانیوم است.

2- از نظر حساسیت

یکی دیگر از موارد تفاوت تیتانیوم و طلای زرد مربوط به حساسیت‌زا بودنشان است. آلیاژهای طلا در برخی موارد می‌توانند حساسیت‌زا باشند، اما فلز تیتانیوم این‌گونه نیست و تاکنون هیچ‌گونه حساسیت پوستی ایجاد نکرده است.

3- از لحاظ تغییر سایز

از دیگر موارد تفاوت تیتانیوم و طلا، این است که تغییر سایز در فلز تیتانیوم میسر نیست. به این دلیل که تیتانیوم قابل لحیم‌ کاری نمی‌باشد. اما فلز طلای زرد را می‌توان به دلیل چکش خوار بودنش، به سایزها و اندازه‌های مختلفی تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید  سکه های قدیمی؛ با سکه‌های تاریخی ایران آشنا شوید

4- از لحاظ مقاومت

یکی دیگر از موارد تفاوت تیتانیوم و طلای زرد، مقاومت آن‌ها است. تیتانیوم فلزی است بسیار مقاوم که به عنوان سخت‌ترین فلز در طبیعت شناخته می‌شود؛ بنابراین در عین اینکه از وزن بسیار سبکی برخوردار است، از طلای زرد مقاومت و استحکام بیشتری دارد.

5- از نظر تغییر رنگ

از دیگر موارد تفاوت تیتانیوم و طلای زرد این است که فلز تیتانیوم در صورت استفاده نادرست تغییر رنگ می‌دهد. اما طلای زرد هرگز زنگ نمی‌زند و به علت رنگ زرد درخشانش و همچنین مقاومت بالایی در برابر تیره و اکسید شدن دارد و همیشه مثل خورشید درخشان است. همچنین، رو کش‌هایی که روی زیورآلات تیتانیوم کشیده می‌شود مانند آبکاری‌های طلا، مقاومت بالایی ندارند و سریع‌تر از بین می‌روند.

تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

آیا تیتانیوم ارزش خرید دارد؟

تیتانیوم فلزی است با مقاومت بالا اما وزنی سبک که به راحتی می‌توان رنگ آن را تغییر داد. به علاوه، تیتانیوم حساسیت‌زا نیست و به همین علت در ساخت زیورآلات کاربرد زیادی دارد. همچنین این فلز برای بدن مفید است و به همین خاطر، بیشتر بازیکنان تنیس از دستبندهای تیتانیوم استفاده می‌کنند. تیتانیوم در برابر آسیب، در برابر گرما، اثرات عرق بدن، ضربات و فشار قدرت بدنی، بسیار مقاوم است؛ بنابراین فلز تیتانیوم ارزش خرید را دارد. چون فلزی محکم، براق و مقاوم در برابر خوردگی است.

مدل‌های مختلف زیورآلات تیتانیوم شامل چه مواردی است؟

زیورآلات تیتانیوم مدل‌های مختلفی دارد که شامل انگشتر، دستبند و گردنبند است. حتی سلبریتی‌ها هم از زیورآلات تیتانیوم استفاده می‌کنند. سطح این فلز نرم و صیقلی است و امکان ایجاد طرح‌های مختلف بر روی آن وجود دارد. علاوه بر این تیتانیوم فلزی است سبک که ضد حساسیت نیز است. در عین حال، تفاوت تیتانیوم و طلای زرد در قیمت آن‌ها نیز است که فلز تیتانیوم قیمت مناسب تر و ارزان تری نسبت به طلای زرد دارد.

بیشتر بخوانید  نقره استرلینگ چیست؟

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی تفاوت تیتانیوم و طلای زرد پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، تیتانیوم جزء سخت‌ترین فلزها در طبیعت شناخته می‌شود و از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و نسبت به طلای زرد در کنار مزایای خوبی که دارد، معایبی را نیز دارا است. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم با تفاوت طلا و نقره نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *