خواص و فواید سنگ زمرد را بشناسید

زمرد یکی از چهار جواهر گرانبها و با ارزش در طبیعت است. سنگ زمرد مشهورترین و معروف‌ترین سنگ در میان سنگ‌های خانواده بریل است. این سنگ با ارزش در میان سنگ‌های قیمتی همواره درخشان‌ترین سنگ گرانبها است. این سنگ شیشه ای بوده و نیمه شفاف تا شفاف است. ساختار کریستالی شش ضلعی زمرد این سنگ منحصر به فرد را زیباتر می‌کند. رنگ سبز بی نطیر زمرد به خاطر وجود مقادیر کمی کروم و وانادیوم در ترکیباتش است که به زیبایی در طبیعت خودنمایی می‌کند. زمرد از قدیمی‌ترین سنگ‌های قیمتی است که در میان گذشتگان محبوبیت بالایی داشته است.

تاریخچه زمرد

سنگ زمرد پیشینه تاریخی بسیار بالا و قدیمی دارد. تحقیقات و شواهد نشان از فروش زمرد در بازارهای بابل در چهار هزار سال پیش از میلاد دارد. همچنین طی پژوهش‌هایی که انجام شده است زمرد در تاریخ مصر باستان ارزش بسیار بالایی داشته است. اولین مکان معروفی که این سنگ در آن‌جا کشف شد، در تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود که به معادن کلئوپاترا شناخته شد. بیشترین زمردهایی که در جواهرات قدیمی آن دوران  استفاده شده، استخراج شده از این معادن بود.

برخی از قبایل آمریکای جنوبی مانند آزتک ها و اینکاها نیز سنگ زمرد را مقدس می‌دانستند و آن را می پرستیدند. آن‌ها این سنگ مقدس و با ارزش را دارای خواص فراوان می‌دانستند و از نظر دارویی از زمرد استفاده می‌کردند. در روزگاران گذشته از زمرد به عنوان سنگ مطالعه نیز استفاده می‌کردند. درآن دوران از نوع شفاف و شیشه‌ای زمرد برای مطالعه و دیدن اشیا کوچک استفاده می‌کردند.  همچنین زمرد به خاطر زیبایی و خواصی که داشت برای همه ادیان مقدس و مهم بود. در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف مثل اسلام رنگ سبز زمرد رنگی مقدس بوده، حتی کلیسای کاتولیک هم سبز زمردی را به عنوان والاترین و ارزشمندترین رنگ مذهبی شمرده است.

بیشتر بخوانید  گره خوردن زنجیر گردنبند؛ راه های جلوگیری از در هم پیچیدن زنجیر گردنبندها

برای مطالعه مقاله «فواید و خواص مروارید » کلیک کنید.

خواص و فواید معنوی زمرد

این جواهر نایاب در بیشتر فرهنگ‌های جهان مانند یونان باستان و ایران منبعی برای جاذبه و احترام بوده است. در دوران باستان سنگ زمرد نمادی برای آگاهی معنوی و خرد، عشق و محافظت بوده است. رومیان باستان این جواهر را نماینده الهه ونوس و نماد مولد طبیعت می‌دانستند. همچنین مسیحیان زمرد را سمبل جان‌بخشی مسیحایی می‌دانستند و معتقد بودند این سنگ موجب حیات و زندگی می‌شود. مصریان باستان نیز زمرد را به عنوان منبعی برای زندگی ابدی می‌دانستند. زمرد برای آنان هدیه‌ای از طرف خدای خرد، توت بود.

سنگ‌زمرد با باز کردن چاکرای قلب و ذهن، ارتباط شما را با انرژی‌های معنوی الهی تقویت می‌کند. این سنگ نشان دهنده مهربانی، دریافت عشق بی قید و شرط در هر شکلی است. از دیگر خواص سنگ زمرد می‌توان به نیروی انرژی بخشی و آرام بخشی این سنگ اشاره‌کرد. برخی معتقدند جواهر زیبای زمرد نشانگر سیاره عطارد است. عطارد را به عنوان سمبلی از آموزش و دانش می‌دانند که جهل را از بین می‌برد. گفته‌اند زمرد مانند عطارد یادگیری عمیق را در هر جنبه از زندگی روشن می‌کند که بیداری و آگاهی معنوی را شامل می‌شود.

خواص و فواید علمی زمرد

سنگ زمرد علاوه بر خواص معنوی، خاصیت‌های علمی فراوانی نیز دارد. زمرد سبز برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری را دارند بسیار مفید است. زمرد برای دستگاه گوارش نیز مفید می‌باشد. گذاشتن زمرد سبز بر روی چاکراهای خورشیدی، باعث پاک و فعال شدن مجاری کیسه صفرا می‌شود. همچنین این سنگ سبب تقویت معده، درمان زخم معده و حالت تهوع نیز می‌گردد. زمرد به عنوان درمان کننده‌ای برای خونریزی داخلی و اسهال خونی نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  انواع قفل گوشواره؛ آشنایی با مدل های مختلف قفل های گوشواره

زمرد همچنین تعادل فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی را برقرار می‌کند. زمانی که در بدن شما همه چیز هماهنگ باشد، از وجودی سبک تر و روشن تر لذت می‌برید. زمرد با افزایش جریان انرژی چاکراهای پایین و بالایی، سطح انرژی بدن شما را نیز افزایش می‌دهد.

برخی معتقدند بستن زمرد بر روی ران پای زن باردار، درد زایمان را کم می‌کند. همچنین پوشیدن انگشتر زمرد در دوران بارداری باعث در امان ماندن جنین از مشکلات می‌شود.

از دیگر خواص شگفت انگیز سنگ زمرد، درمان اختلالات قلب، ریه، ستون فقرات و سیستم عضلانی است. زمرد به عنوان تصفیه‌کننده بدن انسان از عفونت‌ها و بیماری‌های عفونی نیز شناخته می‌شود. این سنگ انواع درد چشم‌ را تسکین می‌دهد و سبب بهبود بینایی می‌شود.

برای مطالعه مقاله «خواص درمانی سنگ کهربا » کلیک کنید.

از دیگر فواید زمرد

مفید برای استخوان‌ها و مفاصل

درمان‌کننده معضلات پوستی

درمان‌ مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس

ایجاد تعادل در سیستم عصبی

بهبود بیماری‌های خونی با گردنبند زمردی

کمک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش

تنظیم کننده فشارخون

کمک به کنترل تنش و اضطراب

و ….

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از آرته بررسی کردیم، زمرد از سنگ‌های گرانبها و ارزشمند است. سنگ زمرد در حرارت بالای مواد مذاب درون زمین تشکیل شده‌ است. در دوران باستان و از چهارهزار سال پیش تا به امروز از زمرد به دلیل خواص و فواید بی‌نطیری که دارد استفاده می‌شود. انگشترها و گردنبندهای ساخته شده با زمرد از محبوب‌ترین جواهرات زنانه هستند که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته‌اند.

شما عزیزان می‌توانید زیورآلات انتخابی خود را از گالری آرته لایف استایل خریداری کنید. تمامی محصولات آرته دست ساز بوده و به دست هنرمندان تیم آرته جولری ساخته می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *