زیورآلات در دوره افشاریان

با شروع سلسه اشکانیان ساخت جواهرات و زیورآلات رونق قابل توجهی پیدا کرد. در آن دوره زیورآلات زیبایی و طراحی‌های خاصی داشتند. با ظهور دوره افشاریان که بعد از اسلام بود، ساخت جواهرات و زیورآلات تحولی نو را تجربه کرد. در ادامه این مقاله از آرته لایف استایل، به بررسی انواع طرح‌های زیورآلات در دوره افشاریان و دیگر دوره‌های تاریخی می‌پردازیم.

ویژگی های جواهرات و زیورآلات در دوره افشاریان

با توجه به اینکه ایران دارای اقوام مختلف با آداب و سنت‌های متفاوت است، دارای جواهرات و زیورآلات با تنوع بالا است. در بین تمام اقوام ایرانی از زیورآلات در دوره افشاریان و دیگر دوره‌های تاریخی بر روی لباس استفاده شده است. در طول تاریخ اقوام عرب و ایل قشقایی در منطقه خوزستان علاقه خاصی به استفاده از زیورآلات بر روی لباس داشتند و دارند. زیورآلات در دوره افشاریان علاوه بر کیفیت، تنوع بالا و زیبایی چشمگیری داشتند. با روی کار آمدن نادرشاه در کنار دیگر جواهرات و زیورآلات غارت شده، دو الماس کوه نور و دریای نور هم که متعلق به ایران بود؛ به کشور برگردانده شد. ویژگی‌های زیورآلات در دوره افشاریان عبارت است از:

  • زیبایی خیره کننده جواهرات و زیورآلات
  • داشتن کیفیت بالا
  • استفاده از میناکاری و سنگ‌های قیمتی در ساخت زیورآلات
  • تنوع در طرح و اضافه شدن فلز نقره در ساخت زیورآلات

زیورآلات در دوره افشاریان

انواع طرح زیورآلات در دوره های تاریخی ایران و افشاریان

در دوره‌های تاریخی ایران در ساخت زیورآلات سعی شده از نقوش طبیعی استفاده شود. در دوران بعد از اسلام تنوع در طرح‌ها بیشتر و به نوعی با معماری اسلامی و عربی تلفیق شده است. انواع طرح زیورآلات در آن دوران عبارتند از:

بیشتر بخوانید  خرید زیورآلات زنانه

طرح های طبیعی

در ساخت جواهرات و زیورآلات از نمادهای طبیعی مانند درختان، مناظر طبیعی و موجودات الهام گرفته شده است. طرح‌های درخت سرو، نیلوفر آبی و گل هشت پر در طرح‌های طبیعی، طرفداران زیادی در آن دوران داشته است.

طرح های سبک زندگی

در ساخت زیورآلات در دوره افشاریان و دیگر دوره‌های تاریخی از فعالیت‌های روزمره الهام گرفته می‌شده است. حتی در ساخت مصنوعات مانند اسلحه یا ظروف استفاده از سبک زندگی رایج بوده. یکی از طرح‌های معروف سبک زندگی که در ساخت زیورآلات از آن الهام گرفته شده است، پاشیدن بذر گندم است.

طرح های مذهبی و آئینی

یکی دیگر از انواع طرح‌های استفاده شده در ساخت جواهرات و زیورآلات در دوره های تاریخی ایران، طرح‌های مذهبی و آئینی است. این نوع از طرح‌ها نشان دهنده اعتقادات و باورهای مردم ایران زمین در قدیم بوده است. از طرح‌های آئینی می‌توانیم به طرح چلیپا و طرح خورشید اشاره کنیم.

طرح و نقش‌ها اسلیمی

در دوران بعد از اسلام، استفاده از نقش های اسلیمی در ساخت جواهرات و زیورآلات گسترش پیدا کرد. نقش‌های اسلیمی نمادی از جاودانگی هستند. در ساخت زیورآلات در دوره افشاریان و دوره‌های قاجار از طرح اسلیمی همراه با خط کوفی استفاده شده است. نقوش اسلیمی به صورت قرینه، متناوب، هماهنگ و همراه با پیچش گرد اجرا شده‌اند. یکی از جواهرات خیره کننده در دوره افشاریان گوشواره‌های طرح انار بوده، که زیبایی خیره کننده‌ای دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با جواهرات و زیورالات در دوره افشاریان و طرح‌های الهام گرفته شده در ساختشان آشنا کنیم. تخت سلطنتی طاووس، الماس کوه نور و الماس دریای نور از مهمترین جواهراتی هستند که نادرشاه افشار به ایران برگرداند. در حال حاضر الماس دریای نور در ایران و در موزه ملی است. بعد از دوره افشاریان، در دوره قاجار ساخت جواهرات و زیورآلات تغییر خاصی نداشت و در دوره معاصر ایران متحول شد. استفاده از طرح جغتایی یکی از تحولات در ساخت زیورآلات است. وب سایت آرته لایف استایل دارای 10 سال سابقه طراحی و ساخت زیورآلات است. زیورآلات ساخته شده در مجموعه آرته، قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارند. برای تهیه انواع زیورآلات زنانه و مرانه می‌توانید به فروشگاه زیورآلات دست ساز نقره آرته مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *