سنگ فیروزه را بیشتر بشناسید

سنگ فیروزه از جمله جذاب‌ترین و پر طرف‌دارترین سنگ‌های زینتی است. این سنگ در نقاطی از کشور خودمان  قابل رویت است. درواقع بهترین نوع فیروزه، فیروزه نیشابور، نزدیکی مشهد است. البته در نزدیکی کرمان و شیراز هم ممکن است فیروزه یافت بشود که البته به‌خوبی معادن فیروزة نیشابور نخواهد بود. شما چه میزان اطلاعاتی از نحوه تشکیل این سنگ، ویژگی‌ها و خواص این سنگ دارید؟ در ادامه همه چیز درباره سنگ فیروزه اشاره می‌کنیم.

تاریخچه‌ی سنگ فیروزه

سنگ فیروزه شاید قدیمی‌ترین سنگی است که بشر توانسته کشف کند. تاریخ آن به بیش از 7500 سال می‌رسد. فیروزه در ایران، شمال و جنوب آمریکا و عربستان یافت می‌شود؛ اما مرغوب‌ترین آن در ایران یافت می‌شود. ازاین‌رو یک سنگ باستانی حساب می‌شود. این سنگ از قدیم موردتوجه افراد در سراسر جهان قرار گرفته است. نام فیروزه، از کلمه‌ای فرانسوی گرفته شده که به معنای سنگ ترک است. زیرا در مسیری که تجار فیروزه از آسیا به اروپا می‌رفتند، در ترکیه نام‌گذاری شد.

ایرانی‌ها و ترک‌ها، در زمان‌های قدیم، روی پیشانی اسب‌های خود فیروزه نصب می‌کردند تا اسب‌هایشان از بیماری‌ها و طلسم‌ها در امان باشد. همچنین، بعضی از مردم اعتقاد داشتند فیروزه، از آن‌ها در برابر شیطان و ارواح شیطانی محافظت می‌کند. فیروزه در زمان قدیم حتی جزو وسایل کار پزشکان حساب می‌شد. چرا که اعتقاد بر این بود که فیروزه هر سم و زهری را بی‌اثر می‌کند. همچنین از فیروزه در ساخت انواع جواهرات زنانه استفاده می‌شد که بسیار محبوب و مورد استقبال بود.

نحوه تشکیل سنگ فیروزه

سنگ فیروزه از سنگ‌های آذرین است. در نواحی آتشفشانی نزدیک به زمین یافت می‌شود. سنگ‌فیروزه باید کمی خشک باشد تا استحکام لازم را داشته باشد؛ بنابراین معادن فیروزه که نزدیک به سطح زمین هستند، به دلیل نفوذ آب‌های زیرزمینی در آن، استحکام و ارزش لازم برای استفاده در صنعت جواهرسازی را ندارند.

بیشتر بخوانید  انواع فیروزه؛ با طرح‌ها و مدل‌های مختلف سنگ فیروزه آشنا شوید

سنگ فیروزة استخراج شده در معدن، به سه دسته تقسیم می‌شود. چغاله یا سنگ فیروزه دارای رنگ بسیار روشن، طفول رنگ فیروزة دارای رنگ کاملاً طبیعی و فیروزه شجری که روی آن لک و رگه‌ها سیاه وجود دارد.

رنگ‌های فیروزه

رنگ سنگ فیروزة اصل، معمولاً بستگی به ماده‌های اصلی آن سنگ فیروزه دارد. مس، باعث رنگی آبی، کروم سبب تشکیل رنگ سبز و آهن، دلیل به‌وجودآمدن رنگ زرد است. بسته به این‌که چه میزانی از این طیف رنگ‌ها را داشته باشد، رنگ فیروزه، از آبی کم‌رنگ تا آبی مایل‌به‌سبز و آبی مایل به زرد تغییر می‌کند.

تشخیص اصلی بودن رنگ فیروزه

رأس فیروزة مرغوب، رنگ آبی آسمانی دارد که به‌خوبی مشهود است. فیروزه اصل نیشابور، دارای نقاط و رگه‌های سیاهی در پشت فیروزه است.

از راه‌های تشخیص رنگ اصل فیروزه این است که آن سنگ را جلوی آفتاب قرار بدهید. به‌محض این‌که متوجه تغییر رنگ در آن شدید، مطمئن شوید آن سنگ تقلبی است. این نشان می‌دهد که شما برای خرید، باید همه چیز درباره سنگ فیروزه را بدانید.

قیمت فیروزه

قیمت فیروزه را سه عامل اساسی مشخص می‌کند.1- فیروزه نباید ضربه خورده و آسیب‌دیده باشد. 2-هرچقدر فیروزه صاف‌تر باشد، بهتر است و عامل سوم وزن و اندازه فیروزه است. فیروزه درجه یک شجر، آبی‌تر است. اما فیروزه درجه چهار، رگه‌ها به لکه تبدیل می‌شود و با فیروزه درجة یک اختلاف قیمت زیاد در حد چند میلیون دارد. همچنین باید دقت کرد در بازار، فیروزه‌های چینی، مصری و آمریکایی نیز موجود است که به اسم فیروزة نیشابور به فروش می‌رسد. این فیروزه‌ها رنگی سفید دارد. آن‌ها را طی فرایندی احیا می‌کنند تا به رنگ آبی در بیاید و بعد آن‌ها را به اسم فیروزة نیشابور به قیمت بسیار کم‌تری می‌فروشند.

بیشتر بخوانید  خرید دستبند نقره

نتیجه‌گیری

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌های باستانی و قدیمی است که از گذشته‌های دور کشف و مورداستفاده قرار گرفته است. این سنگ از جمله سنگ‌های آتشفشانی است و انواع مختلفی مثل طیف رنگ‌های آبی، سبز و زرد را دارد. بهترین سنگ فیروزه مربوط به ایران و نیشابور است. البته باید توجه کرد که این سنگ در بازار رقیب‌های خارجی چون مصری، آمریکایی و چینی دارد که اصلاً رنگ این فیروزه‌ها حتی آبی نیست؛ بلکه سفید است. طی فرایندهایی رنگ آن‌ها را به آبی تغییر می‌دهند و به‌جای سنگ فیروزه نیشابور می‌فروشند؛ بنابراین اگر می‌خواهید سنگ فیروزة اصلی را بخرید، باید هنگام خرید، فاکتور فیروزه نیشابور را دریافت کنید و حتماً از مراکز فروش معتبر اقدام به خرید کنید. شما می‌توانید با خرید از گالری آرته لایف استایل جواهرات ساخته شده از سنگ فیروزه را تهیه کنید. طبعی است که با بالارفتن آگاهی و دانستن همه چیز درباره سنگ فیروزه می‌توانید در انتخاب خود موفق‌تر باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *