سنگ لاجورد

سنگ لاجورد چیست؟

سنگ قیمتی لاجورد سنگی نیمه گران بها است که از هزاران سال پیش طرفداران زیادی داشته است. این سنگ دارای رنگ آبی به همراه رگه‌های طلایی زیبایی است. رنگ آبی سنگ لاجورد نماد سلطنت، خدایان، افتخار و قدرت می‌باشد. نام این سنگ از رنگ آن گرفته شده است. لاجورد سنگی با رنگ آبی عمیق، نمادی برای صبر و انتظار برای رسیدن بهار بوده و در بعضی از متون از آن به عنوان سنگ ماه اسفند نام برده‌اند.

در گذشته از پودر لاجورد برای درست کردن رنگ آبی استفاده می‌شده است. از این گوهر گران بها برای خاتم کاری استفاده فراوان می‌شود و همچنین از آن به عنوان رنگدانه ها برای مواد آرایشی و نقاشی نیز استفاده می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با سنگ قیمتی لاجورد آشنایی بیشتری پیدا نمایید.

ترکیبات سنگ لاجورد

سنگ قیمتی لاجورد در نزدیکی منابع آذرین ساخته می‌شود. در ساخت این سنگ زیبا، سنگ آهک یا مرمر، توسط دگرگونی تماسی یا گرمابی، تغییر کرده است. این سنگ از ترکیب 25 – 40 درصد لازوریت، کلسیت و پیریت است. همچنین در سنگ قیمتی لاجورد ترکیباتی مانند آژیت، دی اکسید استاتیت، میکا و هاینیت به مقدار خیلی کم وجود دارد. ماده‌ای که مسئول تولید با رنگ زیبت و چشم نواز این گوهر بوده، لازوریت است.

سنگ لاجورد

منابع استخراج سنگ قیمتی لاجورد

سنگ لاجورد که به آن «لاپیس» نیز گفته می‌شود؛ از اوایل سده 7 قبل میلاد برای اولین بار از افغانستان استخراج شد. اکنون نیز افغانستان مهمترین منبع لاجورد در جهان است. سپس از مناطق دیگری نظیر ارمنستان، پاکستان و مناطقی در آفریقا نیز استخراج شده است. آرژانتین همچنین منبعی غنی از سنگ‌هایی با کیفیت بالا از جمله سنگ قیمتی لاجورد با کیفیت محسوب می‌شود. انواع سنگ‌های آبی رنگ در کشورهای شوروی سابق و شیلی ساخته می‌شدند. لاجورد همچنین در آمریکا، کانادا، شیلی، روسیه و میانمار نیز یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید  دستبند پهن مرواریدی

مشخصات سنگ لاجورد

ضریب شکست ۱.۵
وزن مخصوص ۲.۵-۳
سختی ۵-۶
رنگ آبی لاجوردی- سبز آبی- بنفش
فرمول شیمیایی  سیلیکات آلومینیوم کلسیم سدیوم (Na,Ca)8(AlSiO4)6(S,SO4,Cl)
ساختار کریستالی  مکعب و متراکم
تراکم (دانسیته)  2.7 – 2.9
کلیواژ یا برگوارگی  نا مشخص (تمایل سنگ برای شکستگی در امتداد یک جهت ترجیحی در سطوح موازی)
شفافیت  مات
درخشش  کدر
حالت فلورسانس  قوی
رنگ خاکه  آبی روشن

روش تشخیص لاجورد اصل

سنگ‌های آبی رنگ بسیاری در بازار جواهرات وجود دارد که خیلی از آن ها سنگ لاجورد نیستند. برای تشخیص سنگ قیمتی لاجورد اصل از بدل آن بهتر است از نکات زیر آگاهی داشته باشید:

  • سنگ‌های مصنوعی و پلاستیکی که به جای سنگ قیمتی لاجورد به شما فروخته می‌شوند، با کمی در دست بودن، فوراً گرم می‌شوند، اما سنگ قیمتی لاجورد اصل را وقتی در دست بگیرید همیشه سرد است.
  • یک پنبه را به استن آغشته کنید و به سطح سنگ بزنید. اگر سنگ مد نظر شما بدل باشد، این ماده رنگ مصنوعی آن را درخود حل می‌کند و پنبه آبی رنگ می‌شود.
  • در بعضی موارد می‌توان از شیارهای سفید رنگ روی سطح سنگ به بدل بودن آن پی برد.
  • نوک میله‌ی فلزی را داغ کنید و بر روی سنگ مد نظر خود بگذارید، اگر بوی پلاستیک مانند به مشام شما رسید آن سنگ، لاجورد اصل نمی‌باشد.
  • اگر با فشار دادن سنگ زیر دندان، سطح آن فرو برود، آن سنگ لاجورد اصل نیست.
  • خرید سنگ قیمتی لاجورد بدون رگه‌های طلایی بسیار احتیاط دارد و باید از اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
بیشتر بخوانید  فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات؛ از چه زیورآلات در جواهرات استفاده می‌شود؟

سنگ لاجورد

خواص سنگ قیمتی لاجورد

سنگ قیمتی لاجورد اصل دارای خواص متنوعی است. در ادامه شما را با خواص این سنگ زیبا آشنا خواهیم نمود:

خواص دارویی لاجورد

سنگ قیمتی لاجورد دارای خواص درمانی فراوانی است. خواص درمانی این سنگ در انواع کتب قدیمی یافت می‌شود. ابن سینا درباره‌ی خواص دارویی سنگ قیمتی لاجورد موارد زیر را بیان نموده است:

  • نیروی این سنگ مانند گیاه بدران (کمی ضعیف‌تر) است.
  • این سنگ دارای خاصیت گزنده، گنداننده، زداینده همراه تندی و کمی گیرندگی است.
  • این سنگ زگیل‌ها را بر طرف می‌کند.
  • سنگ لاجورد موجب رویش مژه، ازبین رفتن خلط‌های بد چشم و افزایش مژه‌های چشم می‌شود.
  • درمان نفس بریدگی ناشی از خستگی یکی دیگر از خواص این سنگ بوده که در کتاب این سینا ذکر شده است.
  • این سنگ موجب دفع مواد سودایی و مواد مضر آمیخته شده با خون می‌شود.

از قدیم خواص بسیاری برای سنگ قیمتی لاجورد ذکر شده است. در کتاب نخبه الدهر فی العجائب آلبر و البحر گفته شده است که این سنگ برای درمان تنگی نفس، ازدیاد نورچشم، درمان سرع و سودا مفید است.

همچنین آملی، از سنگ قیمتی لاجورد به عنوان ماده مؤثر در درمان اسهال صفراوی، رفع بی خوابی، درمان افراد مبتلا به مالیخولیا و رویش مژه یاد کرده است.

مهم‌ترین خواص دارویی سنگ لاجورد را درمان بی خوابی و اسهال صفراوی، درمان افراد مبتلا به مالیخولیا و رویش مژه است.

سنگ لاجورد

خواص معنوی لاجورد

همراه داشتن سنگ قیمتی لاجورد موجب می‌شود تا فرد شناخت بیشتری از درون خود پیدا کند و آسیب‌های احساسی را از خود دور نماید. همچنین استفاده از سنگ گرانبهای لاجورد باعث ارتقای دور آگاهی شهودی، افزایش عمق مراقبه، فعال نمودن چشم سوم و ارتقای توانایی فرد برای رؤیا بافی و درک راهنمایی‌های شهودی می‌شود.

بیشتر بخوانید  سوراخ کردن گوش کودک؛ چه زمانی گوش کودک را سوراخ کنیم؟

جمع بندی

سنگ لاجورد بیشترین کاربرد را به عنوان سنگ قیمتی در جواهر سازی و همچنین معرق کاری و خاتم کاری دارد. بهتر است از لاجورد در جواهراتی با سایش کمتر مانند گوشواره‌ها، سنجاق‌ها و آویزها استفاده شود. برای خرید انواع جواهرات معتبر و با کیفیت به فروشگاه‌های معتبر حضوری و غیر حضوری مراجعه نمایید. اگر به زیورآلات لاجورد علاقه‌مندید پیشنهاد می‌کنم نگاهی به گردنبند نقره زنانه “زاینده رود” بیاندازید. گالری آرته لایف استایل بهترین جواهرات تا در اختیار مشتریان عزیز خود قرار داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *