سنگ‌های نیمه قیمتی

استفاده از سنگ های نیمه قیمتی در زیورآلات

از گذشته تا به امروز بیش از 2000 کانی طبیعی شناسایی شده است که کمتر از 100 مورد به‌عنوان سنگ‌های قیمتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌ها در قیمت‌های مختلفی از ارزان‌ترین تا گران‌بهاترین قیمت‌ها بر روی زیورآلات به کار می‌رود. از معروف‌ترین انواع سنگ در صنعت جواهرسازی و زیورآلات می‌توان به سنگ‌های قیمتی یاقوت سرخ، الماس، زمرد و یاقوت کبود اشاره کرد. سنگ‌های قیمتی از مواد معدنی مختلف، ساخته شده‌اند. علاوه بر سنگ‌های قیمتی از سنگ‌های نیمه قیمتی نیز در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود و یکی از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی محسوب‌اند. در ادامه به معرفی سنگ های نیمه قیمتی در ساخت زیورآلات و جواهرات می‌پردازیم.

سنگ نیمه قیمتی چیست؟

سنگ نیمه قیمتی نیز به‌عنوان نگین یا سنگ قیمتی شناخته می‌شود که بخشی از مواد معدنی است و در شکلی تصفیه شده و نیز برش خورده، برای ساخت زیورآلات مختلف و ایجاد جواهرات یا سایر تزئینات استفاده می‌شود. علاوه بر این منابع ارگانیک یا سنگ‌های دیگری نیز وجود دارد که معدنی نیستند (برای مثال جت یا کهربا) که برای زیورآلات نیز استفاده می‌شوند و همچنین به‌طورکلی به­عنوان سنگ‌های قیمتی در نظر گرفته می‌شوند. سنگ‌های قیمتی در غرب شامل یاقوت کبود، یاقوت سرخ، الماس و زمرد است.

همه سنگ‌های دیگر، سنگ های نیمه قیمتی محسوب می‌شوند. بااین‌حال، این طبقه‌بندی تجاری است که بازاریابان سال‌ها پیش ایجاد کردند و این تفاوت و تمایز را ایجاد کردند که این موضوع، این تصور غلط را ایجاد می‌کند که سنگ‌های قیمتی از سنگ‌های نیمه قیمتی ارزشمندتر هستند.

معرفی انواع سنگ های نیمه قیمتی

در ادامه مقاله انواع سنگ‌های نیمه قیمتی که در ساخت زیورآلات و جواهرات مورداستفاده قرار می‌گیرد را بررسی می‌کنیم.

سنگ های نیمه قیمتی

1- سنگ عقیق

آگات و یا سنگ عقیق جزء سنگ‌های نیمه قیمتی است. عقیق جزء کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است و البته گاهی عناصری نظیر Cr,Ni,Ca در کنار آن قرار می‌گیرد. رنگ روشن و همچنین ریزدانه بودن از ویژگی­های عقیق است. عقیق، مات و نیمه شفاف و دارای جلای شیشه‌ای است.

بیشتر بخوانید  زیورآلات سواروسکی؛ چرا جواهرات سواروسکی قیمت بالایی دارند؟

انواع سنگ عقیق از نظر رنگ‌بندی

این نوع سنگ در بیشتر از 30 رنگ مختلف دیده شده است. باتوجه‌به کیفیت رنگ و پدیده‌هایی که نشان می‌دهد در زمره سنگ های نیمه قیمتی قرار می‌گیرد. ساختار میکروسکوپی آن­ها حضور عناصر فلزی رنگ‌زا مانند: کروم، مس، تیتان، منگنز، آهن، کبالت و نیکل را نشان می‌دهد که از جمله عوامل اصلی تأثیرگذار در رنگ عقیق است. رنگ‌هایی مانند سفید، قرمز، خاکستری، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، کبود، سبز و زرد در انواع رنگ‌بندی وجود دارد که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را شامل می‌شود.

سنگ های نیمه قیمتی

2- سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی دیگر از سنگ های نیمه قیمتی است که در ساخت زیورآلات گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد. سنگ فیروزه در طول تاریخ همواره موردتوجه انسان‌ها قرار گرفته است. شاید مهم‌ترین علت اهمیت بشر در طول تاریخ به خواص سنگ فیروزه مربوط باشد. از انواع سنگ فیروزه می‌توان به نوع فیروزه عجمی و فیروزه شجری اشاره کرد. از مشخصات دیگر این سنگ نیمه قیمتی می‌توان به رنگ جذاب آن اشاره کرد که بسته به نوع رنگ آن، آبی تیره یا آبی آسمانی، می‌تواند بسیار ارزان و یا گران باشد.

غالباً در این سنگ به‌خاطر اکسیداسیون آهن، رگه‌هایی قهوه‌ای رنگ به‌اندازه دو سانتیمتر از کانی لیمونیت دیده می‌شود، وجود رگه‌های اکسید منگنز یا ذرات ریز ماسه سنگ یا یشم سبز این سنگ را به رنگ خاکستری سیر درمی‌آورد.

3- سنگ یشم

از دیگر سنگ های نیمه قیمتی، سنگ یشم است. زیبایی بی‌نظیر سنگ یشم به‌خاطر درخشندگی و ظاهر نیمه شفاف و خاصی که در اعماق این سنگ است، مانند گنجی در درون آن پنهان است.
قراردادن سنگ یشم حکاکی شده در مقابل یک منبع نور، موجب ایجاد درخشش بی‌نظیر و خاصی در این سنگ می‌گردد.
یکی از انواع سنگ یشم که به‌عنوان یشم شاهنشاهی معرفی می‌شود در منطقه میانمار یافت می‌شود و باارزش‌ترین فرم شناخته شده سنگ یشم به شمار می‌رود که البته این سنگ به رنگ سبز زمردی است. سنگ یشم به رنگ‌های لکه لکه سبز و سفید و رنگ‌های کمیاب و خاصی از صورتی، زرد، سیاه‌وسفید و بنفش ظاهر می‌شود که در محدوده نور سبز به رنگ‌های مایل به سفید و همچنین خاکستری نیز دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید  ایجاد حساسیت پوستی؛ چه عواملی موجب حساسیت پوستی به زیورآلات می‌شود؟

سنگ های نیمه قیمتی

4- سنگ کهربا

یکی دیگر از سنگ های نیمه قیمتی که در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود و همچنین  دارای خواص متافیزیکی بسیاری نیز است و از آن برای محافظت روح و روان استفاده می‌شود، سنگ کهربا است. سنگ کهربا باعث ایجاد تعادل در احساسات، کاهش انرژی‌های منفی و روشن شدن ذهن می‌گردد. همچنین در ازبین‌بردن ترس، تأثیر بسیاری دارد.

علاوه بر موارد گفته شده، سنگ کهربا یکی از بهترین سنگ‌ها برای محافظت از کودکان است و بهتر است از سنگ کهربا به‌عنوان گردنبند و دستبند برای کودکان استفاده شود و یا این سنگ به لباس کودکان دوخته شود. به این دلیل که به‌همراه‌داشتن این سنگ سبب دفع انرژی‌های منفی از اطراف کودک می‌گردد. علاوه بر این استفاده از سنگ کهربا در کاهش دردهای ناشی از دندان‌درآوردن کودکان نیز مؤثر است.

سنگ های نیمه قیمتی

5- سنگ لاجورد؛ سنگ های نیمه قیمتی

یکی از سنگ‌های بسیار پرکاربرد در صنعت زیورآلات و جواهرسازی که جزء سنگ های نیمه قیمتی نیز محسوب می‌گردد، لاجورد است. بعضی از اطلاعات به‌دست‌آمده بیانگر این موضوع است که لاجورد اولین سنگ استخراج ‌شده توسط بشر است. این سنگ با رنگ زیبای لاجوردی چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. سنگ لاجورد از چندین ماده معدنی تشکیل ‌شده است. درواقع رنگ آبی لاجورد با  وجود یک آزوریت، یک ماده معدنی سیلیکات آبی از گروه سودالیت با یک ترکیب شیمیایی باعث به‌وجودآمدن رنگ آبی لاجورد می‌شود. نمونه‌های لاجورد علاوه بر آزوریت، معمولاً شامل پیریت و کلسیت هستند. برای اینکه یک سنگ لاجورد نامیده شود باید حداقل ۲۵٪ آزوریت آبی داشته باشد.

کلسیت، دومین ماده معدنی فراوان موجود در سنگ لاجورد است. وجود کلسیت، می‌تواند بسیار مشخص باشد و به‌صورت لایه‌های سفید، شکستگی یا لکه مانند نمایان شود. همچنین می‌توان آن را با آزوریت ترکیب کرد تا سنگی با رنگ جین کم‌رنگ تولید شود.

بیشتر بخوانید  خاص‌ترین زیورآلات برای هدیه دادن؛ چه هدیه‌ای بهتر است بخریم؟

رنگ‌های لاجورد از آبی متوسط ​​مایل به خاکستری تا آبی شدید با مقادیر مختلف طلایی و سفید از ترکیبات کلسیت و پیریت در تغییر است. به‌ طور کل مطلوب‌ترین رنگ‌های لاجورد، آبی جامد با چند دانه پیریت طلایی محسوب می‌شود. ازنظر بسیاری افراد، قرارگرفتن چند دانه پیریت طلایی به‌صورت چند شکستگی، منظره زیبایی به لاجورد می‌بخشد.

سنگ های نیمه قیمتی

سخن پایانی

در این مقاله در گالری آرته لایف استایل به بررسی چند مورد از سنگ های نیمه قیمتی که در ساخت زیورآلات مورداستفاده قرار می‌گیرد، پرداختیم. سنگ‌های نیمه قیمتی، زیبایی خاص و بی‌نظیری به زیورآلات می‌بخشند. همچنین برخی از این نوع سنگ‌ها، علاوه بر اینکه که در جواهرات گوناگون استفاده می‌شود، خواص درمانی نیز دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *