سوراخ کردن گوش کودک

سوراخ کردن گوش کودک؛ چه زمانی گوش کودک را سوراخ کنیم؟

سوراخ کردن گوش، رسمی قدیمی است که از زمان مادربزرگ‌های ما تا به الان، ادامه داشته و فقط روش‌های آن فرق کرده است. مادرانی که قصد سوراخ کردن گوش فرزندشان را دارند، باید در سن مناسب کودک این کار را انجام دهند، زیرا عوارضی برای سلامت گوش نوزادان دارد. سوراخ کردن گوش کودک در فرهنگ های گوناگون محبوبیت بسیاری دارد. اما سوراخ گوش به دلیل حفره‌ای که ایجاد می‌شود، می‌تواند عامل سرایت عفونت شود و آلودگی را از طریق پوست به داخل بدن منتقل کند.

نکاتی درباره سوراخ کردن گوش کودک

تا قبل از 6 ماهگی فرزندتان، گوش او را سوراخ نکنید. به این دلیل که سیستم اسیمنی بدن نوزاد ضعیف است و نمی‌تواند با عفونت‌هایی که ممکن است با سوراخ کردن گوش رخ دهد، مبارزه کند. بسیاری از والدین تمایل دارند این کار را در خانه انجام دهند اما باید بگوییم که باید این کار را به کادر پزشکی در مراکز درمانی انجام دهید. گوشواره‌ها می‌توانند عامل انتقال باکتری‌های مفید و عفونت به بدن کودک شما شوند. بنابراین گوشواره‌ها را در مکان‌های آلوده قرار ندهید و هر بار که می خواهید در گوش فرزندتان بیندازید، حتما آن را ضدعفونی کنید.

سوراخ کردن گوش کودکان با سوزن

سوراخ کردن گوش بچه ها در خانه، علاوه بر این که احتمال عفونت را افزایش می‌دهد، بلکه موجب می‌شود ناهماهنگی و عدم تقارن بین سوراخ‌ها ایجاد شود. همچنین ممکن است مدت زمان این کار در صورت حرفه‌ای نبودن طولانی شود و کودک شما درد بیشتری را می‌کشد. برای سوراخ کردن گوش بچه‌ها باید، به متخصصان این کار در مراکز درمانی مراجعه کنید.

سوراخ کردن گوش کودک

آن ها با کمک دستگاه مخصوص، به صورت تمیز و سریع کار سوراخ کردن گوش کودک را انجام می‌دهند و همچنین کودک درد کمتری را تجربه می‌کند. گوشواره‌های میخی 24 عیار، باعث جلوگیری از عفونت و واکنش‌های آلرژیک کودک می‌شود. البته بروز آلرژی به طلا نیست بلکه به مواد ناخالصی است که در طلا به کار رفته است. طلای 14 عیار و 18 عیار، صد درصد خالص نیستند و آلیاژهای دیگری مانند نیکل به طلا اضافه می کنند که این ماده باعث آلرژی و حساسیت برخی از افراد می شود.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مهم ترین خواص سنگ لاجورد

سوراخ کردن گوش کودک از نظر روان شناسان

از نظر روانشناسان، بهتر است سوراخ کردن گوش بچه را زمانی انجام دهید، که کودک متوجه سوراخ شدن گوش خود می‌شود و خود کودک از شما بخواهد که گوش هایش را سوراخ کنید. بنابراین قبل از درک کودک از گوشواره، گوش او را سوراخ نکنید. چون کودک به گوش خود دست می‌زند و گوشواره‌هایش را می کشد که باعث آسیب رساندن به گوشش می شود.

با سوراخ کردن گوش بچه، او متوجه اذیت و دردی که به او می‌رسد، می‌شود اما فقط نمی‌تواند آن را اظهار و بیان کند و فکر می‌کند که والدینش او را تنبیه کرده‌اند. روانشناسان همچنین گفته‌اند که سوراخ کردن گوش کودک را در زمانی بگذارید، که درکی از گوشواره داشته باشد وعلت درد سوراخ کردن گوشش را بفهمد و تا زمان بهبودی و درمان، به گوش‌هایش دست نزند.

عوارض سوراخ کردن گوش

سوراخ کردن گوش کودک می‌تواند عوارضی مانند عفونت، تشکیل یک بافت برجسته در نرمی گوش، حساسیت یا آلرژی به فلزهای مختلف گوشواره و نیز پارگی گوش به همراه داشته باشد. بعضی از افراد چند سوراخ به روی لاله گوش خود ایجاد می‌کنند و گوشواره‌هایی با آویزهای مختلف در گوششان نصب می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که سوراخ کردن لاله گوش خطرناک است. به این دلیل که این ناحیه غضروفی است و بدون رگ خونی. بنابراین ممکن است این ناحیه از گوش در ماه های اول و گرم سال، عفونت کند یا تاول بزند. از علائم دیگر عفونت لاله گوش، گرمی و قرمزی و تورم دردناک است.

سوراخ کردن گوش کودک

چگونه می‌توان گوش کودک را با کمترین درد سوراخ کرد؟

برای این که سوراخ کردن گوش کودک با درد کمتری صورت بگیرد، نحوه سوراخ کردن موثر می باشد. از پزشک یا کادر درمان بخواهید تا قبل از سوراخ کردن گوش بچه‌ی خود، از کرم های موضعی مثل لیدوکائین که  بی حس کننده می باشد، استفاده کنند. از 30 تا 60 دقیقه پیش از سوراخ کردن گوش فرزندتان، یک لایه کرم بی حسی موضعی روی گوشش قرار دهید و یک لایه از کیسه پلاستیکی روی گوش کودک بکشید.

بیشتر بخوانید  زیورآلات مناسب برای هدیه ولنتاین؛ کادوی ولنتاین چی بخریم؟

بعد از این که گوش کودک را سوراخ کردید،  می توانید روی محل آن یخ بمالید تا ناراحتی و دردش از بین رود. بیشتر کودکان از انجام چنین کاری مضطرب می شوند و می ترسند. والدین کودک باید قبل از سوراخ کردن گوش فرزندشان با او صحبت کنند و توضیح دهند که این کار درد کمی دارد و بسیار سریع تمام می شود.

نکات مهم پس از سوراخ کردن گوش کودک

  • پس از سوراخ کردن گوش فرزندتان، به طور مداوم گوشش را تمیز کنید تا عفونت نکند و هیچ گونه باکتری به داخل بدنش راه پیدا نکند.
  • اطراف گوش کودک را با پد الکلی، ضدعفونی و تمیز کنید. اگر پزشک محلول مخصوصی را برای شست و شوی محل سوراخ گوش فرزندتان داده است، می توانید از آن استفاده کنید.
  • بعد از سوراخ شدن گوش کودک، برای جلوگیری از عفونت باید از پماد های آنتی بیوتیک چشمی استفاده کنید.
  • در روزهای اول موهای کودکتان را با کش ببندید، تا روی گوشش نیفتد.
  • مراقب باشید شامپو و لوازم آرایشی و عطر و ادکلن در نزدیکی محل سوراخ گوش کودک قرار نگیرد.
  • سوراخ کردن گوش کودک خود، به یاد داشته باشید که گوشواره میخی باید به مدت 6 هفته در گوش کودک بماند. به هیچ وجه نباید گوشواره را خارج و یا عوض کنید.
  • برای ورزش یا بازی کردن کودک هیچ مانعی وجود ندارد.
  • بهتر است کودک تا زمان بهبودی، استخر نرود. زیرا در آب استخر باکتری های گوناگون و مختلفی وجود دارند که موجب عفونت گوش فرزندتان می شود.
  • در هنگام دوچرخه سواری بهتر است کودکتان کلاه ایمنی بر سر بگذارد.
  • بهتر است به مدت 6 ماه گوشواره به طور دائم در گوش کودک بماند تا سوراخ گوش کودکتان برای همیشه باز بماند.
  • دست های خود را هر روز دو مرتبه با آب و صابون، تمیز بشویید و هر دو طرف محل سوراخ گوش کودک را خشک کنید.
بیشتر بخوانید  گوشواره مناسب مدل مو؛ راهنمای انتخاب گوشواره بر اساس مدل مو

سوراخ کردن گوش کودک

ترفندهای انتخاب گوشواره قبل از سوراخ کردن گوش کودک

1- اگر کودک شما پوست حساسی دارد، تنها گوشواره مناسب برای او، گوشواره ای از جنس طلا یا نقره مرغوب است.

2- برای خرید گوشواره های کودکتان به سراغ گوشواره‌هایی که سنگین هستند و در آنها سنگ و نگین زیادی به کار رفته شده، نروید. باید گوشواره فرزندتان سبک باشد.

3- برای کودک خود گوشواره هایی خرید کنید که قفل آن ها محکم باشد و کودک نتواند آن را با دست باز کند.

4- سعی کنید از خرید گوشواره هایی که پشت آن ها تیز است پرهیز کنید. چون ممکن است قسمت پشت لاله گوش کودکتان را زخمی کند.

سخن پایانی

ما در این مقاله در گالری آرته لایف استایل به باید ها و نباید های سوراخ کردن گوش کودک پرداختیم. در آخر هم توصیه می کنیم که از سوراخ کردن گوش فرزندتان در خانه به شدت اجتناب کنید. به این دلیل که اگر مراحل سوراخ کردن به درستی صورت نگیرد، موجب می شود عفونت و باکتری های مختلف به بدن کودک راه پیدا کند. بنابراین بهترین مکان برای این کار مراکز درمانی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *