طلای عيار ٧٥٠

طلای عيار ٧٥٠

اگر یک قطعه جواهر طلایی را بردارید و آن را از نزدیک بررسی کنید، ممکن است متوجه یک حکاکی کوچک روی آن شده باشید. این حکاکی معمولاً در جایی در لبه کالا یا در سمت داخلی یک قطعه جواهر قرار دارد، از یک عدد سه‌رقمی تشکیل شده است که 750 یا 585 است. حکاکی طلای عيار ٧٥٠ یکی از علامت‌های ظرافت پذیرفته شده بین‌المللی است. درواقع این ظرافت یک نمایش عددی از محتوای طلای یک آلیاژ بر حسب قسمت در هزار است. این عدد یک معیار جایگزین برای خلوص قیراط است. عیار طلا در اصل همان محتوای طلای یک آلیاژ را در قسمت‌های 24 نشان می‌دهد. اگر شما هم در مورد طلای عيار ٧٥٠ و جواهرات به‌طورکلی کنجکاو هستید، در این مقاله از آرته لایف استایل با ما همراه باشید.

طلا چیست؟

طلا یک عنصر شیمیایی با نماد Au است که از کلمه لاتین طلا، aurum گرفته شده است. در طبیعت، طلا ممکن است به‌صورت تکه‌ها یا دانه‌هایی در داخل سنگ‌ها و نهشته‌های آب‌نباتی یافت شود. در شکل طبیعی آن، طلا عنصری درخشان و براق، به رنگ زرد، با رنگی مایل به قرمز است. نرم است و از همه فلزات به‌راحتی قالب‌گیری می‌شود. این یک فلز گران‌بهای نسبتاً کمیاب است که معمولاً به‌عنوان ارز، ضرب سکه و در ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌شود.

می‌توان گفت این اولین فلزی است که تابه‌حال استفاده شده است، استفاده از آن به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد که حدود 40000 سال پیش رخ‌داده است. در شش هزار سال گذشته، استفاده از آن رایج بوده و در سراسر جهان‌گسترش یافته است. امروزه بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا در جهان چین، استرالیا و روسیه هستند، درحالی‌که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا هند و پس از آن چین، ایالات متحده و ترکیه هستند. طلا طیف وسیعی از کاربرد دارد. کاربرد طلا و میزان قیمت آن‌ به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها عیار طلا و طلای عيار ٧٥٠ است.

بیشتر بخوانید  سنگ اوپال چیست؟ با انواع سنگ قیمتی اوپال آشنا شوید

طلای عيار ٧٥٠

طلای عيار ٧٥٠ چیست؟

طلای عيار ٧٥٠ که به‌عنوان طلای 18 عیار نیز شناخته می‌شود، یک نوع عیار طلا محبوب با خلوص نسبتاً بالا است. حکاکی و علامت طلای عيار ٧٥٠ معمولاً به طلایی با علامت مشخصه 750 اشاره دارد که نشان می‌دهد عیار طلا این فلز 75 درصد طلا است و 25 درصد آن از فلزهای دیگری تشکیل شده است. جواهرات طلا دارای مقدار مشخصی از طلا نیستند و مقدار طلا در هر محصولی متفاوت است. برای نشان‌دادن درصد طلا در یک قطعه جواهر، جواهرسازان از ترکیب اعداد و حروف استفاده می‌کنند. 750 یکی از این ترکیبات است که البته طلای واقعی است. اگر یک جواهر به‌عنوان طلای عيار ٧٥٠ توصیف شود، پس از 75٪ طلا ساخته شده است. 25 درصد باقی‌مانده قطعه از فلزات و مواد اضافی تشکیل شده است.

رنگ‌های طلای عيار ٧٥٠

بسته به آلیاژ، طلای عيار ٧٥٠ در سه‌رنگ اصلی ظاهر می‌شود: طلای زرد، طلای سفید و رز. در این میان طلای صورتی 750 تغییر سبک‌تری از رز گلد است و فقط گاهی دیده می‌شود. طیف عظیمی از طلاهای رنگی دیگر نیز امکان‌پذیر است. در این میان طلای زرد پرطرف‌دارترین نوع طلا است و معمولاً رنگ آن را طلایی می‌دانند. عیار طلا برای طلای زرد آلیاژی از طلا، نقره، مس و احتمالاً روی است. ازآنجایی‌که طلای زرد با نقره، یا یک فلز نجیب دیگر مخلوط شده است و ضد حساسیت است که باعث واکنش آلرژیک نمی‌شود. این امر همچنین باعث می‌شود تا در برابر تیرگی مقاوم‌تر شود.

ارزش طلای عيار ٧٥٠

عوامل زیادی در قیمت‌گذاری جواهرات دخیل هستند، مانند ساخت، وضعیت وعیار طلا است اما مهم‌ترین عامل میزان طلای به کار رفته در جواهرات است. برای یافتن ارزش طلا، باید درصد محتوای طلا را در وزن کالای خود ضرب کنید.

بیشتر بخوانید  زیورآلات مناسب برای هدیه ولنتاین؛ کادوی ولنتاین چی بخریم؟

طلای عيار ٧٥٠

مزایای طلا 750

طلای عيار ٧٥٠ دارای مزایای کلیدی است که آن را به یکی از محبوب‌ترین انواع طلا تبدیل می‌کند. خلوص نسبتاً بالایی دارد و نسبت به انواع عیار بالاتر دوام بیشتری دارد؛ بنابراین ظاهر زیبایی خواهد داشت. علاوه بر این، این نوع طلا برای کسانی که به زیورآلات طلایی با خلوص کمتر حساسیت دارند بهتر است. انواع طلا با خلوص پایین‌تر مانند طلای 417 حاوی آلیاژهای بیشتری هستند که به طور بالقوه می‌تواند افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی خاص را تحریک کند.

جمع‌بندی

طلا به دلیل زیبایی و درخشندگی طبیعی خود ارزشمند بوده است. به همین دلیل، بسیاری از فرهنگ‌ها طلا را به‌عنوان نماد خورشید تصور کرده‌اند. طلای خالص کمی برجسته است. بااین‌حال، برای استفاده به‌عنوان جواهرات بسیار نرم است. نه‌تنها شکننده و مستعد آسیب و شکستگی است، بلکه پیوندها و قطعات متحرک به‌سرعت فرسوده می‌شوند؛ بنابراین عیار طلا همان ترکیب مقداری طلا با سایر فلزات اساسی است. اجزای متداول آلیاژ طلا شامل مس، نیکل و روی و غیره است. این فلزات اضافی استحکام و دوام بیشتری را به جواهرات طلا می‌بخشند. به همین دلیل طلا با عیارهای مختلفی وجود دارد.

طلای عيار ٧٥٠ یکی از بهترین جواهرات طلا هستند و به این معنا است که این قطعه طلا حاوی ۷۵ درصد طلا است که این میزان بسیار خوبی است. در این مقاله از آرته با طلای عيار ٧٥٠ آشنا شدیم تا در خرید انواع جواهرات زنانه طلا به شما کمک کرده باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *