عیارطلا به چه معناست؟

طلا در طول تاریخ یکی از محبوب‌ترین و گران‌ترین فلزات گران‌بها بوده است. اما ممکن است این سؤال برای شما هم پیش آید که طلا چیست؟ چرا این‌قدر محبوب و گران است؟ عیارطلا چیست و چرا اهمیت دارد؟ در ادامه این مقاله از آرته شما را با عیار جواهرات طلا بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

فلزی گران‌بها به نام طلا

طلای خالص بسیار بادوام است و غیر واکنش‌پذیرترین فلز در بین تمام فلزات است که با اکسیژن یا بیشتر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهد. به این معنی که کدر نمی‌شود، زنگ نمی‌زند و از بین نمی‌رود. این باعث می‌شود که برای استفاده در جواهرات طلا و اشیای قیمتی ارزش خود را بیشتر حفظ کند. همچنین بر خلاف بسیاری از فلزات دیگر که استخراج آن از سنگ معدن دشوار است، به شکل طبیعی بسیار خالص است. در نتیجه انسان‌ها برای مدت بسیار طولانی با آن کار می‌کردند. طلا یکی از فلزات دوران باستان است که توسط انسان‌های ماقبل تاریخ استفاده می‌شد. درحالی‌که ما منشأ کشف و استفاده اولیه آن را نمی‌دانیم، شواهدی از استفاده مصری‌ها از طلا در 3000 سال قبل از میلاد داریم.

طلا همچنین یک فلز بسیار کارآمد است که دلیل دیگری است که جواهرسازان و طلاسازان دوست دارند از آن در طراحی‌ جواهرات طلا خود استفاده کنند. به‌علاوه، این فلز واقعاً زیباست که بسته به نحوه آلیاژ شدن آن با فلزات دیگر، طیف وسیعی از رنگ‌ها را به وجود می‌آورد. خالص‌ترین طلا، طلای 24 عیار است که یک‌رنگ درخشان، غنی و گرم است که با هیچ فلز دیگری قابل‌مقایسه نیست.

بیشتر بخوانید  اره کاری با دست چیست؟

در نهایت، طلا نسبتاً کمیاب است و استخراج آن در مقادیر زیاد اغلب دشوار است که آن را بسیار گران‌بها و بنابراین گران‌قیمت می‌کند. تخمین زده می‌شود که تنها 171300 تن طلا در سطح جهان استخراج شده است، تقریباً به‌اندازه‌ای است که در یک استخر شنا در اندازه المپیک قرار گیرد.

عیارطلا چیست؟

عیار، وقتی با طلا استفاده می‌شود، واحد خلوص است. طلای 24 عیار طلای خالص است، اما معمولاً طلا را با فلزی مانند مس یا نقره برای ساخت جواهرات مخلوط می‌کنند؛ زیرا طلای خالص خیلی نرم است. این فرایند آلیاژی خلوص را کاهش می‌دهد، اما طلا را قابل‌استفاده‌تر می‌کند. هر عیارطلا نشان‌دهنده 1/24 کل است. پس اگر جواهری از 18 قسمت طلا و 6 قسمت مس باشد، طلای 18 عیار است. همچنین طلای 9 عیار دارای 9 قسمت طلا به‌اضافه 15 قسمت فلز دیگر است. در مقابل عیارطلا گاهی از کلمه قیراط استفاده می‌شود. اما کلمه قیراط را بیشتر دررابطه‌با سنگ‌های قیمتی استفاده می‌کنند که در این صورت معنای آن به‌جای خلوص، معیار جرم جواهر است.

علائم و نشانه‌های عیارطلا

خلوص مختلف طلا معمولاً با یک علامت یا مهر با تعداد قیراط همراه با یک حرف یا حروف مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بسته به جایی که جواهرات طلا شما ساخته شده است و تمبرهایی که در دسترس سازنده است، علامت و مهر عیارطلا می‌تواند متفاوت باشد.

عیارهای مختلف طلا

طلای 24 عیار

24 عیار طلای خالص است هیچ عیار بالاتری برای طلا وجود ندارد. عموماً برای ساخت جواهرات طلا به‌تنهایی بسیار نرم در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است برای تذهیب، آبکاری یا برای ساختن اشیای تشریفاتی استفاده شود. دارای رنگ طلایی درخشان، غنی و گرم است. باتوجه‌به خلوص آن، طلای 24 عیار نیز گران‌ترین نسخه طلا از نظر وزن است.

بیشتر بخوانید  زیورآلات ایران باستان؛ با تاریخچه‌ی زیورآلات ایرانی آشنا شوید

طلای 22 عیار

طلای 22 عیار از 22 قسمت طلای خالص تشکیل شده است که 91.67 درصد خالص است. باقی‌مانده را می‌توان از فلزات آلیاژی مانند روی، مس، نقره و نیکل که مسئول استحکام بیشتر آن هستند، تشکیل داد. جواهرات طلا ساخته شده با فلز 22 عیار به طور قابل‌اعتمادی بادوام هستند، اما همچنان رنگ زیبای طلای 24 عیار را حفظ کرده‌اند که آن را به یک جواهر زیبا و خوب تبدیل می‌کند. بااین‌حال، سطح خلوص آن نیز آن را گران می‌کند.

طلای 18 عیار

طلای 18 عیار از 75 درصد طلا و 25 درصد سایر فلزات آلیاژی تشکیل شده است. در بسیاری از کشورها، این متداول‌ترین خلوص طلای مورداستفاده در جواهرات است، زیرا مصالحه بسیار خوبی بین قیمت و خلوص و رنگ عالی ارائه می‌دهد. این عیارطلا به‌عنوان استاندارد اروپایی خلوص طلا در نظر گرفته می‌شود.

رنگ‌های مختلف طلا

احتمالاً هنگام تماشای جواهرات طلا رنگ‌های طلایی متنوعی را دیده‌اید. این تغییرات رنگی، همه به دلیل آلیاژ شدن با فلزات دیگر است. شما می‌توانید طلای 24 عیار را با رنگ طلایی بسیار غنی و گرم آن تشخیص دهید. بااین‌حال، هنگامی که مس را اضافه می‌کنند، آلیاژ حاصل به رنگ صورتی است و به‌عنوان طلای رز، طلای قرمز یا طلای صورتی شناخته می‌شود.

طلای سفید حاوی مقدار قابل‌توجهی نیکل، منگنز یا پالادیوم است. جواهرات طلای سفیدی که در جواهرفروشی‌ها می‌بینید تقریباً همیشه با رادیوم روکش شده‌اند که رنگ سفید روشنی به آن می‌دهد. طلای سفید روکش نشده بیشتر رنگ خاکستری گرمی دارد و در جواهرات زیاد استفاده نمی‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که چیزی به نام طلای سفید 24 عیار وجود ندارد و بالاترین عیارطلا سفید عموماً 18 یا 20 عیار خواهد بود، اما هر چه عیار بالاتر باشد، رنگ زرد بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  انواع نقره ایرانی و خارجی؛ کدام نقره بهتر است؟ خارجی یا ایرانی؟

جمع‌بندی

جواهرات طلا، به‌خصوص در اشکال خالص‌تر و با عیارطلا بالاتر، واقعاً نفیس هستند و هر فردی در مجموعه جواهرات خود به حداقل یک قطعه طلای باارزش با عیار بالا نیاز دارد. با کمی دقت متوجه خواهید شد جواهرات شما که از طلا ساخته شده‌اند، ظاهر و ارزش خود را برای مدت طولانی‌تر حفظ خواهند کرد. نه‌تنها می‌توانید جواهرات طلای خود را به نسل‌های آینده تحویل دهید، بلکه با پوشیدن آن‌ها ظاهری شیک و عالی خواهید داشت. عیارطلا نشان‌دهنده درصد خلوص طلا است. باتوجه‌به آنچه در این مقاله از آرته لایف استایل خواندیم طلای 24 عیار خالص‌ترین نوع طلا است که زیبای و درخشندگی خاصی دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *