فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات؛ از چه زیورآلات در جواهرات استفاده می‌شود؟

فلزات در صنعت زیورآلات اتفاقی انتخاب نمی‌شوند. عواملی چون خاصیت، استحکام و سبک زیورآلاتی که در دست ساخت هستند در این انتخاب دخیل هستند. با توجه به سلیقه متفاوت مردم در مناطق مختلف دنیا در انتخاب زیورآلات، استفاده از انواع مختلف جنس‌های فلز و آلیاژهای آن‌ها یک نیاز اساسی تلقی می‌شود. طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم، تنگستن، استیل و مس از سری فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات هستند. در ادامه شما را با هر یک از این فلزات آشنا می‌کنیم.

دنیای مد برای انتخاب جنس فلزات در ساخت زیورآلات تاثیر بسیاری دارند. علاوه بر این، ویژگی عمومی فلزات نیز مانند درجه سختی، چکش‌خواری و… هم بسیار مهم است. به طوری که از فلزات با خاصیت چکش‌خواری بالا برای ساخت جواهرات با طرح‌های ظریف استفاده می‌شود. اما شاید نکته ناامیدکننده در این بین این باشد که فلزات دارای خاصیت چکش‌خواری بالا که قابلیت ایجاد طرح‌های ظریف و فراوان را دارند، در برابر آسیب‌هایی مثل تغییر رنگ مقاوم نیستند. بر عکس فلزاتی که در برابر آسیب و تغییر رنگ مقاوم هستند، خاصیت چکش‌خواری بالایی ندارند. در نتیجه، نمی‌توان روی آن‌ها طرح‌های زیادی پیاده کرد.

یکی از فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات، نقره است. با این حال، حین ساخت زیورآلات نقره نیز ممکن اس مشکلاتی پیش آید. اینجا سؤال پیش می‌آید که باید چه کاری انجام دهیم و بهترین انتخاب چیست؟ از آنجایی که هر فلزی ایرادات خود را دارد پیشنهاد می‌کنیم کار را به کاردان بسپارید. گروه زیورآلات دست‌ساز آرته جهت رضایت خاطر شما عزیزان بهترین و با کیفیت‌ترین فلز را در زیورآلات تولیدی خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چند مورد مختلف از فلزات برای ساخت زیورآلات بپردازیم.

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز نقره

نقره یکی از فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات است. این فلز که خاصیت چکش‌خواری بالایی دارد، معمولا به صورت آلیاژ با مس مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقره از زمان‌های گذشته در صنعت ساخت جواهرات مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به طور کلی، این فلز نسبت به طلا از قیمت‌ پایین‌تری برخودار است. در صورتی که به درستی از آن مراقبت نشود به مرور زمان کدر شده و تغییر رنگ می‌دهد. زیورآلات نقره نظیر گوشواره نقره، دستبند نقره زنانه و انگشتر نقره مردانه مورد پسند افراد بسیاری هستند.

بیشتر بخوانید  کاربردهای نقره؛ نقره فلزی همه کاره

فلز پلاتین؛ فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز پلاتین با ظاهری زیبا و درخشنده توجه زیادی را برای به خود جلب کرده است. همچنین عمر بالایی که این فلز در مقایسه با سایر فلزات دارد سبب محبوبیت آن شده است. به سبب این‌که این فلز واکنش‌پذیری کمی بین فلزات دارد دوام و استحکام بالایی دارد. از پلاتین بیش‌تر برای ساخت زیورآلاتی مثل گردنبند، انگشتر و دستبند استفاده می‌شود.

فلز تیتانیوم؛ فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز تیتانیوم با رنگ نقره‌ای روشن و سبک، استیل محکم و قیمت ارزان طرفداران زیادی در صنعت زیورآلات دارد. از این فلز بیش‌تر برای ساخت جواهراتی مثل انگشتر و دستبند مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دوام بالای این فلز سبب شده تا کمتر مورد آسیب و شکستگی واقع شود.

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

 فلز تنگستن

از پراستفاده‌ترین فلزات برای ساخت زیورآلات فلز تنگستن است. این فلز، فلزی سنگین با خاصیت عدم حساسیت به رنگ نقره‌ای تا سفید شیری طرفداران بسیاری در صنعت ساخت جواهرات دارد. تنگستن نیز یکی از فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات است. از این فلز بیش‌تر در ساخت جواهراتی مثل گردنبند، انگشتر و نیم‌ست استفاده می‌شود. سختی بالای این فلز باعث شده تا زیورآلات ساخته شده با آن کمتر مورد آسیب قرار بگیرند. درخشش بالای این فلز آن را برای داشتن ظاهری خیره‌کننده مناسب کرده است.

فلز مس

مس به عنوان یکی از معروف‌ترین فلزات جهان پای خود را به صنعت ساخت زیورآلات نیز باز کرده است. مس نیز یکی از فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات است. به گفته محققان استفاده از زیورآلات مسی آثاری چون کاهش سردرد، آرتروز و درد مفاصل دارد. مس فلزی مقاوم است و در صورتی که به درستی از آن نگهداری شود دوام بالایی نیز خواهد داشت و تغییر رنگ نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید  زیورآلات درباری دوزی چیست؟

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز طلا

دلربایی فلز طلا، ماندگاری بالا، عدم تغییر رنگ در طول زمان، خاصیت چکش‌خواری بالا، فراوانی زیورآلات ساخته شده و عوامل دیگر سبب شده تا طلا پرطرفدارترین و در عین حال گران‌ترین در صنعت ساخت زیورآلات باشد. آلیاژ فلز طلا با فلزهای دیگری مثل مس و روی باعث شده تا مقاومت این فلز به طرز قابل توجهی بالا برود. همچنین درصد متفاوت این فلزات در آلیاژ در رنگ فلز نهایی تاثیر دارد و سبب شده تا طلای سفید، زرد و رزگلد به وجود بیایند.

فلز کبالت؛ فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

کبالت فلزی است با سختی و عمر بالا که بسیار کم‌تر از آنچه که فکرش را کنید مورد خط و خش قرار می‌گیرد. چگالی کم این فلز سبب شده تا به نسبت سایر فلزات وزن کمتری داشته باشد. زیورآلات ساخته شده توسط کبالت برای افرادی که حساسیت پوستی دارند بسیار مناسب است. زیرا، باعث حساسیت پوستی نمی‌شود. درجه سختی فلز کبالت آنقدر بالا است که به جرات می‌توان گفت از تمام فلزاتی که در ساخت زیورآلات استفاده می‌شوند سخت تر است. از فلز کبالت در ساخت جواهراتی مثل دستبند، انگشتر، گردنبند و گوشواره استفاده می‌شود.

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز برنج؛ فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز برنج آلیاژی از مس و روی است و رنگ طلایی جذابی را ساخته و سبب محبوبیت در ساخت زیورآلات شده است. فلز برنج به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالایی که دارد مورد توجه افراد زیادی در صنعت زیورآلات قرار گرفته است. برنج به سادگی اکسید نمی‌شود و جلای خود را از دست نمی‌دهد. از فلز برنج در ساخت جواهراتی مثل گردنبند، دستبند و گوشواره استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  انواع مختلف سنگ عقیق؛ همه چیز درباره عقیق و انواع آن

فلز برنز

فلز برنز همانند فلز برنج از آلیاژ مس و روی بدست می‌آید و تنها تفاوت آن فلز قلع به کار رفته در آن است. رنگ طلای مایل به قهوه‌ای این فلز طرفدارن زیادی دارد. برنز یکی از فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات است. به دلیل این محبوبیت چکش‌خواری بالای این فلز است. از آن را برای ساخت زیورآلاتی مثل گوشواره، دستبند و گردنبند استفاده می‌شود.

فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات

فلز روی

فلز روی یا نقره تبتی با قیمت مناسب و مقاومت به خوردگی فلزی نسبتا پرطرفدار است. برای خرید فلز روی باید توجه کنید که ترکیب فلز حاوی سرب نباشد. به این منظور زیورآلات را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

سخن آخر

در آخر باید گفت انواع فلزات مورد استفاده در صنعت زیورآلات با وجود جذابیت‌های که دارند نقاط ضعفی هم دارند که باید به آن‌ها توجه کرد . قبل از خرید زیورآلات باید اطلاعات کافی در مورد ویژگی عمومی فلزی در در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار گرفته داشته باشید. در این مقاله در مورد ویژگی‌های فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات نظیر ماندگاری، تغییر رنگ، اکسید شدن پرداختیم. به عبارت ساده‌تر همیشه نیمه پر لیوان را نگاه نکنید. گالری آرته لایف استایل بهترین و با کیفیت‌ترین زیورآلات را در مدل‌های مختلف در اخیار شما عزیزان قرار داده تا بتوانید با خیال راحت بهترین خرید را داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *