مروارید

فواید و خواص مروارید

مروارید یکی از گوهر های گران‌بهای موجود در جهان است که برخلاف جواهرات سنگی بدون نیاز به تراشکاری و صیقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شکوه، زیبایی منحصر به فرد و خواص این سنگ از گذشته تاکنون باعث محبوبیت بسیار بالای آن در میان پادشاهان و اقشار مختلف مردم شده است. مروارید در اشکال گوناگون و رنگ‌های مختلف از جمله سفید، نقره‌ای، طلائی، سبز، زرد، سیاه و … یافت می‌شود. جالب است بدانید این گوهر گران‌بها علاوه بر زیبایی چشم‌نواز خواص درمانی بسیاری هم دارد. در ادامه با برخی از ویژگی‌ها و خواص این سنگ زیبا آشنا می‌شویم.

نحوه تشکیل مروارید

مروارید بر اثر واکنش به شی خارجی وارد شده به درون صدف ایجاد می‌شود. زمانی که یک شن و یا جسم خارجی به درون صدف راه پیدا می‌کند، صدف برای مقابله با سختی آن شروع به ترشح ماده آلی شاخی کونچیولین و بلورهای کلسیت یا آراگونیت می‌کند. این مواد به دور ماده خارجی وارد شده چسبیده و مروارید شکل می‌گیرد. بزرگی و رنگ سنگ کاملا بستگی به میزان ماده ترشحی صدف دارد.

بزرگترین مروارید یافت شده در جهان 13 سانتی متر قطر و 37.6 کیلوگرم وزن دارد. مرواریدها هر چه گردتر و شفاف‌تر باشند، دارای ارزش مادی بیشتری هستند. برای مطالعه خواص این سنگ ارزشمند با ما همراه باشید.

خواص درمانی مروارید

مرواریدها به علت ترکیبات منحصر به فرد در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی موثر هستند. پودر مروارید با تولید آنتی‌اکسیدان و بیوشیمیایی‌های مختلف باعث افزایش طول عمر و سلامت کلی بدن می‌شود. دانشمندان با مطالعه بر روی تاثیرات پودر این گوهر بر روی پوست انسان دریافته‌اند که پودر مروارید حاوی ماده‌ای به نام ناکر است. این ماده قادر به تقویت و بازسازی استئوبلاست‌ها و فیبروبلاست هاست و تاثیر به سزایی در ساخت کلاژن، بافت استخوانی و پوست جدید دارد.

جالب است بدانید گوهر یکی از منابع غنی کلسیم بر روی زمین است و ساختار کلسیم موجود در آن بسیار با بدن انسان سازگار است. به همین خاطر پودر مروارید تاثیر بسیار زیادی بر روی رشد و افزایش تراکم استخوان‌ها دارد. یکی دیگر از خواص مروارید مربوط به افزایش سطح گابا بدن است. گابا یکی از انتقال دهنده های عصبی بدن است که افراد مضطرب از کمبود آن رنج می‌برند. این در ارزشمند همچنین باعث افزایش ترشح هورمون سرتونین در انسان می‌شود. در ادامه به چند نمونه دیگر از موارد درمانی مروارید می‌پردازیم.

  • بهبود عملکرد دستگاه‌های مجاری ادرار و کلیه و دفع سنگ کلیه
  • درمان بیماری‌های قلب، کبد، معده، بواسیر، یرقان و …
  • درمان سردرد، استفراغ و بوی بد دهان
  • درمان شب ادراری، بیماری‌های مثانه و دستگاه گوارش
  • درمان بیماری‌های غدد چربی و گواتر
  • و …
بیشتر بخوانید  استایل بوهو چیست؟

فواید و خواص مروارید

خواص مربوط به بُعد روحی

مروارید عنصری وابسته به آب دارد و به همین خاطر می‌تواند بین احساسات افراد تعادل برقرار کند و انرژی منفی را جذب کرده و شما را در برابر نگون‌بختی محافظت کند. این گوهر گرانبها به خصوص برای متولدین ماه‌های تیر، آبان و اسفند (ماه‌های عنصر آب) مناسب است و می‌تواند فکر و احساسات منفی آنها را جذب و فشار عصبی آنها را تسکین دهد.

مروارید می‌تواند انرژی مثبت محیط را جذب کرده و باعث خوش شانسی و لطافت قلب شود. نگرانی و اضطراب را دور می‌کند و باعث ایجاد تعادل در تغییرات ناگهانی خلق و خو می‌شود. از دیگر خواص مروارید می‌توان به افزایش صبر و اراده و بصیرت انسان اشاره کرد. مروارید به علت خاصیت آرام‌بخشی که دارد باعث بهبود خلق و خو و برطرف کردن مشکلات خواب می‌شود.

تفاوت مرواریدهای اصل و پرورشی

امروزه مرواریدهای طبیعی به دلیل صید بی‌رویه گذشتگان برای استفاده از خواص مروارید و ساخت زیورآلات، بسیار کمیاب و گرانقیمت هستند. به همین دلیل برای پاسخ به نیاز بازار با فراهم آوردن شرایط مناسب اقدام به پرورش مروارید می‌کنند. مرواریدهای اصل و پرورشی از لحاظ ظاهر و ساختار متفاوت هستند. امروزه به دلیل پیشرفت بالا صنعت پرورش مروارید تشخیص مروارید اصل از پرورشی کار دشواری است و توصیه می‌شود برای اطمینان از اصل و یا پرورشی بودن مروارید حتما به یک گوهرشناس خبره مراجعه کنید. در ادامه به چند نمونه از ویژگی‌های مرواریدهای اصل و پرورشی می‌پردازیم.

  • مرواریدهای اصل دارای رشته‌های خاص و در هم تنیده هستند.
  • مرواریدهای اصل در ابعاد و اشکال گوناگون تشکیل می‌شوند.
  • جای خراش بر روی مرواریدهای اصل می‌ماند و مقداری پودر می‌شوند.
  • مرواریدهای اصل با برخورد به سطوح محکم پرش زیادی دارند.
  • مرواریدهای اصل به دلیل بافت طبیعی کمی نرم هستند و سختی کمی دارند.
  • مرواریدهای پرورشی به دلیل قالب‌گیری دارای اشکال منظم و سختی بالا هستند.

نحوه ی استفاده

مروارید به دلیل مواد معدنی و خواص بی نظیری که دارد در کنار مصارف زینتی از پودر آن به صورت مستقیم برای مباحث درمانی هم می‌توان استفاده کرد. در کل برای بهره بردن از خواص مروارید میتوان از گوهر و یا پودر آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  سنگ لاجورد چیست؟

استفاده از گوهر

از گوهر مروارید در زیورآلات و یا به صورت جداگانه می‌توان استفاده کرد. توجه داشته باشید که مروارید در مواجه با مواد اسیدی و الکلی بسیار آسیب‌پذیر است و برای استفاده زینتی از آن نکات مراقبت و نگهداری از آن را رعایت کرد.

خواص و فواید مروارید 2

استفاده از پودر

برای استفاده در باب درمان پودر مروارید را با کرم و یا لوسیون بدن مخلوط و به صورت موضعی از آن استفاده کنید. مصرف پودر مروارید در مقادیر متعادل باعث ایجاد مشکل نمی‌شود، ولی با این حال توصیه می‌شود قبل از استفاده از آن برای جلوگیری از بروز حساسیت های احتمالی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه ی نگهداری از گوهر

نگهداری و مراقبت از این در به نسبت جواهرات سنگی نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد مخصوصا اگر مروارید طبیعی باشد. مروارید بافت نرمی دارد و به شدت آسیب پذیر است؛ به همین خاطر در برخورد با اجسام تیز خراشیده شده و اثر آن به صورت پودر بر جا می‌ماند. برخورد سطح این سنگ خاص با مواد اسیدی و الکلی مانند عرق سطح پوست انسان، مواد آرایشی، اسپری و عطر ها بر جلا و یکپارچگی مروارید اثر منفی می‌گذارد و می‌تواند خواص مروارید را تحت شعاع قرار دهد.

مروارید را از حرارت و شعله دور نگه دارید؛ زیرا به دلیل وجود مواد معدنی و آب در آن در برخورد با حرارت دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می‌شود. در نهایت توصیه می‌شود مروارید را درون جعبه و مابین پارچه ابریشمی نگه دارید تا از سالم ماندن آن همیشه اطمینان داشته باشید.

بیشتر بخوانید  الماس صورتی چیست؟

کلام آخر

در این مقاله به برسی نحوه‌ی تشکیل و خواص مروارید پرداختیم. مرواریدها با توجه به شرایط ایجاد، نوع صدف و … دارای اشکال و رنگ‌های متنوعی هستند. به دلیل صید بی‌رویه صدف‌ها در گذشته، امروزه مروارید‌های اصل به شدت کمیاب شده و بسیار گران‌قیمت هستند. به همین دلیل برای برطرف کردن نیاز بازار با فراهم کردن شرایط لازم اقدام به پروش مروارید مصنوعی می‌شود. مرواریدها دارای خواص درمانی بسیاری هستند و از لحاظ جسمی و روحی باعث کاهش و التیام بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند.

شما عزیزان می‌توانید انواع انگشتر نقره زنانه و گردنبند نقره زنانه را که به سنگ فیروزه مزین باشند، از گالری آرته لایف استایل تهیه کنید

1 در مورد “فواید و خواص مروارید”

  1. حدیث امامی

    عرض ادب
    بسیار طراحی ها با ظرافت خاص انجام شده
    و هرکدام از زیورا آلات داستان خاص خودش را دارد
    خصوصا انگشترها که بسیار جذاب هستند
    خصوصا انگشتر هیچ ۲ که بسیار عالی طراحی شده نوشته هیچ و در حلقه گردی که قرار گرفته تداعی کننده
    دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ
    ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ
    مانا باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *