نماد مار در زیورآلات

هزاران سال است که مارها نماد محبوبی در جواهرات بوده‌اند. مارها با منحنی‌های بلند و انعطاف‌پذیر خود حیوان مناسبی برای مدل‌سازی طرح‌های زیبا هستند و در طول زمان در حلقه‌ها، دستبندها، آویزها، سنجاق‌ها نشان داده شده‌اند.

تاریخچه استفاده از نماد مار در زیورآلات

جذابیت ماندگار مار را می‌توان در اوایل یونان باستان جستجو کرد، جایی که توانایی مار در ریختن پوست خود به عنوان یک قدرت احیا کننده دیده می‌شد. بنابراین با Aesculapius، خدای یونانی پزشکی مرتبط بود و به عنوان نمادی برای شفا استفاده می‌شد و اغلب بر روی دستبندها و طلسم‌ها یافت می‌شد.

در مصر باستان، کبرای نیل زمانی به عنوان نمادی مطمئن از اشراف و سلطنت عمل کرد، که در جواهرات گران قیمت استفاده شد. همچنین در جواهرات رومی نیز مارها پایه اصلی بودند. در حالی که مار اغلب به شکل‌های پیچ در پیچ و لایه‌ای طراحی می‌شوند، اوروبوروس همچنان یکی از محبوب‌ترین جواهرات مارپیچی و نمادگرایی است.

نشان ابدیت

اوروبوروس یک مار کروی است که مار را در حال بلعیدن یا گاز گرفتن دم خود نشان می‌دهد. این شکل نماد مار در زیورآلات از دیرباز به عنوان نشانه‌ای از ابدیت و بی‌نهایت شناخته شده است و در دوران گرجستان و ویکتوریا در کنار روند جواهرات آکروستیک، که در غیر این صورت به عنوان جواهرات آغشته به معانی و پیام‌های مخفی شناخته می‌شود، محبوبیت خاصی را شاهد بود.

افزایش علاقه افراد به زیورآلات با طرح مار

شاید مشهورترین پوشنده جواهرات مار، حلقه نامزدی ملکه ویکتوریا باشد. ملکه ویکتوریا پس از خواستگاری از شاهزاده آلبرت در سال 1839، یک حلقه نامزدی مارپیچ به او هدیه داده شد. این حلقه زمردی را بر روی سر خود نشان می‌داد تا مطابق با سنگ تولد او باشد. این حرکت ملکه ویکتوریا منجر به افزایش توجه و محبوبیت مار شد.

بیشتر بخوانید  انتخاب زیورآلات زنانه؛ اصولی که قبل از خرید زیورآلات باید بدانید!

معانی متفاوت نماد مار در زیورآلات

مارها به عنوان نمادهای زیبایی از ابدیت در جواهرات عاشقانه ساخته شده‌اند و می‌توانند با جواهرات آکروستیک ترکیب شوند تا معانی فردی عاشقانه ایجاد کنند. برای مثال، جایی که دو مار در هم تنیده شدند، اغلب نمادی از با هم بودن بود. با این حال، پس از مرگ شاهزاده آلبرت، مارها نیز به عنوان جواهرات عزاداری مورد استفاده قرار گرفتند، جایی که ابدیت یک احساس به همان اندازه کلیدی است. ویکتوریا تا پایان عمرش برای آلبرت سوگواری کرد و گمان می‌رود که او با حلقه نامزدی مار که او به او داده بود به خاک سپرده شد.

نماد مار در زیورآلات چیست؟

قدمت این مار به دنیای باستان برمی گردد و در طول تاریخ به عنوان موجودی بسیار مهم زندگی کرده است. در کتاب مقدس مسیحیان و همچنین در معابد فراعنه در مصر،علاوه بر به کار بردن نماد مار در زیورآلات، مار نماد رایجی است و امروزه در جامعه ما نیز استفاده می‌شود. در دنیای پزشکی، دو مار پیچیده شده به دور یک عصا به طور گسترده به عنوان نماد در بیمارستان‌ها و مطب پزشکان استفاده می‌شود.

باوجود اینکه افراد زیادی از مار وحشت دارند، اما از نظر معنوی مار به ما چیزهای زیادی را آموزش می‌دهد! از آنجایی که بدنش پا، بازو، دست یا پا ندارد، این موجود بیش از هر حیوان دیگری روی زمین پرسه می‌زند. مارها گوش ندارند و در گرما می‌بینند. ما می‌توانیم یاد بگیریم که از حواس و محیط اطرافمان برای دریافت یا رها کردن انرژی استفاده کنیم. مار هنگام رشد، پوست خود را می ‌ریزد و به ما یادآوری می‌کند که ناکامی‌های عاطفی (یا حتی فیزیکی) را نیز رها کنیم و انرژی خود را به چیزی مثبت و شفابخش تبدیل کنیم. داروی مار اغلب در طول عمل جراحی و زمان بهبودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  جدیدترین مدل‌های پیرسینگ 2022

سمبولیسم جواهرات مار

استفاده نماد مار در زیورآلات می‌تواند به فرد پوشنده کمک کند تا به تغییر شکل خود نزدیک شود. جواهرات مار به ما تطهیر را می‌آموزد. پوشیدن یک حلقه مار یا یک دستبند با طرح مار نشان می‌دهد که مار در یک دایره کامل پیچیده شده است. مانند تشبیه معروف “دایره زندگی”، مارها پایان و آغاز را به ما نشان می‌دهند. در مصر باستان، لباس‌هایی با پوست مارهای کبرا را می‌پوشیدند و در معابد و مقبره‌ها به تصویر می‌کشیدند تا نشان‌دهنده سلطنت و الهی باشند.

این خزنده مقدس تاریخ بزرگی با معانی همه کاره دارد. گفته می‌شود که جواهرات مد مار را می‌توان برای باروری پوشید. باروری در زندگی شما می‌تواند به عنوان بچه‌دار شدن یا تولد ایده‌های جدید و شروع‌های جدید تفسیر شود. این خزنده با جذابیت و شهوانی همراه است. پوشیدن یکی از آویزهای مار، حلقه مار یا دستبندهای مار می‌تواند خدا یا الهه درون شما را تجسم کند و به شما کمک کند تا احساس جذابیت داشته باشید!

سخن آخر

اگر کاربرد نماد مار در زیورآلات و معانی گسترده آن توجه شما را به خود جلب کرده است و به دنبال خرید زیورآلات با این طرح‌ها هستید به شما توصیه می‌کنیم به فروشگاه زیورآلات دست ساز آرته مراجعه کنید. در مجموعه آرته می‌توانید انواع گوشواره زنانه، گردنبند زنانه نقره و… را در طرح‌های متنوع و باب پسند خود پیدا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *