Buying melted gold

نکات خرید طلای آبشده

یکی از اقدامات مهم هنگام خرید طلای ذوب شده آشنایی با نکات خرید طلای آبشده است. طلای آبشده یا اسکرپ گلد از ذوب کردن طلاهای شکسته و دست‌دوم در کوره‌های ریخته‌گری به دست می‌آید. مزیت طلای آبشده این است که شامل مالیات، اجرت و کارمزد نمی‌شود و برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند؛ بهترین گزینه است. قانون مشخصی برای ابعاد و شکل طلای آبشده نیست و می‌تواند در هر ابعاد و شکلی باشد. رایج‌ترین شکل طلای آبشده به‌صورت مکعب است؛ اما برای طلافروشان شکل مفتولی برای قیچی‌کردن و مصرف راحت‌تر است. از نکات خرید طلای آبشده عیار آن است که هنگام معامله باید در نظر بگیرید. در ادامه مطلب از وب‌سایت آرته لایف استایل ارائه‌دهنده باکیفیت‌ترین زیورآلات نقره و دست‌ساز نکات مهم طلاهای ذوب شده را بررسی می‌کنیم.

Buying melted gold

طلای آبشده چیست؟

به ذوب کردن طلاهای دست‌دوم و شکسته در کارگاه‌ها، جهت واردکردن مجدد آن‌ها به چرخه بازار، طلای آبشده یا اسکرپ گلد می‌گویند. باتوجه‌به اینکه طلاهای دست‌دوم هرکدام عیار و شکل متفاوتی دارند، به‌صورت یکجا و با هم ذوب می‌شوند و بعد از آن عیار صحیحشان مشخص می‌شود. در ایران طلاها دارای عیار 18 هستند به همین جهت بعد از ذوب‌شدن باید دارای عیار 18 باشند. این مورد یکی از نکات خرید طلای آبشده است که باید مدنظر داشته باشید.

انواع طلای آبشده

طلای آب‌شده یا ذوب شده به دو صورت در بازار ایران خریدوفروش می‌شود. انواع طلای آبشده عبارت‌اند از:

  • طلای آب‌شده معمولی: از ذوب‌شدن طلای دست‌دوم و متفرقه به دست می‌آید و عیار کمتر از 900 دارد. در حقیقت طلای آبشده معمولی مظنه بازار را تعیین می‌کند.
  • طلای آب‌شده شمش: طلای آبشده شمش دارای عیار بالای 900 است که به آن طلای تیزآبی هم گفته می‌شود. از نکات خرید طلای آبشده شمش می‌توانیم به بالاتر بودن قیمت آن در معاملات اشاره کنیم. قیمت هر مثقال طلای آب‌شده شمش از مظنه بازار 300 تا 500 تومان و هنگام فروش هم بین 200 تا 300 تومان از مظنه بازار بالاتر است. فراموش نکنید طلای آب‌شده شمش یکی از بهترین معاملات خریدوفروش است.
بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

اصطلاحات اسکرپ گلد یا طلای ذوب شده

قبل از اشاره‌کردن به نکات خرید طلای آبشده بهتر است با اصطلاحات اسکرپ گلد یا طلای ذوب شده آشنا شوید. اصطلاحات عبارت‌اند از:

Buying melted gold

1. عیار طلای آب شده

اضافه‌شدن آلیاژ فلزات به طلا جهت گرفتن فرم سخت و شکل‌دهی راحت‌تر، ارزش آن را کاهش می‌دهد. نسبت وزن طلای خالص به گرم و وزن کل طلا، عیار آن را مشخص می‌کند. طلاهای تولیدی در ایران دارای عیار 18 هستند.

2. ری گیری

به فرایندی که تکه بسیار کوچکی از طلا یا ذوب شده آن را برش می‌زنند و با انجام یک‌سری آزمایش عیار آن را مشخص می‌کنند، ری گیری می‌گویند.

3. انگ زنی

به فرایند ری گیری، ثبت شماره رسید و قبض ری گیری بر روی طلای ذوب شده را انگ زنی می‌گویند.

4. مظنه

به قیمت یک مثقال طلا مظنه می‌گویند.

5. عیار شرطی

عیاری که ادعا شده و تا انجام فرایند ری گیری و اعلام نتیجه، به عیار آن طلا عیار شرطی می‌گویند که مبنا است؛ ولی قابل‌استناد نیست.

نکات خرید طلای آبشده

آشنایی با نکات خرید طلای آبشده کمک می‌کند تا یک تجربه خوب و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید. نکات مهم خرید طلای آب‌شده عبارت‌اند از:

1. خریدن طلا بدون انگ ممنوع

بعد از ذوب کردن طلاهای دست‌دوم بر روی آن‌ها انگ زده می‌شود. هنگام خرید و معامله طلای آب‌شده دقت کنید که دارای انگ باشد. فروش طلای آبشده بدون انگ کلاهبرداری و دارای خلوص پایین است.

2. بررسی عیار طلای آبشده هنگام خرید

از نکات خرید طلای آبشده که باید دقت داشته باشید، بررسی عیار آن است. طلای آب‌شده ممکن است دارای ناخالصی باشد که باعث پایین آمدن عیار طلا می‌شود. قبل از خرید عیار آن را مجدد بررسی کنید. ساده‌ترین راه استفاده از کد ری گیری است که باید بر روی طلای آب‌شده موجود باشد.

بیشتر بخوانید  بایدها و نبایدها در هنگام خرید گردنبند

3. خرید از فرد یا مکان معتبر

تشخیص عیار طلاهای آبشده کار آسانی نیست. خرید طلای آب‌شده از طلافروشان و مراکز معتبر که زیرنظر اتحادیه هستند؛ مطمئن‌ترین راه است.

Buying melted gold

4. وزن طلای آبشده

از دیگر نکات خرید طلای آبشده که باید به آن توجه کنید وزن آن است. طلاهای آب‌شده وزن‌های مختلفی دارند که خرید زیر 10 گرم آن توصیه نمی‌شود. بهترین راه سرمایه‌گذاری خرید طلای آب‌شده با وزن‌های سبک است که به‌راحتی طلافروشان می‌توانند تکه‌های بزرگ را قیچی کنند و این یک نشانه مثبت است.

5. توجه به مشخصات قالب طلا

توجه به مشخصات قالب طلا از نکات خرید طلای آبشده است. هر کارگاه، قالب طلای مخصوص به خود را دارد که اطلاعات کارگاه را بر روی قالب طلا درج می‌کند. هنگامی که طلای ذوب شده در قالب ریخته می‌شود، نام کارگاه موردنظر بر روی آن حک می‌شود و هنگام خرید می‌توانید از آن‌، جهت معتبر بودن استفاده کنید.

علاوه بر نکات خرید طلای آبشده که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، رنگ طلای آب‌شده هم می‌تواند به شما کمک کند. طلای آبشده بیشتر اوقات زرد نیست و دارای رنگ‌های سبز، سیاه و مسی است که نشان‌دهنده میزان ناخالصی آن است. هنگام خرید بر اساس عیار آن پول بپردازید.

جمع‌بندی

نکات خرید طلای آبشده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید طلا را با قیمت مناسب خریداری کنید. در نظر داشته باشید که هنگام خرید اسکرپ گلد نوشته، مهر و فاکتور به داده نمی‌شود. برای اینکه ریسک خرید شما هنگام طلای ذوب شده کمتر باشد؛ آن را از طلافروشان زیر نظر اتحادیه خریداری کنید. در این مقاله از آرته لایف استایل شما را با یک روش سرمایه گذاری مطمئن و مقرون به صرفه آشنا کردیم. آرته لایف استایل ارائه دهنده انواع جواهرات زنانه، اکسسوری و جواهرات مردانه دست ساز باکیفیت عالی و قیمت مناسب است. برای خرید انواع زیورآلات نقره به گالری آرته مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *