زیورآلات در دوره هخامنشیان

آشنایی زیورآلات در دوره هخامنشیان

پادشاهی هخامنشیان دوره اوج اقتدار، ثروت و قدرت در ایران بوده است به همین جهت استفاده از زیورآلات و خصوصا طلا در این دوره رواج بیش‌تری داشته است. استفاده از طلا در دوره هخامنشیان تنها محدود به خانم‌ها نبوده و آقایان نیز از آن بهره می‌بردند. در این دوره بود که داریوش شاه برای اولین بار سکه را از فلزات گرانبها ضرب کرد و نام آن را داریک گذاشت. تا قبل از آن سکه‌ها بیش‌تر از جنس فلزاتی مثل نقره و مس ساخته می‌شدند. باتوجه به وفور طلا در کشور در این دوران از آن نه تنها برای ساخت زیورآلات و صادرات آن به کشورهای دیگر استفاده می‌کردند، بلکه برای ساخت ظروف و اشیای دیگر نیز برای افراد ثروتمند استفاده می‌شده. طرح‌های زیورآلات در دوره هخامنشیان به قدری ارزشمند و زیبا بوده‌اند که در تمام دنیا شناخته شده است.

سنگ‌های به کار رفته در زیورآلات در دوره هخامنشیان

سنگ‌هایی از جمله فیروزه، لاجورد و عقیق از جمله سنگ‌های پرطرفدار در ساخت زیورآلات در دوره هخامنشیان بودند. کتیبه‌های به جا مانده از آن دوران نشان می‌دهد که در آن زمان طلا را از شمال کشور افغانستان، فیروزه را از شرق دریای خزر و عقیق را از آمودریا تامین می‌کردند.

نقشهای رایج زیورآلات در دوره هخامنشیان

به کار بردن نقش‌های برجسته، استفاده از سمبل موجودات آن زمان، استفاده از سنگ‌های رنگی و با کیفیت بالا در عین ظرافت از مشخصات زیورآلات ساخته شده در این دوران هستند. استفاده از سنگ‌های قیمتی بر روی زیورآلات طلا که به مرصع‌کاری معروف است در این دوره به وفور مشاهده می‌شود. دستبندها و بازوبندهایی که در انتهای آن‌ها شمایل سر حیواناتی مثل شیر و اژدها وجود داشتند و با هنر مرصع‌کاری تزئین شده‌ بودند در زمان هخامنشیان طرفداران زیادی داشتند. در ادامه قصد داریم تا به بررسی برخی زیورآلات ساخته شده و رایج در این دوره تاریخی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید  با 11 مورد از الماس‌های مختلف و مشهور دنیا آشنا شوید

زیورآلات در دوره هخامنشیان

گردنبندهای دوره هخامنشیان

گردنبندها از جمله زیورآلات در دوره هخامنشیان بودند که به صورت طوقی ساخته می‌شدند. این طوق‌ها را به دو صورت ساده و چندتایی می‌ساختند که هر دو سر آن به سر یک جانور ختم می‌شدند.

گوشواره‌های دوره هخامنشی

در بررسی گوشواره‌های به جا مانده از دوره هخامنشیان به این نتیجه می‌رسیم که در کلیه آن‌ها طرح‌هایی از پادشاه و شش هوادار وی و یا خدای اهورا مزدا و جاویدان جاوید به کار رفته است. تصویر مردی که از یک تاج بیرون می‌آید از رایج‌ترین طرح‌ها در دوره هخامنشیان است و آن‌ها اعتقاد داشتند که این طرح، شخصیتی الهی در آیین هخامنشی را به تصویر می‌کشد. تصویری مشابه در مقبره داریوش اول یافت شده که تأکید می‌کند مفهومی مذهبی در ساخت این گوشواره‌ها دخیل است. این گوشواره اکنون در موزه هنر بوستون به نمایش گذاشته شده‌ است.

دستبند طلای دوره هخامنشیان

دستبندهای ساخته شده در دوران هخامنشیان که اکنون در موزه‌های بزرگ جهان یافت می‌شود، توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. زیبایی و ظرافت به کار رفته در ساخت این دستبندها که یک جفت به مدل مچ‌دستی هستند و یکی از آن‌ها با دو انتهای سر گاو در موزه هنر‌های والترز مریلند و یکی دیگر با دو انتهای سر شیر در موزه باستان شناسی پنسیلوانیا نگهداری می‌شود، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به علت آنکه غالب مردم در آن دوره دامپرور بودند، گاو را نماد رویش و سمبل زندگی می‌دانستند، به همین دلیل در ساخت زیورآلات از آن استفاده می‌کردند.

مخاطب استفاده از زیورآلات در دوره هخامنشیان

به دلیل فراوانی فلزهای گرانبهایی مانند طلا و موقعیت اقتصادی مساعد کشور در این دوره استفاده از زیورآلات مختص دربار و پادشاهان نبود و مردم متناسب با بودجه‌ای که داشتند از زیورآلات استفاده می‌کردند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با جواهرات در دهه 1950

زیورآلات در دوره هخامنشیان

سخن پایانی

متناسب با فرهنگ و موقعیت اقتصادی کشور در هر یک از دوره‌های تاریخی استفاده از زیورآلات در اشکال مختلف رواج داشته است. علاقه ایرانیان به استفاده از زیورآلات باعث شده تا عوامل سیاسی، مذهبی و فرهنگی را در ساخت طرح‌ها و علت‌های استفاده از آن‌ها دخیل کنند. استفاده از زیورآلات در دوره هخامنشیان نسبت به سایر دوره‌ها عمومیت بیش‌تری داشته و همین امر باعث شده تا امروزه در موزه‌های سراسر دنیا انواع مختلف آن را مشاهده کنید. اگر به دنبال خرید زیورآلاتی هستید که علاوه بر زیبایی از ارزش هنری بالایی نیز برخوردار باشند، فروشگاه زیورآلات دست‌ساز آرته با سال‌ها تجربه در زمینه تولید تخصصی زیورآلات نقره گزینه‌های جذابی را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا متناسب با سلیقه‌تان مدل مناسب را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *