گوشواره عتیق

درباره‌ی فیروزه ‌نیشابور بیشتر بدانید!

فیروزه نیشابور سنگی بسیار قیمتی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. کیفیت و زیبایی این گوهر در ایران و مخصوصاً نیشابور، زبانزد خاص و عام است. فیروزه‌ی نیشابور اصل یکی از بهترین و گران‌ترین انواع سنگ‌های قیمتی است. معدن این سنگ از کهن‌ترین معادن فیروزه جهان است که از ۲۰۰۰ سال پیش از آن استخراج می‌کنند.
سنگ فیروزه‌ی نیشابوری علاوه بر ارزش تاریخی و معنوی آن، اقتصادی نیز است. این گوهر با ارزش در بازار تنوع و فراوانی بسیاری دارد. در ایران از گنبدها و مناره‌های باشکوه میدان نقش جهان گرفته تا کاخ‌ها و باغ‌های سراسر کشور، با این گوهر گرانبها مزین شده‌اند.
اغراق نیست اگر بگوییم سنگ فیروزه نیشابور اولین فیروزه شناخته شده در جهان است. هزاران سال است که از این سنگ به عنوان سنگ تزئینی استفاده شده است. اگرچه در کشورهای دیگر مانند آمریکا و مکزیک نیز استخراج می‌شود، اما طیف رنگ آن با انواع ایرانی آن یکی نیست.
فیروزه نیشابور
طیف رنگ فیروزه‌ای نیشابور با آبی روشن و بدون ماتریس آغاز می‌شود. از طریق یک فرایند خطی، از مرزهای آبی بی‌رنگ عبور کرده و وارد محدوده مایل به سبز می‌شود.

انواع فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه نیشابوری اساساً در دو نوع عجم و شجار یافت می‌شود که هر کدام هدفی را در صنایع و دنیای مد هدف قرار می‌دهند.

فیروزه عجم

فیروزه عجم نیشابوری دست نخورده، بسیار تمیز و معمولاً گران‌تر از شجر است. این گوهر رنگی آبی‌تر و غنی‌تر دارد که قیمت و ارزش آن بالاتر می‌باشد. این مدل یکی از نادرترین این گوهر در جهان است که یکی از دلایل قیمت بالای آن است. آنچه در مورد این سنگ جالب است، این است که تاج معروفی که ناپلئون بناپارت به ملکه خود هدیه داد با فیروزه عجم نیشابور تزئین شده بود.
فیروزه نیشابور

بیشتر بخوانید  گران ترین جواهرات دنیا؛ زیورآلاتی با قیمت 50 میلیون دلار!

فیروزه شجر؛ فیروزه نیشابور

شجر نوع دیگری از سنگ فیروزه نیشابور است که دارای رگه‌هایی از رنگ‌های مختلف است. این رگه‌ها در واقع ناخالصی‌های خاک است که در بافت سنگ وجود دارد و جلو‌ه‌ی خاصی به این سنگ می‌بخشد. رنگ رگه‌ها در آن معمولاً سیاه، قهوه ای یا طلایی است که به طور نامنظم روی سنگ فیروزه دیده می‌شود. این رگه‌ها تنوع زیادی در انواع این گوهر ایجاد می‌کند. همچنین بهتر است بدانید که یکی از فاکتورهای مهم در ارزیابی آن، خط و خطوطی است که به دلیل رنگ و ترتیب آن‌ها می‌تواند ارزشش را کم یا زیاد کند.

سخن آخر

ما ایرانیان با شنیدن اسم این سنگ به یاد فیروزه نیشابور می‌افتیم. برای ایرانیان باستان این گوهر آبی یادآور کاخ‌ها و گنبدهای تاریخی است. طراحان اکسسوری‌ها به این گوهر ایرانی علاقه‌ی زیادی دارند. برای آشنایی با دیگر گوهرهای آبی انواع فیروزه‌ها را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *