زیورآلات زنان عرب

با زیورآلات زنان عرب آشنا شوید

زیورآلات عرب در بازار طلا، همیشه یکی از عجیب‌ترین‌ها محسوب می‌شود. همچنین به خاطر زیبایی خاص آن در بسیاری از نقاط دنیا خریداری می‌شود. چیزی که باعث می‌شود زیورآلات یا جواهرات عرب را در جهان مطرح کند، رنگ‌ها، تاریخچه آن‌ها و طرح‌های آن‌ها است. در گذشته زیورآلات زنان عرب نمادی از زیبایی، جادو، قدرت و نعمت بوده است. اما امروزه با توجه به اینکه ارزش طلا و جواهرت افزایش یافته، بیشتر ارزش مادی به خود گرفته است.

تاریخچه طلا عرب

حدود سه هزار سال پیش از میلاد مسیح، برای اولین بار اعراب طلا را از شهر مهدالذهب، شهری که در نزدیکی مدینه که اولین معدن طلا را دارا بود، استخراج کردند و آن را شناختند. عربستان به این دلیل که معادن طلای بسیاری دارد، کشوری ثروتمند است و همچنین از بزرگترین کشور‌های تولید‌کننده طلا و جواهرات محسوب می‌شود.

ارزش طلا در گذشته

مردم عرب از گذشته تا کنون برای نشان دادن ثروت، ابراز علاقه، اطمینان خاطر و پشتوانه، زیورآلات طلا به همسر خود هدیه می‌دهند. تا اگر مرد در شرایط دشوار و سخت یا جنگ‌ها دچار بیماری یا مرگ شد، زن بتواند با فروش طلا‌ها و زیورآلات خود، زندگی خود را بگذراند و بابت هزینه‌های خودش و فرزندانش، نگرانی نداشته باشد. مصر باستان پایه‌گذار این نظریه بوده است. اعراب، با توجه به موقعیت اجتماعی و اقتصادی، از طلا استفاده می‌کردند.

اگر شخصی ثروت بسیاری داشت، علاوه بر این که از زیورآلات بسیار و اغراق‌آمیز با سنگ‌های قیمتی به کار رفته در جواهرات استفاده می‌کرد، بلکه در لوازم جانبی مثل بافت لباس نیز از طلا و جواهرات و نقره در آن به کار می‌برد. در خاندان پادشاهی نیز دسترسی به طلا‌ها با توجه به موقعیت آن‌ها بود که البته زنان و مردانی که از خاندان پادشاه بودند از طلای بسیاری استفاده می‌کردند. البته مردم عادی از طریق دزدیدن، جواهرات پادشاهان مومیایی شده، می‌توانستند به گنجینه‌ها و جواهرات ارزشمندی دست پیدا کنند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با زیورآلات برند تیفانی

زیورآلات زنان عرب

پادشاهان فکر می‌کردند که بعد از مرگ به جهان دیگری خواهند رفت به همین دلیل این پادشاهان مومیایی شده در هنگام دفن همراه خود جواهرات می‌برند تا بتوانند جایگاه و ثروت خود را در جهان دیگر حفظ کنند.

 بررسی زیورآلات زنان عرب در بازار طلا

زمانی که امپراتوری اسلامی گسترش یافت و بزرگتر شد، کشور عربستان تا مرز‌های چین و اسپانیا و شمال آفریقا، گسترش قابل توجهی پیدا کرد. در گذشته نیز زیورآلات و جواهرات در جهان عرب به عنوان جایگاه ثروت، شناخته می‌شد. با توجه به وجود فرهنگ‌های مختلف در امپراتوری اسلامی، موجب الهام بخشی آنان در ساخت زیورآلات زنان عرب بوده است.

در جواهرفروشی آن‌ها، از ابزار‌ها و تکنیک‌های پیچیده و خاصی برای ساخت زیورآلات زنان عرب استفاده می‌کردند. این گونه که، برخی از قطعات بر اساس تکنیک‌های سنتی و با استفاده از سنگ‌های نیمه قیمتی و برنز ایجاد می‌شدند. در جهان عرب از گذشته تا به کنون جواهرات و زیورآلات به عنوان نمادی از زیبایی و قدرت محسوب شده و نشان‌دهنده موقعیت اقتصادی و اجتماعی فرد بوده است. بیشتر افرادی که از خانواده‌های سلطنتی اعراب هستند، با خرید از بهترین زیورآلاتی که سنگ‌های قیمتی در آن به کار برده شده، ثروت و قدرت خود را نشان می‌دهند.

طلای عربی به عنوان طلسم

برخی از زیورآلات و طلا‌های عربی به عنوان طلسم به کار می‌رفت. به دلیل سنگ‌های به کار رفته در جواهرات اعتقادات خاصی بر خاصیت این سنگ‌ها و انرژی سنگ‌ها داشتند. امروزه نه تنها در کشور‌های عربی بلکه در کشور خودمان از سنگ‌های خاصی برای شفای بیماری‌های جسمی و روحی استفاده می‌شود. معروف‌ترین آن‌ها، سنگ آبی چشم نظر است که باور داریم انرژی‌های منفی را که از چشم دیگران ساطع شده است، دور می‌کند.

بیشتر بخوانید  آشنایی با استایل و زیورآلات در دهه 2000 میلادی

زیورآلات زنان عرب

انواع زیورآلات زنان عرب

زیورآلات عرب‌ها از گذشته تا کنون تغییرات چندانی نکرده و شاید کمی سبک ساخت این جواهرات تغییر و تحول پیدا کرده است. پیش از این شما را با زیورآلات قوم عرب ایران آشنا کرده‌ایم. در اینجا ما برخی از زیورآلات زنان عرب را معرفی کردیم.

سرویس طلا عربی بزرگ

یکی از زیورآلات زنان عرب این مدل از سرویس‌های طلا است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس طلای بزرگ عربی، قیمت بالا، طراحی کلاسیک و شلوغ و همچنین وزن بالای آن می‌توان گفت. یکی از سرویس‌های طلای عربی گردنبند بزرگی است که همواره در طول تاریخ نشان‌دهنده شیک بودن و ثروت و تجمل گرایی است. بیشتر این گردنبند‌ها با جواهرات گران قیمتی مثل زمرد و الماس تزیین شده است.

این نوع گردنبند‌ها از وزن بالا و سنگینی برخوردار هستند که استفاده از آن فقط در مجالس و مهمانی‌های مهم توصیه می‌شود. به این دلیل که وزن بالای آن در مدت طولانی به گردن آسیب جدی وارد می‌کند. این نوع گردنبند عربی اغلب از طلای زرد 21 عیاری تشکیل شده است. تأکید طراحان و تولید‌کنندگان طلای عربی، بیشتر بر روی چشم گیر بودن گردنبند‌های طلا است و این نوع گردنبند‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از روی گردن تا روی سینه را می‌پوشاند.

سرویس طلای عربی جدید

با توجه به پیشرفت‌های طراحان عربی در صنعت جواهرات و زیورآلات، شاهد انواع متفاوتی از تولید جواهرات و سرویس طلای عربی هستیم. این سرویس طلا از زیورآلات زنان عرب، طرفداران بیشتری دارد و از جذابیت بیشتری برخوردار است.

زیورآلات زنان عرب

زیورآلات و جواهرات مدرن عربی در بهترین جواهر فروشی جهان عرب

وقتی امروزه جواهرات و زیورآلات زنان عرب را با سبک‌های قدیم و گذشته بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که تأثیرات طرح‌های دوران باستان در جواهرات مدرن به صورت ثابت مانده و تنها تفاوتشان در ساختار است. از نظر اندازه نیز اکنون بعضی از آن‌ها از قطعه‌های بزرگ در تزئینات گردنبند‌ها و دستبند‌ها استفاده نمی‌شود و ساده‌تر شده است. طراحان جواهرات در انواع طراحی‌های مدرن، کلمات و عبارات و حتی ابیات شعر‌های عربی، اسامی متبرک و آیات مقدسی را به شکلی زیبا و خاص به نمایش می‌گذارند که در نوع خود یکتا و قابل توجه است.

بیشتر بخوانید  تفاوت تیتانیوم و طلای زرد

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی زیورآلات زنان عرب پرداختیم. همانطور که گفته شد زنان عرب از طلای بسیاری استفاده می‌کنند و کسانی که از موقعیت اقتصادی بالایی برخوردار هستند، علاوه بر استفاده از جواهرات گران قیمت در طراحی و بافت لباس‌هایشان نیز از نقره و طلا استفاده می‌کنند. عربستان به دلیل معادن طلا، از کشور‌های ثروتمند محسوب می‌شود که از بزرگترین تولید‌کننده‌ی طلا و جواهرات و زیورآلات زنان عرب در بین کشور‌ها است.

اگر به زیورآلات اقوام مختلف علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم در گالری آرته لایف استایل با زیورآلات اقوام ترکمن نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *