سنگ اوپال

سنگ اوپال چیست؟ با انواع سنگ قیمتی اوپال آشنا شوید

اوپال یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های قیمتی جهان و سنگ تولد ماه اکتبر است. سنگ اوپال یک عقیق گرانبها و زیبا است که می‌تواند هر رنگی از طیف‌های مختلف را با تناژ و کیفیت متفاوت در خود داشته باشد. قیمت اوپال با قیمت هر قیراط از الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد گران قیمت، رقابت می‌کند.

از نظر کانی شناسی، اوپال یک دی اکسید سیلیکون آبدار با ترکیب شیمیایی SiO2.nH2O است. بنابراین، این نوع عقیق، یک “مینرالوئید” است تا یک “سنگ معدنی”.

اوپال می‌تواند شکننده باشد!

اوپال سنگی فوق العاده برای زیورآلاتی مثل گوشواره، آویز و سنجاق است. این اکسسوری‌ها معمولا در هنگام استفاده، ساییدگی و ضربه قابل توجهی دریافت نمی‌کنند. اما اگر تصمیم به پوشیدن انگشتر سنگ اوپال دارید، بهتر است در حین فعالیت‌هایی که ممکن است ضربه یا ساییدگی ایجاد کنند، انگشتر خود را بردارید. البته به هنگام خرید انگشتر اوپال به این نکته توجه کنید که بهترین طرح‌ها دارای یک قاب هستند که به طور کامل از سنگ محافظت می‌کنند. انگشترهایی که سنگ آن‌ها در محل شاخک قرار دارد، بیشتر در معرض ضربه و ساییدگی قرار دارند.

خواص فیزیکی اوپال

اگرچه اوپال دارای ترکیبی شامل SiO2 است، اما خواص فیزیکی آن با کوارتز بسیار متفاوت است. همچنین اوپال دارای آب است که وزن مخصوص آن را کاهش می‌دهد، سختی کمتری به آن می‌دهد و آن را بسیار شکننده‌تر می‌کند.

سنگ اوپال

بازی رنگ سنگ اوپال

همانطور که گفته شد اوپال نوعی سنگ از خانواده عقیق می‌باشد. اکثر عقیق‌ها، عقیق معمولی هستند که فاقد فلاش‌های رنگارنگ معروف به “بازی رنگ” هستند. برای این نوع عقیق از نام “پچ” نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  واحدهای اندازه گیری طلا؛ با 4 واحد اندازه‌گیری طلا آشنا شوید

برخی از مدل‌های سنگ زیبای اوپال دارای ساختار داخلی هستند که از کره‌های مرتب تشکیل شده است. این ساختار به سنگ این امکان را می‌دهد که نور را به رنگ‌های مجزا تفکیک کند (مشابه آنچه توسط یک منشور اتفاق می‌افتد). این پدیده به “بازی رنگ” معروف است و این ویژگی باعث می‌شود اوپال علی‌رغم شکننده بودن، یک سنگ قیمتی باشد.

اگر سنگ اوپال را زیر نور شدید بررسی کنید، می‌توانید بازی رنگ را در سه موقعیت مشاهده کنید: 1) زمانی که سنگ حرکت می‌کند، 2) زمانی که منبع نور حرکت می‌کند و 3) زمانی که زاویه دید تغییر می‌کند.

اغلب از کلمه opalescence به اشتباه استفاده می‌شود و برخی فکر می‌کنند که اپالسانس و بازی رنگ یکی هستند. در صورتی که این درست نیست و تعریفی که برای اپالسانس ارائه می‌شود “درخشش مرواریدی عقیق معمولی” است.

منابع استخراج سنگ اوپال

استرالیا در اواخر دهه 1800 به منبع مهم اوپال تبدیل شد. اکتشافات متعدد در اوایل دهه 1900، رهبری قاطعانه تولید اوپال در جهان را به این کشور داد. مناطق معدنی معروف در استرالیا عبارتند از: Coober Peyd, Mintabie, Andamooka, Lightning Ridge, Yowah, Koroit, Jundah و Quilpie.

سنگ اوپال

تولید اوپال در مکزیک نیز در اواخر دهه 1800 آغاز شد. مکزیک بیشتر به خاطر اوپال آتشین خود در رنگ‌های زرد روشن، نارنجی و قرمز معروف است. یک سری از اکتشافات هم در دهه 1990 اتیوپی را به تولیدکننده مهم سنگ اوپال آتشین تبدیل کرد.

سایر کشورهایی که انواع گرانبها و فانتزی اوپال را تولید می‌کنند عبارتند از: مجارستان، اندونزی، برزیل، پرو، هندوراس، گواتمالا، نیکاراگوئه، اسلواکی و جمهوری چک. همچنین اوپال در مناطق نوادا، اورگان، آیداهو، لوئیزیانا، کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس در ایالات متحده نیز تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید  گوشواره مناسب استایل مجلسی؛ مدل‌های گوشواره متناسب مهمانی‌ها و مراسم ها

انواع سنگ قیمتی اوپال

انواع مختلفی از اوپال وجود دارد و نام‌های بسیار متنوعی برای آن‌ها به کار گرفته می‌شود. در ادامه برخی از معروف‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اوپال معمولی

اوپال معمولی “بازی رنگ” را نشان نمی‌دهد. همچنین به این سنگ نام “اوپال مشترک” هم داده شده است؛ زیرا در بسیاری از نقاط جهان یافت می‌شود. اکثر نمونه‌های اوپال معمولی، ظاهری ساده دارند و توجه تجاری را به خود جلب نمی‌کنند. با این حال جلاپذیری بالایی دارند و اغلب به عنوان سنگ اوپال با قیمت مناسب به فروش می‌رسند.

اوپال آتشین

اوپال آتشین اصطلاحی است که برای عقیق رنگارنگ، شفاف تا نیمه شفاف استفاده می‌شود که دارای رنگ پس‌زمینه آتش، مانند زرد، نارنجی یا قرمز است. این نوع از سنگ قیمتی اوپال ممکن است دارای بازی رنگ باشد یا نباشد. اما در صورتی که دارای این ویژگی باشد معمولا بسیار ضعیف است. در واقع محبوبیت این سنگ بیشتر به دلیل زمینه رنگ آتشین است.

سنگ اوپال

اوپال سفید

Light opal و white opal نام‌هایی هستند که برای اوپال گرانبها با رنگ پس‌زمینه سفید، زرد یا کرم استفاده می‌شوند. تا چند دهه گذشته، اوپال سفید همان چیزی بود که اکثر مردم با شنیدن کلمه ” اوپال” به آن فکر می‌کردند؛ زیرا انواع دیگر سنگ اوپال به ندرت در جواهرفروشی‌ها دیده می‌شد. کوبر پدی استرالیای جنوبی مشهورترین محل برای تولید این سنگ است.

سخن آخر

“اوپال جامد”، “اوپال ماتریسی”، “اوپال سیاه” و “اوپال کریستالی” از انواع دیگر این سنگ زیبا و گرانبها هستند. جالب است بدانید که در سال 2008، مدارگرد شناسایی مریخ ناسا تعدادی ذخایر سنگ اوپال را در مریخ کشف کرد. از آنجایی که این سنگ یک سیلیکات هیدراته است، تشکیل آن به آب نیاز دارد. بنابراین، کشف آن در مریخ شاهدی بر این است که زمانی آب در این سیاره وجود داشته است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با خواص سنگ الکساندریت

اگر به انواع سنگ‌های قیمتی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم با انواع سنگ عقیق نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *