حساسیت به طلا

علائم حساسیت به طلا و راهکارهای رفع آن

حساسیت به طلا یا هر نوع آلیاژی در زیورآلات و جواهرات عجیب نیست. اما این احتمال را دارد که افراد به خود طلا حساسیت نداشته باشند بلکه به مصنوعات به کار رفته در فلز طلا حساسیت داشته باشند. از رایج‌ترین فلزات مورداستفاده در ساخت مصنوعات طلا، نیکل است که به شدت هم حساسیت‌زا است. البته عوامل دیگری نیز در حساسیت‌زا بودن طلا مؤثرند. مانند خود فلز طلا، سنگ‌های روی جواهرات طلا و یا تنگ بودن زیورآلاتی مثل دستبند که در بروز حساسیت‌ها تأثیر گذارند. در ادامه در گالری آرته لایف استایل به بررسی علائم حساسیت به طلا می‌پردازیم.

حساسیت به طلا چیست؟

طلای خالص خیلی نرم است و نمی‌توان با آن جواهرات و زیورآلات ساخت. به همین خاطر طلا را با سایر فلزها مانند نقره، مس و نیکل ترکیب می‌کنند تا مقاومت و استحکام بیشتری را پیدا کند. علاوه بر این، زیورآلات و جواهرات طلا برای اینکه براق و درخشان شوند، با یک لایه رودیم یا طلا آبکاری می‌شوند. فلزهایی که در ساخت زیورآلات طلا به کار برده می‌شوند، با اکسیژن هوا، رطوبت و سولفور وارد واکنش شیمیایی می‌شوند که باعث می‌شود طلا بعد از مدتی کدر شود و همچنین موجب ایجاد آلرژی پوستی نیز می‌شود.

حساسیت به طلا

اصلی‌ترین دلایل بروز حساسیت

نیکل، مس و نقره استرلینگ سه فلز موجود در آلیاژ طلا هستند که می‌توانند با واکنش‌های شیمیایی باعث حساسیت‌هایی بر روی پوستتان شوند. واکنش و حساسیت نقره استرلینگ و مس با تعریق پوست رخ می‌دهد. اما واکنش نیکل معمولاً به این گونه است که بر روی پوست لکه‌های سیاه رنگی به جا می‌گذارد یا باعث التهاب و خارش و سوزش پوست می‌شود. البته روکش آبکاری شده رودیم بر روی زیورآلات طلا از بروز هرگونه علائم حساسیت به طلا، جلوگیری می‌کند و تنها زمانی شاهد چنین واکنش‌هایی هستید که روکش آن آسیب دیده باشد.

بیشتر بخوانید  دستبند نقره

علائم حساسیت به طلا

علائم حساسیت به طلا معمولاً بعد از 12 تا 48 ساعت استفاده مداوم از زیورآلات و جواهرات طلا بر روی پوست ایجاد می‌شوند. از علائم حساسیت به طلا می‌توانیم به 5 مورد اشاره کنیم:

  • خارش و سوزش
  • پینه بستن
  • قرمز شدن پوست در محل تماس با طلا
  • ایجاد لکه‌های رنگی (سیاه یا سبز) بر روی پوست
  • تاول زدن پوست یا التهاب شدید

حساسیت به طلا

این 5 مورد شایع‌ترین علائم حساسیت به طلا هستند. علاوه بر این موارد، ایجاد حالتی مثل سوختگی روی پوست نیز از نشانه‌های علائم حساسیت به طلا و یک پوست حساس است. پمفولیکس نیز یک نوع درماتیت دست تاول‌ دار است از علائم حساسیت به طلا که در افرادی که سابقه آلرژی به زیورآلات دارند بیشتر شایع است. این آلرژی به خاطر تماس با منابعی مثل نیکل، سکه یا کلید ایجاد می‌شود و همیشه ناشی از آلرژی به فلز نیست. به این نکته توجه داشته باشید که اگر این نشانه‌ها درمان نشوند، احتمال این را دارند که به نقاط دیگر بدن نیز سرایت کنند. تعریق بدن موجب پخش شدن دانه و خارش پوست می‌شود.

راه‌های درمان آلرژی به زیورآلات

  • بهترین راه برای درمان واکنش و حساسیت، استفاده از کرم کورتیکواستروئید موضعی است. برای اینکه خارش را کاهش دهید، با استفاده از این کرم پوست خود را مرطوب کنید و یک کمپرس خنک بر روی آن قرار دهید.
  • در صورت حساسیت شدید به زیورآلات طلا باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. به این دلیل که احتمال دارد به یک داروی قوی‌تری نیاز داشته باشید. حتی ممکن است برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک در آینده، لازم باشد که به طور کل از طلا استفاده نکنید.
  • از روش‌های دیگر رفع حساسیت به طلا و درمان آن، استفاده نکردن از زیورآلات عامل درماتیت است. اگر شما به زیورآلات طلا حساسیت داشته باشید، متخصص پوست با انجام تست، آلرژی به نیکل را تشخیص می‌دهد. اگر تست آلرژی به نیکل تأیید شود، دیگر نباید از فلزات و زیورآلاتی که حاوی نیکل هستند، استفاده کنید.
  • اگر از زیورآلاتی استفاده کنید که از جنس پلاتین ساخته شده‌اند، می‌تواند احتمال حساسیت را کاهش دهد. پلاتین از طلای زرد هم ‌ارزش بالاتری دارد. به این دلیل که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و در گرمای زیاد نیز واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.
  • اگر پلاتین برایتان خیلی گران است می‌توانید از استیل ضدزنگ یا نقره استفاده کنید. همچنین تیتانیوم هم برای افرادی که به طلا و نیکل حساسیت دارند، گزینه خوبی است. فلز تیتانیوم بسیار سبک و با دوام است و برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.
بیشتر بخوانید  ارزشمندترین خواص الماس سیاه

حساسیت به طلا

  • اگر شغلتان به گونه‌ای است که نیاز به تماس با نیکل یا طلا دارد، حتماً دستکش بپوشید تا احتمال حساسیت و آلرژی شما کاهش یابد.
  • همچنین به خاطر داشته باشید که نیکل در بسیاری از وسایل روزمره نیز، وجود دارد که موجب واکنش پوست می‌شود. این اقلام شامل کلید، سکه، سگک، قاب عینک، تیغ، کمربند و بسیاری از مواد دیگر است.

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد حساسیت به طلا

1-خشک کردن پوست

قبل از اینکه زیورآلات طلا را استفاده کنید باید پوست دست خود را به طور کامل خشک کنید. به این دلیل که رطوبت و آلودگی روی سطح پوست بر روی واکنش‌های آلرژیک تأثیر می‌گذارند.

2- آبکاری زیورآلات

شما می‌توانید زیورآلات بدلتان را با استیل آبکاری کنید. همچنین زیورآلات طلا با عیار پایین را می‌توانید با طلای 24 عیار خالص آبکاری کنید. تا علاوه بر اینکه پوستتان کمتر آسیب می‌بیند، زرق‌ و برق بیشتری هم داشته باشد. اگر به زیورآلات طلای سفید نیز حساسیت داشته باشید، می‌توانید آن را با پلاتین و یا رودیم آبکاری کنید.

3- استفاده از کرم مرطوب کننده

اگر از کرم‌های نرم کننده استفاده کنید، موجب می‌شود تا لایه‌ای نازک بین سطح پوست و زیورآلاتی که به آن‌ها حساسیت دارید ایجاد شود.

حساسیت به طلا

4- لاک ناخن

برای اینکه بین سطح پوست و زیورآلات لایه‌ای نازک ایجاد شود تا با پوست تماسی نداشته باشد، علاوه بر کرم، می‌توانید از لاک ناخن استفاده کنید. لاک برق ناخن به دلیل شفاف بودنش دیده نمی‌شود و گزینه خوبی است.

5- جواهرات هایپو آلرژیک

این نوع جواهرات با مواد مرغوبی ساخته شده‌اند و ضد حساسیت هستند. به همین علت نیز قیمت بالاتری هم نسبت به زیورآلات دیگر دارند.

بیشتر بخوانید  تاریخچه استفاده از سنجاق سینه؛ استفاده از سنجاق سینه در طول تاریخ

6- درمان دارویی

استفاده از انواع پمادها و قرص‌ها و شربت‌های ضد حساسیت به فلزها نیز یک روش بسیار مناسب برای درمان و رفع حساسیت‌های ایجاد شده بر روی پوست است. البته باید این داروهای ضد حساسیت تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی علائم حساسیت به طلا و راهکارهای رفع آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد تنها فلز طلا موجب حساسیت پوستی نمی‌شود. بلکه عناصر به کار رفته در آن به خصوص نیکل، موجب حساسیت و آلرژی می‌شوند. با راهکارهای گفته شده در این مقاله می‌توانید علائم حساسیت به طلا را پیدا و این نوع حساسیت‌های پوستی را کاهش دهید.

برای آشنایی بیشتر با طلای زرد، پیشنهاد می‌کنیم با واحدهای اندازه گیری طلا نیز بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *