واحدهای اندازه گیری طلا

واحدهای اندازه گیری طلا؛ با 4 واحد اندازه‌گیری طلا آشنا شوید

با توجه به ارزش طلا، اندازه گیری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. بازار طلا با نوسانات بالایی رو به رو است که باید با واحدهای اندازه گیری طلا محاسبات دقیق و بدون اشکالی را داشت تا کار معاملاتی این فلز گران بها، بدون ضرر و زیان انجام گیرد.

عیار طلا چیست؟

عیار طلا، به میزان خلوص طلا گفته می‌شود. رایج‌ترین عیارهای مورد استفاده، عیار 18 و 24 است. عیار 18 یعنی استفاده از 75 درصد طلا و 25 درصد فلزات دیگر و عیار 24 یعنی استفاده از 99.9 طلا. نیکل و مس از فلزاتی هستند که در ترکیب طلای 18 عیار استفاده می‌شوند. به این دلیل که طلای 24 عیار از خالص‌ترین نوع طلاها است، در مقایسه با نوع طلای 18 عیار استحکام کمتری دارد و نرم‌تر نیز می‌باشد. در ادامه به معرفی واحدهای اندازه ‌گیری طلا می‌پردازیم.

آشنایی با واحدهای اندازه گیری طلا

پیش از معرفی واحدهای اندازه‌گیری طلا، به معرفی اندازه‌ها می‌پردازیم تا یک دید کلی نسبت به آنها داشته باشید، سپس به سراغ شرح کامل واحدهای اندازه گیری طلا می‌پردازیم.

  • هر گرم، شامل 1000 میلی گرم می‌باشد.
  • هر میلی گرم یک سوت است. یعنی هر گرم شامل 1000 سوت است.
  • هر اونس طلا برابر 28 گرم است.
  • هر 4 گرم و 608 سوت را یک مثقال گویند. به عبارت دیگر یعنی هر مثقال 4.608 گرم است.
  • واحد وزنی دیگر طلا، پوند است که پوند تروی برابر با 12 انس می‌باشد.
  • پوند معمولی برابر با 16 انس است.
  • هر اونس طلای معمولی برابر با 28 گرم است.
  • هر اونس تروی برآر با 31.103431 گرم است.

اکنون به شرح و بررسی کامل واحدهای اندازه گیری طلا می‌پردازیم.

واحدهای اندازه گیری طلا

کوچک‌ترین واحد اندازه گیری طلا، «سوت»

کوچک‌ترین واحد اندازه گیری طلا، «سوت» است که به صورت «صوت» نیز نوشته می‌شود. در واقع سوت، همان واحد میلی گرم می‌باشد. اینگونه که، هر گرم طلا معادل با 1000 سوت است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد واحد سوت در نظر بگیرید، نحوه‌ی خوانش آن از روی ترازوی طلا فروشی است. در حسابداری طلا، وزن‌ها تا دو رقم بعد از ممیز نوشته می‌شوند.

بیشتر بخوانید  انگشتر پورتوفینو چیست؟

ولی در بازار، به گونه دیگری است و زمانی که به صورت شفاهی وزنی را می‌خوانند، سه رقم بعد از ممیز را همیشه در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال وقتی یک قطعه از مصنوعات طلا را روی ترازوی طلا فروشی ببینید، عددی که نشان می‌دهد مثلاً 5.45 است. این وزن در اصطلاح عامیانه طلا فروش‌ها به صورت، پنج گرم و چهارصد و پنجاه سوت است. یا مثلاً اگر وزن طلا 2.25 (دو و بیست و پنج صدم) باشد، طلا فروش‌ها آن را دو گرم و دویست و پنجاه سوت می‌خوانند.

یک مثال دیگر از این موضوع اینکه، اگر وزن طلا 230.08 باشد (دویست و سی و هشت صدم)، در صنف طلا فروشی دویست و سی گرم و هشتاد سوت یا به صورت دویست و سی و هشتاد خوانده می‌شود. بنابرین باید دقت کنید و حواستان همیشه باشد که حتماً سه رقم بعد از ممیز را بخوانید. اگر 5.450، پنج گرم و چهل و پنج خوانده شود به معنای این است که 5.045 خواهد بود. در این صورت وزن آن قطعه طلا از آن چیزی که اعلام شده، کمتر می‌باشد. به همین خاطر درست خواندن وزن طلا، اهمیت بسیاری دارد.

واحدهای اندازه گیری طلا

انس (اونس) یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا

انس یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا است. این واحد که از آن در معاملات طلا استفاده می‌شود، برابر با 31.10343 گرم است. این واحد اندازه گیری طلا، با نماد oz نشان داده می‌شود. اصطلاح یک اونس طلا در صورتی است که وزن 31.1034768 گرمی و عیار آن با خلوص 99.9، 24 باشد. انس طلا بیشتر در کشورهای اروپایی و آمریکایی رواج دارد که یک قرارداد بین معامله گران طلا می‌باشد و قیمت طلا را تعیین می‌کند. به عنوان مثال وقتی گفته می‌شود قیمت طلای جهانی افزایش یافته است، یعنی قیمت یک انس طلا نسبت به قبل افزایش داشته است. از انواع دیگر اونس، اونس اسپانیایی معادل 28.75 گرم، اونس ماریا ترزا 28.0668 گرم، اونس متریک هلندی 100 گرم و اونس متریک چینی معادل 50 گرم است.

بیشتر بخوانید  معروف ترین برندهای زیورآلات جهانی

واحد اندازه گیری جرم طلا، مثقال

یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا، مثقال است. در واقع مثقال واحد اندازه گیری جرم طلا است که در کشورهای اسلامی رواج دارد. هر مثقال، با 4.608 گرم برابر است. در روش‌های سنتی می‌گفتند که یک مثقال با وزن 24 نخود برابر است. به این دلیل که در گذشته، ترازوی دیجیتالی نبوده و با لپه و نخود، وزن طلا را مشخص می‌کردند. در کشور ما اصطلاح مثقال از دیگر واحدهای اندازه گیری طلا، مانند اونس رایج‌تر است. هر مثقال طلا در کشور ما، برابر با 4.608 گرم طلا با خلوص 705، یعنی 17 عیار است. مثقال خودش انواع مختلفی دارد که شامل، مثقال معمولی، شرعی و صیرفی است. هر مثقال شرعی معادل 3.456 گرم است. هر مثقال معمولی نیز برابر با 4.6875 گرم است. همچنین هر مثقال صیرفی برابر با 4.608 گرم است.

واحدهای اندازه گیری طلا

واحد اندازه گیری طلا، قیراط

قیراط، یکی دیگر از واحدهای اندازه گیری طلا است که با نماد ct یا kt نمایش داده می‌شود. قیراط برای اندازه گیری وزن سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی کاربرد دارد. 5 قیراط معادل یک گرم است. و 200 سوت معادل یک قیراط، بنابرین یک قیراط از یک گرم کمتر و از یک سوت بیشتر است. به این دلیل که حتی تکه‌های خیلی کوچک سنگ‌های قیمتی مثل الماس خیلی ارزشمند است، طلا فروشان وجواهر فروشان، برای خواندن وزن سنگ‌های قیمتی از واحد سوت استفاده نمی‌کنند. بنابرین قیراط واحدی است کمتر از گرم که برای این سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که قیراط، بیانگر اندازه سنگ نیست بلکه بیانگر وزن یک سنگ است. در مقایسه‌ی واحدهای وزنی باید گفت که هر قیراط معادل 200 میلی گرم است. به عبارت دیگر، یک قیراط معادل یک بیست و یک مثقال و معادل 0.007055 انس است.

بیشتر بخوانید  زیورآلات درباری دوزی چیست؟

سخن پایانی

ما در این مقاله در گالری آرته لایف استایل به بررسی واحدهای اندازه گیری طلا و طلا آب شده پرداختیم. همانطور که گفتیم واحد مثقال نسبت به دیگر واحدهای اندازه گیری، در کشورمان رایج‌تر است. شاید برایتان جالب باشد که هنوز در بین زرگرها، از واحد سنتی طلا برای اندازه گیری وزن آن، که شامل لپه و گندم و نخود است، استفاده می‌کنند. به این صورت که هر نخود با 192 سوت یا 2 لپه برابر است. هر لپه نیز با 2 گندم برابر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *