انواع مختلف سنگ عقیق

انواع مختلف سنگ عقیق؛ همه چیز درباره عقیق و انواع آن

عقیق یا آگات از سنگ‌های نیمه قیمتی است. عقیق جزء کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است. عقیق سنگی سیلیسی است. ترکیب شیمیایی آن سیلیس است. ویژگی عقیق، رنگ روشن آن و ریزدانه بودن است. عقیق، دارای جلای شیشه‌ای و نیمه شفاف است. این سنگ عقیق یکی از محبوب‌ترین انواع سنگ قیمتی در ساخت زیورآلات است. در ادامه مقاله به بررسی انواع مختلف سنگ عقیق می‌پردازیم.

تاریخچه سنگ عقیق

سنگ عقیق قرن‌ها به‌عنوان گوهری گران‌بها و سنگی برای استفاده در مجسمه‌های هنری کوچک و یا زیورآلات بود. در زمان‌های گذشته، بشر اعتقاد داشت که یکی از خواص سنگ عقیق از لحاظ جادوگری و طلسم است که این موضوع موردتوجه ایرانیان باستان نیز بود. واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه‌جزیره سیسیل مشتق شده است. از بستر این رودخانه در روزگاران گذشته، احتمالاً قلوه‌سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است.

در ادامه بررسی انواع مختلف سنگ عقیق باید بگوییم عقیق‌هایی که از معادن آلمان درگذشته استخراج می‌شدند، دارای رنگ‌های صورتی و قهوه‌ای و قرمز بود و بین این لایه‌ها نیز گاهی نوارهای خاکستری‌رنگ دیده می‌شد. این معادن امروزه قابل‌استفاده نیستند. مهم‌ترین محل یافت بلورهای عقیق در قرن نوزدهم میلادی، در نزدیکی ایدار اوبرشتاین در آلمان قرار داشت.

از سه هزار سال پیش مصری‌ها از عقیق‌تراش داده شده برای تزئین ظروف و همچنین ساختن نگین انگشتری استفاده می‌کردند. در میان درباریان اروپا جمع‌آوری کاسه‌های عقیق در دوره رنسانس رسم بود. در بسیاری از موزه‌های اروپا از جمله لوور، نمونه‌های خاصی از آن موجود است.

انواع سنگ عقیق

در ادامه مقاله به بررسی انواع مختلف سنگ عقیق می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید  استایل بوهو چیست؟

انواع مختلف سنگ عقیق

1- عقیق سلیمانی

یکی از انواع سنگ عقیق سنگ بابا قوری یا خلنگ و یا همان عقیق سلیمانی است که نوع رگه‌دار سنگ یمانی (chalcedony) است. سنگ یمانی خود گونه‌ای کوارتز است. رنگ رگه‌های عقیق سلیمانی سیاه‌وسفید است. علاوه بر این، سنگ‌های عقیقی که در آن طیف‌هایی از رنگ قرمز وجود دارند را، عقیق یمانی (Sardonyx) می‌گویند. عقیق یمانی را معمولاً به‌صورت تیله و یا گنبدی شکل می‌تراشند. بعضی از عقیق‌های سلیمانی، طبیعی هستند ولی بسیاری دیگر از آن‌ها را با لکه‌دار کردن و رنگ کردن، تولید می‌کنند.

انواع مختلف سنگ عقیق

2- عقیق نواری

یکی دیگر از انواع مختلف سنگ عقیق، سنگ عقیق نواری است. ویژگی ممتاز و بارزی که این نوع سنگ عقیق دارد، داشتن لایه‌هایی است که رنگ‌های مختلفی دارند. عقیق نواری از آن دسته سنگ‌هایی است که بیشتر از سنگ‌های دیگر در طبیعت شکل‌گرفته و در بسیاری از نقاط کرهٔ زمین یافت می‌شود. این نوع سنگ عقیق بیشتر در معادن برزیل پیدا می‌شود.

انواع مختلف سنگ عقیق

3- عقیق شجری

یکی دیگر از انواع سنگ عقیق سنگ عقیق شجری است که سنگ مشاء نیز نامیده می‌شود. این نوع عقیق یکی از انواع سنگ عقیقی است که به شکل لایه مانند و بدون ساختار است. این عقیق به رنگ خاکستری و یا نیمه شفاف و بی‌رنگ، قهوه‌ای و سفید است که بر روی سطح آن اشکال درخت‌مانند نقش بسته است. به دلیل این که عقیق شجری قبلاً از طریق بندر موشا به اروپا حمل می‌شده، به سنگ موشا نیز معروف است.

انواع مختلف سنگ عقیق

4- عقیق آبدار

یکی دیگر از انواع مختلف سنگ عقیق سنگ عقیق آبدار است. در این نوع سنگ مقداری آب وجود دارد که به زمان پیدایش آن مربوط است و در تراش‌های نازک از سنگ، آب داخل آن قابل‌مشاهده است.

بیشتر بخوانید  استفاده از دستبندهای چندرشته

انواع مختلف سنگ عقیق

5- عقیق چشمی

یکی دیگر از انواع سنگ عقیق، عقیق چشمی است. این نوع سنگ عقیق به صورتی است که دایره‌های متحدالمرکز آن به ‌دور یک نقطهٔ تیره‌رنگ ایجاد شده‌اند. این نوع عقیق در زمانی شکل می‌گیرد که در حفرهٔ سنگ، سیلیکا رسوب می‌کند. زمانی که اولین لایه‌های سیلیکا در دیوارهٔ حفره رسوب کردند، قطرات گرد سیلیکاژل در دیواره‌ها شروع به تشکیل­شان می‌کنند، متبلور می‌شوند و روی‌هم لایه‌هایی را ایجاد می‌کنند.

انواع مختلف سنگ عقیق

6- عقیق دندریت

یکی دیگر از انواع مختلف سنگ عقیق سنگ عقیق دندریت است که دارای علائم و طرح‌های شگفت‌انگیز خاکستری و سیاه است. این سنگ که به رنگ شیری است، به‌خاطر رنگ‌های پیچیده درون آن، از محبوبیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این، این سنگ به‌عنوان سنگ لذت نیز شناخته می‌شود و برخی از افراد معتقدند که این سنگ عقیق شانس می‌آورد.

انواع مختلف سنگ عقیق

7- عقیق یمنی

سنگ عقیق برای اولین‌بار در معادن یمن کشف شد و از نظر خلوص رنگی، سنگ عقیق یمنی در درجه  بالایی است. علاوه بر این، طیف رنگی عقیق یمن بین نارنجی تا سرخ تیره است. قیمت و ارز عقیق یمنی نسبت به سایر عقیق‌ها بالاتر است و دلیل این موضوع هم به‌خاطر این است که کیفیت این نوع عقیق بسیار عالی است و علاوه بر این، انگشتر عقیق یمنی توسط ائمه معصومین مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

سنگ عقیق یمنی که یکی دیگر از انواع مختلف سنگ عقیق است، رنگ سرخ آن به‌خاطر وجود فسفات است که به طور کامل با سیلیس ترکیب شده است و رنگی زیبا آفریده است. لازم به ذکر است که این نوع عقیق در رنگ‌های سفید و زرد نیز یافت می‌شود که بسیار کمیاب هستند.

بیشتر بخوانید  10 مدل از انواع پیرسینگ گوش + مراقبت های بعد از پیرسینگ

انواع مختلف سنگ عقیق

8- عقیق رنگین کمانی کمیاب

این نوع عقیق رنگین کمانی باارزش و کمیاب است. این نوع سنگ عقیق در حالت عادی به رنگ شیری دیده می‌شود اما حالت رنگین کمانی خاص آن در نور دیده می‌شود. این نوع عقیق که یکی دیگر از انواع مختلف سنگ عقیق است، در معادنی از جمله مناطق برزیل و مونتانا یافت می‌شود اما تابه‌حال گزارشی مبنی بر کشف آن در ایران نبوده است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع مختلف سنگ عقیق پرداختیم و گفتیم که عقیق جزء کانی‌هایی است که از چند عنصر شیمیایی تشکیل شده است و در دسته سنگ‌های نیمه قیمتی قرار می‌گیرد. ویژگی بارز عقیق، رنگ روشن آن و ریزدانه بودن است و همچنین عقیق، دارای جلای شیشه‌ای و نیمه شفاف است. برای خرید انواع زیورآلات ساخته شده از عقیق، به‌خصوص انگشتر عقیق می‌توانید گالری آرته لایف استایل را انتخاب کنید. این فروشگاه انواع مختلف زیورآلات را با طرح‌های بسیار شیک و جذاب، مطابق با ترندهای سال به فروش می‌رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *