محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات؛ از چه سنگ‌هایی در بیشتر در جواهرات استفاده می‌شود؟

سنگ‌ها در قیمت‌های مختلفی از ارزان‌ترین تا گران‌بهاترین قیمت‌ها بر روی زیورآلات به کار می‌رود. سنگ‌ها به دودسته قیمتی و نیمه قیمتی تقسیم می‌شوند که از سنگ‌های قیمتی معروف می‌توان به یاقوت سرخ، الماس، زمرد و یاقوت کبود اشاره کرد. سنگ‌های قیمتی از مواد معدنی مختلف، ساخته شده‌اند. هر سنگی دارای رنگ خاص خود و  محل‌های پیدایش مختلف است که در ادامه مقاله به بررسی محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات می‌پردازیم تا آشنایی کلی با خصوصیات آنها و رنگ آن‌ها پیدا کنید و همواره در خرید زیورآلات نگین به‌کاررفته در آن را به‌عنوان یک ملاک اساسی در نظر بگیرید.

سنگ‌های پرکاربرد و پرطرف‌داری که در ساخت زیورآلات به کار برده می‌شوند

در ادامه چند مورد از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات را معرفی و به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

1- الماس

یکی از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات، الماس است. این سنگ بسیار گران است و در گروه سنگ‌های طبیعی و کمیاب و قیمتی قرار دارد. الماس یک نوع سنگ سخت است به‌گونه‌ای که هیچ ماده‌ای از لحاظ مقاومت به‌پای الماس نمی‌رسد.

ویژگی‌ها و خصوصیات ممتاز این نوع سنگ گران‌بها از جمله گوناگونی تراش، درخشندگی، شفافیت و استقامت بالای این نوع سنگ باعث می‌شود تا طراحان را به استفاده از الماس در ساخت زیورآلات ترغیب می‌کند. پیداکردن الماس کار آسانی نیست و به مدت‌زمان طولانی نیاز دارد. الماس‌های امروزه به‌عنوان گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های جهان شناخته می‌شوند. الماس سنگی است که معمولاً از آن برای ساخت  گوشواره، حلقه نامزدی و گردنبند استفاده می‌شود.

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

2- گارنت

یکی دیگر از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات، گارنت است. محبوب‌ترین نوع این سنگ، قرمزرنگ است. اغلب کریستال‌های گارنت ریز و گرد هستند. این سنگ به علت فراوانی، به‌عنوان سنگی مقرون‌به‌صرفه شناخته‌ می‌شود. سنگ گارنت در طول تاریخ محبوبیت بسیاری داشته و همچنین در صنعت جواهرات نیز، قدمت بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید  تاثیر نقره بر بدن؛ زیورآلات نقره چه تأثیراتی بر انسان دارد؟

همین امر موجب شده که برای آن خواص جادویی نیز متصور شوند. به‌عنوان‌مثال اعتقاد داشتند که کسی که این سنگ را همراه خود داشته باشد، بدی‌ها از او دور می‌شوند. همچنین نام این سنگ، از واژه‌ای انگلیسی به معنای دانه گرفته شده که درواقع به شباهت گارنت‌ها به دانه‌های قرمز انار اشاره دارد.

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

3- سنگ لاجورد

یکی دیگر از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات که جزء سنگ های نیمه قیمتی نیز محسوب می‌گردد، لاجورد است. بعضی از اطلاعات به‌دست‌آمده بیانگر این موضوع است که لاجورد اولین سنگ استخراج ‌شده توسط بشر است. این سنگ با رنگ زیبای لاجوردی چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند. سنگ لاجورد از چندین ماده معدنی تشکیل ‌شده است. درواقع رنگ آبی لاجورد با  وجود یک لازوریت، یک ماده معدنی سیلیکات آبی از گروه سودالیت با ترکیب شیمیایی باعث به‌وجودآمدن رنگ آبی لاجورد می‌شود. نمونه‌های لاجورد علاوه بر لازوریت، معمولاً شامل پیریت و کلسیت هستند. سودالیت، هاوین ولاستونیت، دولومیت تنوع مواد معدنی دیگر نیز ممکن است وجود داشته باشد. برای اینکه یک سنگ  لاجورد نامیده شود باید حداقل ۲۵٪ لازوریت آبی داشته باشد.

اغلب کلسیت دومین ماده معدنی فراوان موجود در سنگ لاجورد است. وجود کلسیت، می‌تواند بسیار مشخص باشد و به‌صورت لایه‌های سفید، شکستگی یا لکه مانند نمایان شود. همچنین می‌توان آن را با لازوریت ترکیب کرد تا سنگی با رنگ جین کم‌رنگ تولید شود.

رنگ‌های لاجورد از آبی متوسط ​​مایل به خاکستری تا آبی شدید با مقادیر مختلف طلایی و سفید از ترکیبات کلسیت و پیریت در تغییر است. به‌ طور کل مطلوب‌ترین رنگ‌های لاجورد، آبی جامد با چند دانه پیریت طلایی محسوب می‌شود. ازنظر بسیاری از افراد، قرارگرفتن  چند دانه پیریت طلایی به‌صورت چند شکستگی، منظره زیبایی به لاجورد می‌بخشد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مهم ترین خواص سنگ لاجورد

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

4- سنگ اوپال

یکی دیگر از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات سنگ اوپال است. در زبان هندی اوپال به معنی “سنگ” است. بعضی از افراد این سنگ را یک سنگ رسوبی و جایگزین کانی‌ها در نظر می‌گیرند. به این دلیل که سنگ اوپال در آب‌های گرم غنی از سیلیسیوم در شکاف‌ها، آتشفشانی و حفره سنگ‌های اطراف رسوب‌گذاری تشکیل می‌شود. این سنگ، سنگ کمیابی است و قیمت بالایی نیز دارد. تکه‌های کوچک سیلس درون سنگ اوپال زیبایی بی‌نظیری را به آن بخشیده و زمانی که در زیر نور قرار بگیرد، جذابیت خارق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند. این سنگ از خانواده عقیق است و در کشور استرالیا یافت می‌شود.

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

5- مروارید

یکی دیگر از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات، مروارید است. مروارید یکی از محبوب‌ترین نگین‌ها است که در طول تاریخ ساخت زیورآلات همیشه موردتوجه قرار گرفته است. مرواریدها در اندازه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارند و در سه نوع‌پرورشی، طبیعی و مصنوعی به بازار ارائه می‌شوند.

به‌این‌علت که مرواریدهای طبیعی کمیاب هستند، از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دسته از مرواریدها بدون دخالت انسان و به‌صورت طبیعی در دریاها تولید می‌شوند. امروزه ارزش مرواریدهای طبیعی بالا رفته است و دلیل این امر هم این است که به‌خاطر صید بی‌رویه صدف‌ها، تعداد گونه‌هایی که امکان تولید مروارید را به‌صورت طبیعی دارا هستند، به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

6- الکساندریت

از دیگر پر محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات، سنگ الکساندریت است. این نوع سنگ جزء سنگ‌های نادر در طبیعت است. تاریخچه این سنگ به زمان امپراطوری روسیه، دوره الکساندریت برمی‌گردد. سنگ الکساندریت طیف رنگی بی‌نظیری را دارد که در نورهای مختلف چراغ و نور خورشید رنگ‌های بی‌نظیر و زیبایی را از خود به نمایش می‌گذارد. این سنگ در ترکیب با فلزهای طلا تبدیل به جواهری لوکس می‌شود که قیمت بالاتری هم نسبت به سایر زیورآلات دارد.

بیشتر بخوانید  زیورآلات در دوره اشکانیان؛ با زیورآلات جذاب اشکانیان آشنا شوید

7- یاقوت

از محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات می‌توان به سنگ یاقوت اشاره کرد. سنگ یاقوت سنگی زیبا و کمیاب و همچنین گران‌قیمت است. این سنگ زیبا که در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد، در ابتدا به حالت کدر بوده است اما پس از برش خوردن درخشش این سنگ با الماس برابری می‌کند.

زیورآلاتی که با این سنگ گران‌قیمت ساخته می‌شوند در دسته گران‌ترین زیورآلات جهان قرار دارند. در صنعت جواهرسازی رایج‌ترین رنگ یاقوت، رنگ قرمز است. اما رنگ‌های دیگر این سنگ که به‌ندرت کاربرد دارند، رنگ کبود، آبی و سبز است.

محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات پرداختیم. همان‌طور که گفته شد چند مورد از سنگ‌های پر طرف‌دار و پرکاربرد را بررسی کردیم تا آشنایی کلی با خصوصیات و ویژگی‌های هرکدام از آنها و رنگ آن‌ها پیدا کنید و در هنگام خرید زیورآلات این نکات را مدنظر داشته باشید.

شما عزیزان می‌توان انواع زیورآلات مزین به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را با بهترین کیفیت از گالری آرته لایف استایل تهیه کنید. هنرمندان ما در گالری، طرح‌های و مدل‌های سفارشی شما را نیز طراحی می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *