تاریخچه استفاده از زیورآلات

تاریخچه استفاده از زیورآلات؛ انواع زیورآلات در دوره‌های تاریخی مختلف

محبوبیت استفاده از زیورآلات در طول همه‌ی دوره‌های تاریخی به چشم می‌خورد. طبق تحقیقات باستان‌شناسان قدیمی‌ترین زیورآلات متعلق به 75 هزارسال پیش و در آفریقای جنوبی کشف شده است. محبوبیت استفاده از زیورآلات آنقدر زیاد بوده که حتی زمانی که استفاده از فلزات برای ساخت آن رواج نداشته از استخوان و دندان حیوانات به عنوان زیورآلات خود استفاده می‌کردند. در هر کشور و قومیتی با توجه به آداب و رسومی که دارند استفاده از زیورآلات متفاوت با دیگر مردم است. در این مقاله با ما همراه باشید تا سیر تغییر زیورآلات را از گذشته تا به امروز بررسی کنیم.

تاریخچه استفاده از زیورآلات در مصر

استفاده از زیورآلات در مصر باستان به 4 هزار سال پیش برمی‌گردد. زمانی که افراد با در اختیار داشتن سنگ‌های قیمتی باز هم تمایل زیادی به استفاده از زیورآلات بدلی داشتند. استفاده از زیورآلات در باور مردم مصر نشان‌دهنده ثروت و موقعیت فرد و همچنین دفع شر بوده است. مردم مصر اعتقاد داشتند استفاده از زیورآلات آن‌ها در زمان حیات و پس از مرگ به کامیابی می‌رساند. جالب است بدانید که رنگ هر سنگ زیورآلات برای مصریان معنای خاصی داشته و به منظور مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به عنوان مثال، از رنگ سبز به منظور موفقیت در کاشت محصولات، رنگ قرمز برای از بین بردن عطش خون تازه به گردن مردگان آویخته می‌شد. همچنین، طبق تاریخچه استفاده از زیورآلات رنگ فیروزه برای نشان دادن شادی، نظافت و لذت استفاده می‌شده است.

تاریخچه استفاده از زیورآلات

از آنجایی که همه افراد توانایی مالی خرید زیورآلات با سنگ‌های اصل را نداشتند و به دلیل اهمیت بالایی که مصریان برای استفاده از زیورآلات قائل بودند، به ساخت سنگ‌های جواهرات با شیشه روی آوردند و در این کار به چنان تبحری رسیدند که تشخیص اصل یا تقلبی بودن این زیورآلات به راحتی ممکن نیست.

بیشتر بخوانید  راهنمای انتخاب بهترین سنجاق سینه مردانه

تاریخچه استفاده از زیورآلات در یونان باستان

قدمت استفاده از زیورآلات در یونان باستان به 2600 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. اهمیت استفاد از زیورآلات در بین مردم یونان آنقدر بالا بوده که حتی در هنگام دفن مردگان خود به همراه آن‌ها مقداری زیورآلات دفن می‌کردند تا در آن دنیا آن‌ها را با خود داشته باشند. در دوران تمدن عصر برنز در یونان باستان پیچیدگی زیورآلات ساخته شده توسط صنعتگران بیش‌تر شد و از آن به عنوان بازتابی از ثروت و اشرافیت استفاده می‌شد. اعتقاد مشترک، عجیب و همه‌گیر اکثریت ملت‌ها و قومیت‌ها در مصر باستان به استفاده از زیورآلات برای در امان ماندن از شر و مکر شیاطین سبب شده بود تا استفاده از زیورآلات به امری واجب در بین مردم تبدیل شود. استفاده از سبک‌های خلاقانه زیورآلات مانند شکل گل و حیوانات نخستین بار در زیورآلات ساخته شده توسط مردم یونان باستان رایج شد.

تاریخچه استفاده از زیورآلات

تاریخچه‌ی استفاده از زیورآلات در هند باستان

تاریخچه استفاده از زیورآلات در هند باستان نشان می‌دهد استفاده از زیورآلات قدمت 5000 ساله دارد. جواهرات خاصی که در هندوستان استفاده می‌شود و خصوصا جواهرات عروس تنها مختص همین کشور است و در دیگر نقاط دنیا استفاده نمی‌شود. تنوع و استفاه از زیورآلات در هند باستان به قدری است که نظیر آن را در کمتر جایی از دنیا می‌توانید پیدا کنید. استفاده از کادا به عنوان زیورآلات دست، وانکی برای زینت بازو، نات یا حلقه بینی، کمربند طلا، ژومکا برای گوش‌ها و حتی زیورآلاتی که برای تزئین موها و لیستی که انگار پایانی ندارد خانم های هندی را به کلکسیون سیار و بسیار گرانبهای زیورآلات تبدیل کرده است.

تاریخچه استفاده از زیورآلات در ایران باستان

بر اساس مطالعات باستان شناسان، اینطور برمی‌آید که استفاده از زیورآلات در ایران برای اولین بار در دوره سامانی و تنها برای طبقه اشراف و ثروتمندان اتفاق افتاده است. مهارت و چیره‌دستی ایرانیان در ساخت زیورآلات به حدی بوده که کمتر موزه‌ای را می‌توان در دنیا یافت که زیورآلات ساخته شده توسط هنرمندان ایرانی در آن یافت نشود.

بیشتر بخوانید  برند ون کلیف آرپلز؛ آشنایی با برند نام آشنای ون کلیف آرپلز

تاریخچه استفاده از زیورآلات

فلسفه استفاده از زیورآلات

همانطور که در طول تاریخ می‌بینیم تاریخچه استفاده از زیورآلات دلایل بسیار متفاوتی داشته است. اما به طور کلی، چند دلیل عمده را می‌توان از دلایل محبوبیت زیورآلات برشمرد. اعتقاد بسیاری از افراد در گذشته این بوده که شیاطین و نیروهای شر انسان را احاطه کرده است و برای رها شدن از این نیروها از زیورآلات استفاده می‌کردند. مورد دیگر و شاید مهم‌ترین عامل محبوبیت زیورآلات این است که خانم‌ها با زیورآلاتی که استفاده می‌کنند، جایگاه و شخصیت خود را نشان می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا همیشه به دنبال جدیدترین و بهترین مدل‌های آن باشند.

مدل‌های مختلف زیورآلات

تاریخچه استفاده از زیورآلات نشان دهنده‌ی این است که مدل زیورآلات بازار همواره در حال تغییر است. همین تنوع  باعث شده تا خانم‌ها به استفاده از زیورآلات تمایل پیدا کنند. زیورآلاتی که در ابتدا ساخته می‌شد بسیار ساده بودند و ابزار خاصی برای ساخت و پرداخت آن‌ها استفاده نمی‌شد. اما به مرور زمان با پیشرفت دانش بشر و به کار بردن ابزارهای گوناگون زیورآلات را در طرح‌ها و مدل‌های پیچیده با ظرافت بسیار تولید کردند. مخاطب زیورآلات امروزه تمایل بالایی به استفاده از طرح‌های ساده و مینیمال نشان می‌دهد. این موضوع سبب شده تا در بین افرادی در زمینه فروش زیورآلات فعالیت می‌کنند، فروشگاه‌های با طرح مینیمال طرفداران بیش‌تری داشته باشد. گالری آرته لایف استایل با سال‌ها تجربه در زمینه تولید تخصصی زیورآلات نقره، جدیدترین مدل‌های مختلف زیورآلات را در دسترس شما عزیزان قرار داده است. شما می‌توانید با هر سلیقه و سن و سالی که دارید از این زیورآلات استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  خواص و فواید سنگ زمرد را بشناسید

تاریخچه استفاده از زیورآلات

تاریخچه استفاده از زیورآلات؛ جنس‌های مختلف زیورآلات

زیورآلاتی که افراد در طول سال‌های متمادی از آن‌ها استفاده کرده‌اند با جنس‌های گوناگونی ساخته شده‌اند. عواملی مانند قیمت متریال موجود در زیورآلات و منطقه جغرافیایی افرادی که خواهان استفاده از زیورآلات هستند، تعیین‌کننده این مورد است که کدام جنس زیورآلات را استفاده کنند. به طور کلی، زیورآلات از جنس‌های مانند پارچه، نخ، سنگ‌، چوب، فلزات گرانبهایی مانند طلا و نقره و …. ساخته می‌شوند.

سخن آخر

بررسی تاریخچه استفاده از زیورآلات آنقدر جالب است که پرداختن به همه جنبه‌های آن وقت و حوصله زیادی می‌طلبد. در طول تاریخ جنگ‌های متعددی بر سر بدست آوردن طلا و زیورآلات درگرفته و افراد برای بدست آوردن این زیورآلات دست به غارت و خونریزی زده‌اند تا زیورآلات بیش‌تری به‌دست بیاورند. اما امروزه راه‌های ساده‌تری برای بدست آوردن زیورآلات وجود دارد. می‌توانید به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان انواع زیورآلات را نظیر گوشواره نقره و گردنبند نقره زنانه را از گالری آرته خریداری کنید. از کیفیت و کارایی محصولاتی که خریداری می‌کنید اطمینان داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *