جواهرات سلطنتی ایرانی

جواهرات سلطنتی ایرانی؛ پنج مورد از مشهورترین جواهرات سلطنتی تاریخ ایران

ایرانیان برای تاریخ و گذشته‌ی کشور خود ارزش بسیاری قائل هستند. کشور ما از همه نظر از گذشته و تمدن با ارزشی برخوردار است. سلسه ها و حکومت‌های مختلفی بر این سرزمین پادشاهی کردند. هر یک از آن‌ها قوانین، فرهنگ و تمدن متفاوتی را در ایران سرپا کرده‌اند. یکی از جذاب‌ترین بازمانده‌های دوره‌های مختلف تاریخی جواهرات سلطنتی ایرانی هستند. در این مقاله به تعدادی از جذاب‌ترین و مشهورترین آن‌ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دریای نور

این الماس یکی از جواهرات سلطنتی ایرانی است. دریای نور صورتی رنگ بوده و به عنوان بزرگ‌ترین الماس در جهان شناخته شده است. ژان باپتیست تاورنیه در سال ۱۶۴۲ میلادی پس از بازدید از این الماس آن را «الماس لوح بزرگ» نام گذاری کرد. دریای نور روی تخت امپراتور مغول شاه جهان نصب بود. این الماس تا سال 1739 در دست این امپراتور مغولی بود. پس از آن نادر شاه در حمله‌ی ایران به هند، دریای نور را به غارت برد. علاوه بر این، نادر شاه گنجینه‌ی مغول را که شامل کوه نور و نورالعین بود نیز غارت کرد. پس از انتقال این گنج به ایران، در سلسه‌های مختلف ایرانی منتقل شد و در ایران باقی ماند.
جواهرات سلطنتی ایرانی
دریا نور یکی از جواهرات سلطنتی ایرانی است که جایگاه ویژه ای بین شاهان ایرانی داشت. فتحعلی شاه در زمان سلطنت خود نام خود را روی این سنگ قیمتی حک کرد. ناصرالدین شاه از این سنگ در قالب زیورآلات مختلف استفاده می‌کرد. او مدتی دریای نور را روی بازو خود به عوان بازو بندد پوشید. پس از مدتی از آن به عنوان سنجاق سینه استفاده کرد. علاوه بر این، بعدها آن را بر روی کلاه خود حمل می‌کرد. در نهایت، ناصرالدین شاه الماس را در قابی مجلل پر از انواع سنگ‌های قیمتی و الماس‌ها قرار داد. این قاب مجلل به نشان شیر و خورشید دولت شاهنشاهی ایران نیز بود. در حال حاضر الماس دریای نور در خزانه جواهرات ملی ایران قرار دارد. این جواهرات در موزه ملی جواهرات در خزانه بانک مرکزی نگهداری می‌شوند.

بیشتر بخوانید  زیورآلات مناسب برای هدیه ولنتاین؛ کادوی ولنتاین چی بخریم؟

کمربند زرین؛ یکی از جواهرات سلطنتی ایرانی

این کمربند مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است. در زمان این شاه اقدامات زیادی برای ساخت زینت آلات مختلف شد. کمربند زرین و کره جواهرنشان از زینت آلاتی هستند که در زمان ناصرالدین شاه ساخته شدند. کمربند زرین دارای قطعه ای سنگ زمرد در مرکز خود است. وزن این قطعه سنگ باارزش، حدود یکصد و هفتاد و شش قیراط می‌باشد. این قطعه الماس به 60 قطعه الماس برلیان و 145 قطعه الماس فلامک مزین شده است. بند این کمربند زربافت بوده و طول آن 119 سانتی متر می‌باشد.
جواهرات سلطنتی ایرانی
برخی معتقدند که زمرد مرکزی این کمربند از غنیمت‌ها و گوهرهایی است که نادرشاه از فتح هند با خود آورده بود. کمربند زرین یکی از با ارزش ترین جواهرات سلطنتی ایرانی است. این جواهر با ارزش در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود.

شنل جواهرنشان شهبانو

شهبانو فرح دیبا همسر محمد رضا شاه پهلوی بود. او آخرین ملکه‌ی ایرانی بودند. شنل و تاج ملکه یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جواهرات و زیورآلات سلطنتی ایران است. بهترین خیاط‌های دنیا دوخت لباس او را در سال 1346 به عهده داشتند. ردایی که پیش از مراسم ملکه بر دوش داشت دوختی و ظاهری فوق العاده داشت. این ردا از جنس مخمل اعلای سبز رنگ دوخته شده بود. همچنین، در طراحی این شنل زیبا از جواهرات و سنگ‌های ارزشمند استفاده شده بود. الماس، یاقوت و زمرد از جواهراتی هستند که در طراحی این ردای خارق‌العاده به کار رفته‌اند.
جواهرات سلطنتی ایرانی
این شنل از باشکوه‌ترین جواهرات سلطنتی ایرانی است. ردای شهبانو فرح دیبا به حدی زیبا و خاص بود که گویی حتی با ردای تاجگذاری شاهان بریتانیا و فرانسه نیز قابل قیاس نبوده است. دوخت شنل ایشان را مارک بوهوم که خیاط برند کریستین دیور بود به عهده داشت. در حال حاضر ردای ملکه در خزانه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید  خرید دستبند نقره

شمشیر فتحعلی شاه

شمشیر مورد علاقه‌ی فتحعلی شاه یکی دیگر از آثار سلطنتی ایران است. این اثر در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شود. در تعدادی از نقاشی‌های پرتره نیز، فتحعلی شاه همراه با این شمشیر ژست گرفته است. این شمشیر از جواهرات سلطنتی ایرانی است که از دوره‌ی قاجار رسیده است. روی دسته‌ی این شمشیر خراش‌هایی وجود دارد که نشان از علاقه‌ی زیاد شاه به استفاده از شمشیر دارد. این شمشیر در سال 1171 توسط یکی از بهترین شمشیرسازان آن زمان ساخته شده است.

تیغه این شمشیر از جنس فولاد می‌باشد. علاوه بر این سنگ‌های قیمتی متفاوتی از جمله زمرد و مروارید نیز در طراحی این شمشیر به کار رفته اند. بدنه شمشیر نیز به چندین قطعه اسپینل مزین می‌باشد. یکی از این قطعات روی دسته‌ی شمشیر قرار دارد. دو قطعه دیگر نیز روی غلاف شمشیر هستند. وزن این دو قطعه به ترتیب معادل 20 و 25 قیراط است.

تاج شهبانو؛ یکی از جواهرات سلطنتی ایرانی

یکی دیگر از آثار باارزش و منحصر به فرد زمان پهلوی تاج شهبانو فرح دیبا است. این تاج در سال 1345 توسط دو هنرمند انگلیسی به نام‌های وان کلیف و آرپل ساخته شد. این تاج در روز تاجگذاری به بانو فرح دیبا اعطا شد. انواع سنگ‌های قیمتی به کار رفته در این تاج، وزن آن را بسیار زیاده کرده اند. ترکیب رنگی این تاج سبز و قرمز است. گوهرهای قیمتی متفاوتی مانند برلیان، زمرد، مروارید، یاقوت و لعل در طراحی این تاج به کار رفته‌اند. در حال حاضر نیز از این تاج در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید  جدیدترین مدل انگشتر مردانه

سخن آخر

ایران از تمدن و تاریخ قوی و گسترده ای برخوردار است. در طول سال‌ها سلسله‌ها و شاهان مختلفی بر این سرزمین حکومت کرده اند. در نتیجه غنیمت‌ها و بازمانده‌های بسیار با ارزشی از دوره‌های مختلف در این شکور باقی مانده است. در این مقاله به تعدادی از معروف‌ترین جواهرات سلطنتی ایرانی پرداخته‌ایم. این زینت آلات در حال حاضر در موزه‌ی جواهرات ملی ایران نگهداری می‌شوند.
هنرمندان و طراحان گالری آرته لایف استایل طرح‌ها و زیورآلات متفاوتی را متناسب با علاقه‌های افراد به دوره‌های تاریخی ارائه کرده است. هنرمندان گالری به سلیقه‌ی علاقه مندان زیورآلات بسیار احترام می‌گذارند. علاوه بر این، شما امکان ثبت زیورآلات مختلف را با طرح‌های خصوصی و دلخواهتان را دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *