خواص سنگ یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ یا بدخشان، از سنگ‌های قیمتی و با ارزشی است که در صنعت جواهرات و زیرآلات زنانه به کار می‌رود. این سنگ از دیرباز مورد توجه ایرانیان، یونیان باستان و اعراب بوده است. آن‌ها به دلایل مختلفی از جمله افزایش علم، پیروزی، ثروت و پیروزی در عشق، این سنگ را همیشه با خود به همراه داشتند. آن‌ها اعتقاد داشتند که همراه داشتن سنگ یاقوت سرخ برای صاحبش، سلامتی و صلح و آرامش به ارمغان میاورد. گفتنی است دربار تیمور لنگ، با تعداد زیادی از یاقوت سرخ مزین شده بود. بخشی از تاج ملکه انگلیس با یاقوت قرمز مزین شده است. هم‌چنینی در قرون وسطی این سنگ مورد علاقه کشیشان بوده است و آن را همیشه همراه خود داشتند.

سنگ

ویژگی‌های مهم

هر سنگی که در طبیعت وجود دارد، دارای مجموعه‌ای از مزیت‌ها است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم این سنگ اشاره می‌کنیم.

سختی سنگ

سختی سنگ یاقوت 9 است و به همین دلیل می‌تواند یکی از سنگ‌های کاربردی در صنعت جواهرسازی باشد. کوراندوم موجود در سنگ یاقوت، ممکن است دارای مقدار کمی ناخالصی از عناصری مانند تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد. وجود ناخالصی‌هایی درون سنگ رنگ های متفاوتی را مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم به وجود می آورد

اشعه ایکس

از خواص سنگ یاقوت سرخ اصل این است که در برابر پرتو ایکس موج‌های کوتاه و بلند از خود مقاومت نشان می‌دهد.

شانس

یاقوت قرمز نماد شانس، وفاداری، ثروت برکت و عشق است. از بزرگ‌ترین مزایای سنگ یاقوت سرخ، پر کردن دل از عشق و محبت است و همراه داشتن این سنگ، باعث رشد نیروهای معنوی، رشد شخصیت، امید و شهامت می‌شود.

از الماس ارزش بیشتری دارد و شایسته است که به همین دلیل این سنگ را  این گوهر قرمز رنگ، در سایزهای‌ بیشتر از پنج‌ قیراط، سلطان سنگ‌ها نام‌گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید  خرید گوشواره نقره

 

انواع یاقوت

یاقوت رنگ‌های مختلفی دارد که از میان همه، رنگ سرخ با جذابیت بالایی که دارد، از محبوبیت و جذابیت بیشتری برخوردار است. یاقوت زرد، سفید و ستاره‌ای از انواع دیگر این سنگ است. شما می‌توانید با توجه به علاقه‌ی خود سنگ مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید.

مشخصات یاقوت

سنگ یاقوت سرخ اصل، بعد از الماس و زمرد، سومین سنگ قیمتی جهان است. معدن این سنگ بین کابل و جلال‌آباد وجود دارد در ادامه به برخی ویژگی‌های این سنگ اشاره می‌کنیم.

رنگ بندی

این نگین معمولاً دربین سنگ مرمر سفید (چقماق) به شکل قرمز کم رنگ، قرمز، کبود و رنگ‌های دیگر وجود دارد.

ترکیبات اصلی

آلومین خالص از ترکیبات شیمیایی آن است که ممکن است به مقدار کمی مواد دیگری چون کروک و آهن هم همراه داشته باشد. لایه‌های آتشفشان مقدار زیادی این سنگ را در خود نگه داشته است و به همین دلیل، هند و تبت، به علت وجود داشتن کوه‌هایی با لایه‌های آتشفشانی، به میزان زیادی این سنگ را همراه دارد.

و دارای اقسام مختلف می‌باشد که مرغوب‌ترین و قیمتی‌تر از همه نوع آتشی است. لازم به ذکر است بدانید که رنگ قرمز این نگین به علت وجود عنصر کروم می باشد و  در واقع فلز رنگساز آن از کروم است.

عیار و ارزش

عامل اصلی تعیین کننده‌ی قیمت یاقوت سرخ، برش و وضوح آن است. هر چه این سنگ، درخشنده‌تر باشد، ارزش و قیمت بالاتری هم خواهد داشت. درخشان‌ترین و ارزشمندترین نوع سنگ یاقوت، سنگ یاقوت سرخ، به رنگ خون کبوتر می‌باشد.

بیشتر بخوانید  سنگ اوپال چیست؟ با انواع سنگ قیمتی اوپال آشنا شوید

خواص یاقوت سرخ

سنگ یاقوت خاصیت درمانی نیز دارد از جمله برای درمان دردهای قاعدگی و آسان شدن زایمان، به کار می‌رود. این گوهر، حتی برای درمان تب نیز کاربرد دارد. کافی است آن را در کف دستان خود قرار دهید.

سنگ یاقوت سرخ، باعث افزایش شکوه و هیبت شما می‌شود و همینطور باعث افزایش رزق و روزی در افراد می‌شود. استفاده از یاقوت سرخ، از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل برای قلب بسیار مفید است.

خواص یاقوت بر روان

همراه داشتن سنگ یاقوت سرخ، به افراد احساس قدرت می‌دهد و ممکن است به افکار خودخواهانه منجر شود. اما همچنان این سنگ برای وارد کردن شور و هیجان به زندگی، نقش زیادی دارد.

این سنگ به تمرکز حواس و افزایش بازدهی خرد شما کمک می‌کند و بنابراین باعث می‌شود، بهترین تصمیم‌ها را در زندگی بگیرید. این سنگ باعث جلوگیری از استرس و اضطراب، بی‌خوابی و افسردگی می‌شود و غم و غصه و احساس‌های بد را از فرد دور می‌کند.

قیمت

ارزش گذاری سنگ یاقوت مانند سایر سنگ‌ها، معیارهایی چون رنگ، برش و وضوح و درخشندگی، باعث تفاوت در انواع قیمت‌های آن‌ها می‌شود. سنگ یاقوت هم‌چنین رنگ‌های مختلفی دارد مثل بنفش، نارنجی، زرد، آبی و سبز که البته نوع قرمز آن که به رنگ خون کبوتر است، قیمت بالاتری دارد. البته می‌توان سنگ یاقوت سرخ را براساس محل جغرافیایی که از آن استخراج شده نیز، دسته‌بندی کرد هرچند که تاثیری در خواص این سنگ ندارد.

راه‌های تشخیص سنگ اصلی از غیر اصل

یکی از نشانه‌ها برای تشخیص سنگ اصلی، این است که این نوع سنگ اشعه فرابنفش را از خود عبور می‌دهد. انواع مصنوعی آن در بازار فراوان است و به همین دلیل در ادامه تلاش می‌کنیم تا به برخی از راه‌های شناخت یاقوت اصل از غیر آن، اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید  فواید و خواص مروارید

رنگ و درخشش

سنگ‌های اصلی، در برابر نور چراغ شفاف است و نور را از خود عبور می‌دهد. در حالی‌که نور، از سنگ‌های تقلبی و کدر عبور نمی‌کند.

شیشه قرمز

سنگ یاقوت قرمز را با شیشه قرمز مقایسه کنید. اگر تفاوتی بین آن دو ندیدید، شک کنید که یاقوت قرمز باشد.

خراش

سنگ‌های قیمتی یکی از ویژگی‌هایی که دارد این است که فقط با سنگ و الماس می‌شود روی آن خش انداخت. اگر بتوانید با یک شی دیگر هم این کار را انجام بدهید، باید شک کنید که این سنگ، اصل نیست.

نگهداری از سنگ یاقوت

سنگ یاقوت سرخ را در آب بشویید و به مدت دو ساعت جلوی خورشید قرار بدهید تا درخشندگی سنگ شما برگردد. هم‌چنین می‌توانید این سنگ را در نمک خشک دریا قرار بدهید که البته این روش کم‌تر توصیه شده است.

سخن آخر

سنگ یاقوت سرخ، از سنگ‌های قیمتی و بسیار پر طرفداری است که در صنعت جواهرسازی بسیار کاربرد دارد. یکی این سنگ در لایه‌های آتش‌فشانی مخصوصا تبت و هند یافت می‌شود. این سنگ، ویژگی‌ها و خواصی دارد که این سنگ را در بین سایر سنگ‌ها محبوب‌تر می‌کند. البته ممکن است نمونه‌های تقلبی در بازار موجود باشد که در این مقاله از آرته لایف استایل تلاش کردیم راه تشخیص این سنگ را از نمونه‌های فیک بیان کنیم وهم‌چنین راه‌کارهایی برای نگهداری بهتر از آن، ارائه دهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *