عیار نقره

روش های عیارسنجی نقره و تشخیص عیار نقره واقعی

استخراج نقره بیش از 5000 سال قدمت دارد. مشهور است، یونان از سال 1200 قبل از میلاد قطب اصلی تولید نقره بوده است. برای سنجش کیفیت فلزات از جمله طلا و نقره از معیار «عیار» استفاده می شود. عیار، معیاری برای تعیین درصد خلوص فلزات گرانبها نظیر طلا، نقره، پلاتین و … است. معمولا روی ظروف و جواهرات طلا و نقره عددی حک می‌شود که بیانگر عیار نقره و طلای به کار رفته در آن است. نقره بر اساس کاربرد آن در سراسر جهان عیارهای مختلفی دارد.

نقره خام

انواع عیار نقره

عیار نقره عددی سه رقمی است که با تقسیم کردن آن بر  عیار نقره به دست می‌آید. عیارهای ۷۵۰، ۸۵۰، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰، ۹۵۸ و ۹۹۰ از جمله عیارهای مرسوم هستند.

نقره 999

99.9 درصد آن نقره خالص بوده و 0.1 درصد باقی مانده میزان ناچیزی از دیگر عناصر است. نقره‌ی خالص نرم است و به سادگی خدشه دار می‌شود. به همین دلیل از آن در جواهراتی که سختی و استقامت لازم داشته باشند، استفاده نمی‌شود. این عیار نقره که به نقره پنبه نیز مشهور است، به راحتی شکل می‌گیرد و در برابر کدر شدن مقاوم است. از این عیار برای مصارف پزشکی، آینه سازی، صنایع الکترونیک و دیگر صنایع استفاده می‌شود.

عیار نقره - نقره 925 عیار

عیار نقره 925

از نقره 925 با نقره استرلینگ نیز یاد می‌شود. این نقره از ترکیب 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد از فلزات دیگر مثل مس یا نیکل ساخته شده است. مس و نیکل برای سختی و افزایش مقاومت نقره به آن اضافه شده‌اند. نقره 925 در برابر کدر شدن مقاوم نیست و به مرور زمان کدر می‌شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت ست و نیم ست نقره؛ آشنایی با زیورآلات نقره

نقره 900

نقره 900 با نقره سکه نیز شناخته می‌شود. این عیار نقره شامل 90 درصد نقره و 10 درصد مس است. نقره سکه جزو عتیقه‌ها هستند و شناسنامه دارند. این نقره امروزه بسیار کمیاب است.

عیار نقره 850

این عیار از 85 درصد نقره و 15 درصد دیگر فلزات تشکیل شده است. از این عیار بیشتر برای ساخت ظروف نقره و سکه استفاده می‌شود.

روش های عیارسنجی نقره - عیار نقره

روش‌های سنجش عیار نقره

1- به نوشته‌های روی نقره توجه کنید

راحت‌ترین و بهترین راه برای تشخیص واقعی یا جعلی بودن جواهرات، چک کردن نوشته‌ی آن است. قبل از خرید یک کالای نقره از فروشگاه، همیشه به دنبال یک مهر استاندارد «استرلینگ» باشید. عموما عیار نقره‌ را روی آن حک کرده‌اند.

فروشندگان بین المللی تمبرهای 800 ، 900 یا 925 خواهند داشت که نشان دهنده‌ی میزان نقره موجود در کالا است. اگر حدود 90-80٪ نقره داشته باشد، به آن «نقره سکه» می گویند. اگر از اصالت کالا مطمئن نیستید راه‌های دیگری برا امتحان آن وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

2- تست وزن

نقره چگال‌تر از بیشتر فلزات است. وزن فلز دارای قطر و ضخامت خاصی است. اگر وزن نقره کمتر باشد، ممکن است از آلیاژهای نقره سبک وزن ساخته شده باشد نه نقره استرلینگ. اگر وزن نقره بیشتر باشد، احتمالا از سرب اندود شده با نقره ساخته شده است.

3- تست سفید کننده

از سفید کننده می‌توان برای بررسی اصالت عیار نقره نیز استفاده کرد. کافی است یک قطره سفید کننده بر روی کالای نقره‌ای قرار دهید. اگر بعد از تماس با مواد شیمیایی اکسید کننده نقره مثل سفید کننده لکه دار شود، نقره واقعی است؛ زیرا نقره واقعی در معرض سفید کننده سیاه می شود.

بیشتر بخوانید  گوشواره نقره ظریف؛ بهترین انتخاب برای خاص‌ترین استایل

تعیین عیار نقره - روش تکه یخ

4- آزمایش تکه یخ

روش آسان دیگر برای بررسی خالص بودن یا خالص نبودن عیار نقره استفاده از تکه‌های یخ است. این روش برای آزمایش سکه‌های نقره و سایر موارد نقره‌ای با سطح صاف ایده آل است. یک تکه یخ را روی یک سکه نقره یا ظروف تخت قرار دهید. اگر مکعب یخ به سرعت ذوب شود، فلز موجود واقعی است. نقره بالاترین رسانایی گرمایی را دارد و وقتی یک مکعب یخ را روی نقره قرار دهید، با سرعت بیشتری ذوب می شود.

5- استفاده از محلول شورتر

شورتر محلولی شیمیایی برای شناسایی اصالت عیار نقره است. ابتدا چند قطره از محلول را روی نقره بریزید و سپس با دستمال پاک کنید. اگر پس از پاک کردن اثراتی سیاه رنگ روی نقره بود، نشان دهنده‌ی اصل بودن نقره است.

نقره سکه - تست نقره

6- تست حلقه

تست حلقه یک آزمایش بسیار معمول و آسان است. نقره‌های خالص وقتی به یکدیگر مالیده می شوند صدای زنگ شدیدی ایجاد می کنند. بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص خلوص نقره مالش دادن آنها با فلز یا ماده نقره دیگر است. اگر سکه ای دارید و آن را روی یک سطح صاف می اندازید، باید صدایی زنگ مانند ایجاد کند. اگر صدایی آرام و کسل کننده ایجاد کند، به احتمال زیاد با عناصر یا فلزات دیگر مخلوط شده است.

7- تست مگنت

اگر در خانه آهنربا دارید، برای تست واقعی بودن عیار نقره می‌توانید از آن استفاده کنید. ترجیحا از آهن ربا قوی مانند آهنربای خاکی کمیاب ایجاد شده از نئودیمیم استفاده کنید. نقره از نوع مغناطیسی است و فقط واکنش های ضعیفی نسبت به آهنربا نشان می‌دهد. آهن ربا را به نقره‌ای که می‌خواهید بررسی کنید، نزدیک کرده و ببینید آیا به آهن ربا قوی می چسبد یا خیر. اگر به آهنربا چسبید آن نقره واقعی نیست.

بیشتر بخوانید  تفاوت سکه امامی و بهار آزادی در چیست؟

سخن آخر

ممکن است آزمون‌های ذکر شده برای اطمینان از عیار نقره، به نقره‌ی شما صدمه بزند. پس بهتر است همانطور که در روش اول گفتیم به نوشته‌های حک شده روی محصول و مهر استاندارد آن توجه کنید. در گالری آرته لایف استایل با اطمینان از عیار نقره با خیال راحت زیورآلات نقره ای چون انگشتر نقره را خرید کنید.

2 در مورد “روش های عیارسنجی نقره و تشخیص عیار نقره واقعی”

  1. محسن فاتح نیا

    سلام بابت اطلاعات ارزشمندتون متشکرم. می خواستم از شما سوالی بپرسم.من سرویسی دارم که منتشر به دوره قاجاریه است و ساخت هنرمند نامدار آقای علی رجایی و افراد دیگری با نام های علی قدیریان می باشد.روی چند تا از کارها نوشته به سفارش رضایی از بروجرد اما نکته مهم اینجاست که در برخی از ملاقه های این سرویس عدد ۵۲۰۲ هک شده است که امیدوارم درست خونده باشم. در بعضی جاهای دیگر در کنار مهر نام سازنده واژه بیمه شد هک شده است. امیدوارم بتوانید به بنده اطلاعات مفید ارایه دهید همیشه قدردان شما خواهم بود و تلاش می کنم جبران کنم زحمات حضرتعالی رابا تشکر فاتح نیا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *