نماد لوتوس در زیورآلات

نماد لوتوس در زیورآلات چیست؟

یکی از نمادهای کاربردی در زیورآلات و جواهرات، نماد لوتوس است. لوتوس یا گل نیلوفر آبی در زیورآلات نشانه رشد معنوی، نجابت، کمال و چرخه‌‌ تولد و رشد انسان است. گل لوتوس یکی از نمادهایی است که در صنعت زیورآلات بسیار موردتوجه طراحان قرار دارد و در ساخت طلاهای شیک و زیبا از آن استفاده بسیاری می‌شود. در ادامه در گالری آرته لایف استایل به بررسی نماد لوتوس در زیورآلات می‌پردازیم.

نماد گل نیلوفر آبی در جواهرات

در بیشتر تمدن‌های شرقی به‌خصوص در ایران باستان، نماد لوتوس و یا گل نیلوفر آبی یک نماد شناخته شده است و از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همان‌طور که گفتیم، نماد لوتوس درواقع نماد کمال، رشد معنوی، چرخه تولد و رشد انسان است. لوتوس را با نام‌های سوسن شرقی و یا نیلوفر آبی نیز، یاد می‌کنند.

ساقه‌های گل نیلوفر آبی در آب است و ریشه آن نیز در خاک است. همچنین روی گل به‌طرف خورشید قرار دارد؛ بنابراین لوتوس و یا گل نیلوفر آبی با سه عنصر خاک، آب و باد گره‌ خورده است. لوتوس در مرداب رشد می‌کند. زرتشتیان اعتقاد داشتند که محیط نامناسب زندگی نمی‌تواند دلیلی بر بد پرورش یافتن انسان باشد و آن را مقدس می‌دانستند. علاوه بر این، لوتوس را مظهر روشنایی هم می‌دانند.

نماد لوتوس در باستان

قبل از اینکه به بررسی نماد لوتوس در زیورآلات بپردازیم، به بررسی آن در باستان و روزگاران گذشته می‌پردازیم. گل لوتوس در شب بسته می‌شود و صبح روز بعد به زیبایی باز می‌شود. به همین علت مصریان باستان معتقد بودند که گل لوتوس با خورشید همراه و همنشین است و صبح‌ها با هم ظاهر می‌شوند.

بیشتر بخوانید  زرد شدن زیورآلات نقره؛ آشنایی با دلایل لکه‌های زرد روی نقره

گل لوتوس در آیین بودایی نیز، به معنای خلوص، بیداری معنوی و دقیق بودن شناخته شده است. علت این موضوع هم به‌خاطر این است که گل‌های نیلوفر آبی از آب‌های گل‌آلود و تاریک مرداب ظاهر می‌شوند و سپس به یک گل زیبا تبدیل می‌شوند.

نماد لوتوس در زیورآلات

لوتوس در اساطیر ایران؛ نماد لوتوس در زیورآلات

در آیین‌های ایران باستان، گل نیلوفر آبی، جایگاه ویژه‌ای دارد و نماد ایزد بانوی ناهید است. علاوه بر این، گل نیلوفر آبی در آئین‌های ایران باستان، در نقوش برجسته به‌صورت زنی جوان حجاری شده‌ و ایزد بانوی آب هم هست. نام این الهه اولین‌بار به‌صورت آناهیتا در کتیبه‌های هخامنشی دیده شده است. درنتیجه گل نیلوفر آبی را گل آناهیتا هم می‌نامیدند.

در بناهای هخامنشیان این گل که به‌عنوان نماد پاکی بود در بناها به‌عنوان تزئین کاربرد داشته‌ است. سنگ‌نگاره لوتوس در تخت‌جمشید حکاکی شده است که این موضوع نشانگر اهمیت این گل نزد ایرانیان بوده است. شاید برایتان جالب باشد که لوتوس نماد رسمی شهر کرمانشاه است. این گل در سرآب نیلوفر در نزدیکی شهر کرمانشاه وجود دارد و در نقوش طاق‌بستان به‌عنوان نمادی از آیین مهر حکاکی شده است.

از مکان‌های سرشناس در ایران که گل‌های نیلوفر آبی در آن رشد می‌کنند، مرداب بندر انزلی است که هرساله گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.

نماد لوتوس در زیورآلات

یکی از محبوب‌ترین نمادها برای ساخت در انواع جواهرات و زیورآلات، نماد گل لوتوس است. دلیل محبوبیت آن هم این است که، علاوه بر زیبایی بسیاری که از آن برخوردار است، مفاهیم انرژی‌بخش و مثبتی نیز به آن نسبت‌داده‌شده است. در ادامه نماد لوتوس در جوهرات مختلف مانند گردنبند، دستبند، انگشتر و گوشواره را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید  محبوب ترین سنگ‌ها در زیورآلات؛ از چه سنگ‌هایی در بیشتر در جواهرات استفاده می‌شود؟

1- گردنبند با طرح گل لوتوس

یکی از کاربردهای نماد لوتوس در زیورآلات، طرح‌های آویز گردنبند با نماد لوتوس است. استفاده از این مدل گردنبند، علاوه بر این که زیبایی بی‌نظیری به شما می‌بخشد، همان‌طور که گفتیم، بعنوان نماد رشد معنوی، کمال، نجابت و رشد همرا شما خواهدبود. به افرادی که معنا و مفهوم زیورآلاتی که استفاده می‌کنند، برایشان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم که گردنبند با طرح لوتوس را تهیه کنند. به این خاطر که معنا و انرژی مثبتی را می‌توانید در این گردنبند پیدا کنید.

نماد لوتوس در زیورآلات

2- گوشواره با طرح لوتوس

یکی دیگر از کاربردهای نماد لوتوس در زیورآلات طرح گوشواره با نماد لوتوس است. گوشواره‌هایی که با نماد لوتوس طراحی و ساخته می‌شوند، زیبایی و جذابیت خاصی را به استایل شما می‌بخشند.

3- انگشتر با طرح لوتوس

از دیگر کاربردهای نماد لوتوس در جواهرات طراحی و ساخت انگشتر با طرح لوتوس است. انگشتر لوتوس به‌عنوان نماد رشد و تعالی، همیشه جلوی چشمانتان است و به شما این موضوع را یادآوری می‌کند. ضمن این که این انگشتر به‌گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید آن را با استایل‌های متفاوتی ست کنید.

4- دستبند با طرح لوتوس

یکی دیگر از کاربردهای نماد لوتوس در زیورآلات ساخت دستبند با طرح لوتوس است. اگر شما طرف‌دار تیپ اسپرت هستید، دستبندهایی که با جنس چرم ساخته شده‌اند را می‌توانید خریداری کنید. این نوع دستبندها در عین زیبایی بسیار شیک و خاص هستند.

خرید زیورآلات با طرح لوتوس

اگر قصد دارید اکسسوری‌ها و زیورآلات زیبایی را تهیه کنید که علاوه بر ظاهر زیبا از کیفیت بسیار خوبی نیز برخوردار باشند، می‌توانید فروشگاه آرته را برای خرید خود انتخاب کنید. این فروشگاه زیورآلات و جواهرات شیک و زیبایی را با طرح لوتوس به فروش می‌رساند و برای خرید زیورآلات با نماد لوتوس می‌توانید با خیالی آسوده اقدام کنید.

بیشتر بخوانید  زیورآلات مناسب برای هدیه ولنتاین؛ کادوی ولنتاین چی بخریم؟

نماد لوتوس در زیورآلات

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کاربردهای نماد لوتوس در زیورآلات مختلف پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، گل لوتوس یکی از نمادهایی است که در صنعت زیورآلات بسیار موردتوجه طراحان قرار دارد و در دوران باستان معنا و مفهوم خاص خود را داشته است ازجمله مظهر نجابت، رشد و تعالی و کمال است. همچنین گفتیم گل لوتوس در زمان هخامنشیان بسیار مقدس بوده که در نقوش تخت‌جمشید، این گل به‌عنوان نماد پاکی به‌عنوان تزئین کاربرد داشته‌ است؛ بنابراین باتوجه‌ به مطالب گفته شده، استفاده از این نوع زیورآلات استایل شیک و زیبایی را به شما می‌بخشد.

در ساخت زیورآلات، علاوه بر طرح لوتوس، از طرح‌های مختلفی استفاده می‌شود. اگر به این طرح‌ها علاقه‌مندید با دیگر اشکال مختلف در زیورآلات نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *