الماس قهوه ‌ای

الماس قهوه ‌ای چیست؟ با انواع و کاربرد الماس قهوه‌ای آشنا شوید

الماس قهوه ‌ای یا شکلاتی نوعی از الماس‌های رنگی و فانتزی موجود در بازار است. با اینکه الماس‌های بی‌رنگ و شفاف از معروف‌ترین الماس‌های دنیا است، برخی الماس‌های رنگی از قیمت بسیار بالاتری برخوردار هستند. جالب است بدانید که فراوان‌ترین الماس‌های موجود در دنیا الماس‌های قهوه ‌ای هستند.

الماس‌های رنگی در رنگ‌های مختلفی از شرابی گرفته تا صورتی و قهوه ‌ای و شکلاتی در طبیعت وجود دارند. این سنگ‌های طبیعی در صنعت ساخت جواهرات کاربرد ویژه‌ای دارد و زیورآلات منحصر بفردی با آن‌ها ساخته می‌شود.

الماس قهوه‌‌ای چگونه بوجود می‌آید؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که الماس‌های رنگی و خصوصا الماس قهوه ‌ای در آزمایشگاه و به صورت مصنوعی تولید می‌شود در صورتی که این مدل الماس‌ها در قلب زمین و تحت فشار بسیار بالایی قرار می‌گیرند و همین فشار بالا سبب می‌شود تا سایه‌های رنگی در آن‌ها ظاهر شود. فشار طولانی زمین بر روی الماس صورتی در طولانی مدت باعث ایجاد فاصله بین اتم‌های اکسیژن و نیروژن درون کربن موجود در سنگ می‌شود و رنگ آن را تغییر می‌دهد. البته الماس‌های رنگی را تحت شرایط خاص در آزمایشگاه نیز تولید می‌کنند که هیچ‌گاه به کیفیت الماس‌های طبیعی نخواهند بود

الماس قهوه ‌ای

فراوانی الماس قهوه ‌ای

نکته‌ای که عموم مردم از آن بی‌اطلاع هستند، این است که فراوان‌ترین الماس‌ها در طبیعت الماس‌های رنگی است و الماس‌های شفاف و بدون سایه بسیار کمیاب هستند. طبق نموداری که موسسه جواهرشناسی آمریکا منتشر کرده است، می‌توان تنوع رنگی الماس‌ها را مشاهده کرد.  بر طبق این گزارش الماس‌های رنگی، فراوانی بیشتری نسبت به الماس‌های بی‌رنگ دارند. این در حالی است که الماس‌های خانواده زرد بسیار زیادتر از بقیه هستند.

بیشتر بخوانید  استایل بوهو چیست؟

دسته‌بندی الماس‌ها بر اساس رنگ

الماس‌ها در رنگ‌های تنوعی در بازار موجود هستند و براساس شدت رنگ در 9 رده خیلی کمرنگ، خیلی روشن، روشن، روشن فانتزی، فانتزی، فانتزی عمیق، فانتزی واضح، فانتزی تیره و فانتزی خیلی عمیق دسته‌بندی می‌شوند.

محبوبیت الماس قهوه ‌ای

الماس‌های قهوه ‌ای در دسته الماس‌هایی قرار می‌گیرند که به نسبت سایرین قیمت بسیار پایین‌تری دارند. پایین بودن قیمت و رنگ چشمگیر این الماس باعث شده تا طرفداران بیشتری پیدا کند. بر پایه نموداری که موسسه جواهرشناسی آمریکا منتشر کرد الماس قهوه‌‌ای از درجهZ  که تیره‌ترین الماس است نیز گذشته و به همین خاطر، کارشناسان طلا و جواهر این رنگ را ضعیف و ارزان می‌دانند.

سابقاً، اشخاص خیلی کم به سرغ خرید زیورآلات با الماس‌های قهوه ‌ای می‌رفتند. اما همانطور که صنعت مد نظر افراد را در مورد بسیاری از مسائل عوض کرد، اکنون الماس‌های قهوه ‌ای به شکل باورنکردنی در بین مردم محبوب است.

الماس قهوه ‌ای

انواع الماس قهوه ‌ای

الماس‌های قهوه ‌ای در رنگ‌های متفاوتی همچون شکلاتی، شامپاینی،کنیاکی، دارچینی، عسلی و گل میخکی در طبیعت یافت می‌شوند. در بین این رنگ‌ها الماس‌های شکلاتی و شامپاینی محبوبیت کمتر و رنگ‌های کنیاکی، دارچینی و عسلی محبوبیت بیش‌تری دارند.

بررسی رنگ الماس‌های قهوه ‌ای

اگر با الماس‌های قهوه ‌ای آشنایی نداشته باشید ممکن است از روی اسم متوجه تفاوت آن‌ها نشوید. در ادامه قصد داریم تا هر کدام از انواع الماس قهوه ‌ای را از نظر رنگ و ویژگی‌ها با یکدیگر مقایسه کنیم.

  • الماس شکلاتی به الماس‌های قهوه ‌ای روشنی گفته می‌شود که در آن هیچ نشانه‌ای از رنگ‌های دیگر وجود نداشته باشد.
  • الماس‌ شامپاینی به الماس‌هایی با رنگ قهوه ‌ای مایل به طلایی گفته می‌شود.
  • در دسته الماس‌های قهوه ‌ای، الماسی که در آن مقادیر کمی از رنگ قرمز یا نارنجی وجود داشته باشد الماس کنیاکی گفته می‌شود.
  • الماس‌های قهوه ‌ای مایل به صورتی را دارچینی می‌گویند.
  • الماس عسلی از الماس‌هایی است که در آن رنگ نارنجی و زرد عمیقی وجود داشته باشد.
  • الماس‌های قهوه ‌ای که در آن رنگ زیتونی مشاهده شود را الماس گل میخی می‌گویند.
بیشتر بخوانید  واحدهای اندازه گیری طلا؛ با 4 واحد اندازه‌گیری طلا آشنا شوید

کاربرد الماس قهوه ‌ای

الماس‌های قهوه ‌ای در دو نوع طبیعی و صنعتی موجود هستند. نوع طبیعی آن‌ها در طبیعت با روش‌های طیف‌سنجی شناسایی می‌شوند. نوع دوم این الماس‌ها از گرم کردن الماس در دمای بیشتر از 1600 درجه سانتی‌گراد به  وجود می‌آیند. کار برد الماس‌های نوع دوم بیشتر در مصارف صنعتی است.

از الماس‌های قهوه ‌ای به صورت نگین‌های تراش خورده در ساخت انگشتر، ساعت و گردنبند استفاده می‌شود.

الماس قهوه ‌ای

منابع استخراج الماس صورتی

حجم زیادی از الماس قهوه‌‌ای موجود در دنیا که در ساخت زیورآلات مختلف استفاده می‌شود از معادن کشور استرالیا استخراج شده‌اند. با ارزش‌ترین و قیمتی‌ترین الماس شکلاتی از معادن Argyle در همین کشور به دست می‌آید.

تاریخچه استفاده از الماس قهوه ‌ای

استخراج الماس‌های قهوه‌‌ای در اواسط دهه 1980در استرالیا آغاز شد. به دلیل فراوانی این الماس‌ها مردم آن‌ها را به عنوان سنگ‌های قیمتی مورد استفاده قرار می‌دادند. نخستین جواهراتی که با الماس قهوه‌‌ای ساخته شد مربوط به رم و هند هستند. امروزه الماس‌های قهوه‌‌ای را با نام‌هایی مثل الماس کاکائو، الماس قهوه و الماس خاکی نیز می‌شناسند.

کلام آخر

الماس قهوه ‌ای شاید از نظر کیفیت با الماس بی‌رنگ قابل قیاس نباشد، اما به دلیل رنگ خاصی که دارد همیشه مورد توجه مردم در سراسر جهان قرار دارد. قیمت پایین‌تر این نوع از الماس، نسبت به سایر مدل‌های الماس باعث شده تا محبوبیت آن‌ها برای مدت‌های طولانی حفظ شود. اگر شما هم از علاقمندان به دنیای زیورآلات هستید و تمایل دارید تا از جدیدترین و زیباترین مدل‌های موجود در بازار شناخت پیدا کنید، می‌توانید در گالری آرته لایف استایل خریدی مطمئن را تجربه کنید. آرته باکیفیت‌ترین زیورآلات را در دسترس شما عزیزان قرار داده تا با اطمینان خاطر خرید کنید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با استایل و زیورآلات در دهه 2000 میلادی

پیشنهاد می‌کنیم پس از آشنایی با الماس ارزشمند قهوه‌ای، با الماس صورتی نیز آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *