تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

از جمله زیورآلاتی که استفاده از آن بین آقایان رواج دارد دکمه سرآستین است. دکمه سردست یا سرآستین دکمه‌ای است به  برای بستن آستین پیرهن مردانه و گاهی پیراهن زنانه استفاده می‌شود. این وسیله‌ی تزئینی بیشتر در استایل و ظاهر رسمی کاربرد دارد. در بررسی تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین به این نکته برمی‌خوریم که استفاده از دکمه سرآستین در ابتدا مختص طبقه اشراف بوده و در سیری که در طول سالیان طی کرده به مرحله‌ای رسیده است که امروزه همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. پیشینه استفاده از دکمه سرآستین بر روی شیوه کاربرد اکروزی آن نیز تاثیرگذار بوده و امروزه استفاده از آن در استایل رسمی مشاهده می‌شود.

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

اولین دکمه‌های سرآستین در اروپا و در قرن‌های هفدهم وهجدهم استفاده شدند. در ابتدا استفاده از دکمه‌های سرآستین به عنوان زیورآلات قیمتی و دست ساز در بیشتر قشر بالادست جامعه رواج داشته است. از آنجایی استفاده از دکمه‌ سرآستین با جنس نقره و سنگ‌های قیمتی بری همه افراد امکان پذیر نبوده، جواهرسازان اقدام به ساخت دکمه‌های سرآستینی کردند که با الماس‌های شیشه‌ای و فلزات نیمه قیمتی ساخته شده بودند و به این صورت مخاطب استفاده از دکمه سرآستین بیش‌تر شد.

استفاده از دکمه‌های سرآستین فرانسوی در اوایل دهه ۱۸۴۰ بسیار متداول و محبوب شد. سبک ویژه دکمه سرآستین فرانسوی محبوبیت آن را در طول سالیان حفظ کرده و می‌توان گفت هیچ گاه استفاده از آن منسوخ نشد. بررسی تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین نشان می‌دهد در دهه ۱۸۸۰ شرکت­های تجاری زیادی دست به تولید دکمه سرآستین زدند و آن را به عنوان هدیه تبلیغاتی به مشتریان خود معرفی کردند. در طول دهه‌های مختلف علاقه افراد به استفاده نوع خاصی از دکمه سرآستین بود به طوری که در دهه ۱۹۲۰ دکمه سرآستین میناکاری شده بسیار مد شد.

بیشتر بخوانید  جدیدترین دستبندهای مردانه؛ محبوب‌ترین دستبندهای مردانه کدام‌اند؟

در دهه 1960 استفاده از دکمه‌های سرآستین و زیورآلات لوکس و گران قیمت در استایل آقایان رواج زیادی پیدا کرد. در این دوره علاقه عمومی به سمت استفاده از کالاهای پرزرق و برق بود و شرکت‌های مد از طریق آن درآمد زیادی کسب کردند.

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

استفاده از دکمه سرآستین

بررسی تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین نشان می‌دهد، آقایان شیک‌پوشی که به دنبال ساختن استایل شیک و رسمی هستند، به استفاده از این زینت روی می‌آورند. دلایلی همچون نشان دادن استایل و جذابیت ، جلوه دادن به لباس‌ها و تمیز و مرتب نشان دادن استایل باعث شده تا افراد به استفاده از دکمه سردست علاقه داشته باشند.

انواع دکمه سرآستین

دکمه سرآستین در انواع مختلفی تولید شده تا مطابق با سلیقه همه افراد و متناسب با انواع سبک‌های لباس باشد. دکمه سرآستین عموما در سه مدل دوسری ثابت، لولایی و زنجیری ساخته می‌شود و شیوه استفاده از آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا با مدل‌های مختلف دکمه سرآستین آشنا شوید.

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین؛ دکمه سرآستین لولایی

این مدل دکمه سرآستین یک لولای متحرک دارد که دکمه روی آن نصب شده است. دکمه سرآستین لولایی از داخل شکاف جادکمه عبور می‌کند. سپس لوله متحرک چرخیده و از حالت عمودی به افقی تغییر حالت می‌دهد. نوع قفل این دکمه سرآستین به گونه‌ای است که احتمال باز شدن و گم شدن آن بسیار کم است.

بیشتر بخوانید  زنجیر نقره زنانه

دکمه سرآستین زنجیری

دکمه سرآستین زنجیری همانطور که از نامش پیداست به واسطه‌ی یک زنجیر مانع حرکت سرآستین می‌شود. دکمه سرآستین زنجیری به گونه‌ای طراحی شده تا کمی آزادی عمل به آستین شما بدهد و سرآستین را کاملا بی‌حرکت نکند. این مدل از دکمه سرآستین را می‌توانید از مدل فلزهای گرانبها و سنگ‌های قیمتی تهیه کنید؛ زیرا احتمال باز شدن و افتادن آن بسیار کم است.

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین؛ دکمه سرآستین دوسری

دکمه سردست دوسری شبیه به مدل لولایی است ولی با این تفاوت که هیچ لولای متحرکی ندارد و در هنگام باز و بسته شدن جا دکمه را گشاد می‌کند. همچنین احتمال گم شدن آن نسبت به دو مدل قبلی بیش‌تر است.

جنس دکمه آستین سرآستین

دکمه‌های سرآستین را با تنوع بسیار زیادی ساخته‌اند. استفاده از سنگ‌های گران قیمت، پارچه معمولی و حتی دکمه‌هایی از جنس طلا و نقره و پلاتین تنوع زیادی به دکمه‌های سرآستین موجود در بازار داده است. دکمه سرآستین را از جنس‌های دیگری همچون فیبر کربن، کریستال، لعاب، شیشه، گان متال، مرواریدهای طبیعی، اونیکس، سنگ‌ قیمتی، رزگلد، ابریشم، استیل های ضد رنگ، تیتانیوم و … نیز ساخته می‌شوند. این دکمه‌های سرآستین قیمت پایین‌تری از بقیه جنس‌های دکمه سرآستین دارد که استفاده از آن را برای همه افراد امکان‌پذیر کرده است.

محل قرارگیری دکمه سرآستین

نکته‌ای که شاید در هنگام خرید دکمه سرآستین کمتر به چشم شما بیاید ولی تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین سندی برای اثبات آن است، این موضوع است که مطابق با دکمه‌های لباس در سمت راست دوخته می‌شود تا باز و بسته کردن آنها ساده‌تر باشد. دکمه‌های سرآستین نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در سمت راست باز و بسته شوند.

بیشتر بخوانید  جواهرات خاص

تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

سخن آخر

بررسی تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین نشان می‌دهد که همیشه و در همه دوره‌های تاریخی افرادی بودند که به استفاده از زیورآلات علاقه داشتند و فروشگاه‌هایی نیز نیاز این افراد را برآورده می‌کردند. فروشگاه زیورآلات دست‌ساز گالری آرته لایف استایل با سال‌ها تجربه در زمینه تولید تخصصی زیورآلات نقره دست‌ساز بهترین و باکیفیت‌ترین مدل‌های زیورآلات را در دسترس شما قرار داده تا با هر بودجه‌ای بتوانید خریدی رضایت بخش داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *