جواهرات موزه سلطنتی ایران

یکی از گنجینه‌های باارزش و زیبای جهان که نفیس‌ترین جواهرات در این مجموعه قرار دارند؛ جواهرات موزه سلطنتی ایران است. جواهرات موزه سلطنتی نشان‌دهنده فرهنگ، تاریخ کهن و خلاقیت هنرمندان باسلیقه و خوش‌ذوق ایرانی است. موزه ملی جواهرات ایران در شهر تهران قرار دارد و یکی از مکان‌های گردشگری جذاب برای توریست‌های خارجی و داخلی است. بر اساس شواهد موجود، قدمت جواهرات در موزه سلطنتی ایران به دوره صفویه بر می‌گردد. در واقع در دوران صفویه یک سری اقدامات برای جمع‌آوری و نگهداری از سنگ‌های زینتی و جواهرات ایرانی انجام گرفت. در ادامه مطلب از وب‌سایت آرته لایف استایل به بررسی جواهرات موزه سلطنتی ایران می‌پردازیم.

معرفی گنجینه جواهرات موزه سلطنتی ایران

گنجینه جواهرات موزه سلطنتی ایران در دوره قاجاریه بعد از کشمکش‌های فراوان، جمع‌آوری شد و به ثبات رسید. زیبایی خیره‌کننده سنگ‌ها و جواهرات و تلفیق آن باهنر و ذوق ایرانیان، باعث شده است تا مجموعه‌ای بی‌نظیر در اختیار داشته باشیم. در ادامه جواهرات موزه ملی ایران را معرفی می‌کنیم.

 

1. تاج فرح پهلوی

از جواهرات موزه سلطنتی ایران می‌توانیم به تاج فرح پهلوی اشاره کنیم که ویژگی بارز این تاج، ظرافت و سنگ‌های باارزش و زیبای کار شده در آن است. ساخت تاج فرح را جواهرسازان فرانسوی بر عهده داشتند که از تلفیق الماس، طلای سفید و سنگ‌های زمرد، یاقوت و مروارید است. تاج پهلوی درخشندگی و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و وزن آن 2 کیلوگرم است. یکی دیگر از جواهرات موجود در موزه ملی ایران که مربوط به فرح پهلوی است؛ نیم تاج نور العین است که این نیم تاج باشکوه، توسط جواهرساز معروف نیویورکی هری وینستون ساخته شده است. در ساخت این نیم تاج از الماس‌های زرد و سفید استفاده شده است.

بیشتر بخوانید  اصطلاحات انواع زیورآلات (انواع گردنبند)

2. تخت طاووس

تخت خورشید از جواهرات موزه سلطنتی ایران که به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است و از 26733 تکه جواهر در ساخت آن استفاده کردند. بعد از ازدواج فتحعلی‌شاه با طاووس تاج‌الدوله، اسم آن به تخت طاووس تغییر داده شد. دلیل خاص بودن تخت طاووس، خورشید بالای تخت و تلفیق سنگ‌های رنگارنگ قیمتی با چوب و طلا است. در زمان ناصرالدین‌شاه تغییراتی بر روی آن ایجاد شده و نحوه ساخت این تخت زیبا بر روی آن حک شده است.

3. تاج پهلوی

تاج پهلوی توسط جواهرسازان ایرانی به دستور رضاشاه برای تاج‌گذاری ساخته شده است. بدنه تاج پهلوی از نقره و طلا ساخته شده؛ با مروارید، یاقوت کبود و الماس‌های برلیان تزئین شده است. 3380 قطعه الماس، 368 قطعه مروارید، 5 قطعه زمرد و 2 قطعه یاقوت بر روی تاچ پهلوی کار شده است. به سبک پادشاهان ساسانی در اطراف آن کنگره‌های وجود دارد. الماس زرد رنگی که در زیر کنگره تاج پهلوی قرار گرفته، آن را در زمره زیباترین جواهرات موزه سلطنتی ایران قرار داده است.

4. الماس دریای نور

در مجموعه گنجینه جواهرات موزه سلطنتی ایران، الماس دریای نور را داریم که توسط کمیاب‌ترین نوع الماس، الماس صورتی به وزن 182 قیراط مزین شده است. الماس دریای نور زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

5. کره جواهرنشان

یکی از جواهرات خاص موزه سلطنتی کره جواهرنشان است که بامهارت بالا و هنرمندانه ساخته شده است. این کره متعلق به ناصرالدین‌شاه بوده که دارای قطر 66 سانتی‌متر است. در روی این کره جواهرنشان خشکی‌ها با یاقوت و دریاها با سنگ زمردنشان داده شدند و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. این کره که دارای وزن 34 کیلوگرم است از 51366 قطعه جواهر تشکیل شده است.

6. تاج کیانی

از دیگر جواهرات موزه سلطنتی می‌توانیم به تاج کیانی اشاره کنیم که به سبک تاج‌های دوره ساسانی و به دستور فتحعلی‌شاه ساخته شده است. قاب تاج کیانی از طلا و با الماس، زمرد و یاقوت تزئین شده است. ارتفاع تاج به 32 سانتی‌متر می‌رسد و شاخه‌های طلا جلوی تاج، مانند انوار خورشید است.

بیشتر بخوانید  گردنبند مناسب یقه گرد؛ اصولی که هنگام انتخاب گردنبند برای یقه‌ی گرد باید بدانید

7. تخت نادری

به دستور فتحعلی‌شاه تخت نادری توسط جواهرسازان ایرانی ساخته شده است. علت نام‌گذاری این تخت به نادری به‌خاطر این است که در ارزش و زیبایی نظیری ندارد. پشت انداز تخت نادری نقش ترنج دارد و از جواهرات کوچک و بزرگ استفاده شده است. در دو سمت آن، دو اژدها یا سمندر پیچ‌خورده با سر عقاب قرار گفته و در دیواره عمودی پله، تصویر شیر برجسته شده است.

8. گردنبند فرح پهلوی

گردنبند زمردنشان فرح که در گنجینه جواهرات موزه سلطنتی ایران قرار دارد؛ به دست جواهرساز فرانسوی ون کلیف اند آرپلز ساخته شده است. بدنه گردنبند فرح پهلوی از پلاتین و طلا است که یک زمرد تراش‌خورده و زیبا در وسط آن قرار گرفته است. استفاده از الماس‌های زرد و الماس‌های سفید کوچک، جلا و درخشش گردنبند را چندین برابر کرده است.

9. کمربند زرین

این کمربند زیبا به دستور ناصرالدین‌شاه ساخته شده است که علاوه بر طول 119 سانتی‌متری، یک قطعه زمرد بیضی‌شکل خاص با وزن 176 قیراط در مرکز دارد. در اطراف این زمرد 145 عدد الماس فلامک و 60 عدد الماس برلیان قرار گرفته است که باعث درخشندگی بیشتر زمرد می‌شود.

علاوه بر جواهرات خاص و زیبای موجود در گنجینه موزه ملی ایران، جواهرات دیگری هم هستند که به‌اختصار آن‌ها را نام می‌بریم:

  • جقه نادری: زمردی زیبا و درشت در مرکز و الماس و زمردهای دیگر اطراف آن کار شده و بسیار زیبا است.
  • گردنبند الماس و زمرد: متعلق به دختر فتحعلی‌شاه و مزین به زمرد 10 قیراطی و زمردهای کوچک‌تر است.
  • کلاه عباس میرزا: از پارچه مخمل قرمز و اطلس همراه با پولک‌دوزی ساخته شده است. زمردی درشت در وسط این کلاه قرار گرفته است.
  • ردای فرح دیبا: توسط طراح شرکت دیور فرانسه، طراحی شده است که دوخت‌های اطراف آن طلا دوزی و با سنگ‌های قیمتی، جواهرات و الماس مزین شده است.
  • آفتابه و لگن سلطنتی
  • مجموعه خنجرها و شمشیرها
  • شمعدان
  • گل سینه و سنجاق
  • ظروف غذا و غیره …
بیشتر بخوانید  سنگ لاجورد چیست؟

نکات مهم بازدید از جواهرت موزه ملی ایران

برای بازدید از جواهرات موزه سلطنتی ایران لازم است؛ نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای افراد بالای 12 سال بازدید مجاز است.
  • امکان بردن لپ‌تاپ، دوربین و گوشی به داخل وجود ندارد و هنگام بازدید باید به امانات تحویل داده شود.
  • کمک‌گرفتن از تورهای موزه گردی به شما اطلاعات کاملی دررابطه‌با مجموعه می‌دهد.
  • در موزه نباید با دیگران صحبت کنید.
  • نوشتن و نکته برداری از صحبت‌های راهنمای موزه مجاز نیست.

جمع‌بندی

بازدید از گنجینه جواهرات موزه سلطنتی ایران در چهارراه استانبول تهران، خاطراتی زیبا برای شما رقم می‌زند. دیدن این مجموعه از نزدیک حس و انرژی بیشتری را به شما القا می‌کند. بعد از بازدید کامل از موزه، کارت‌پستال‌های مخصوص از موزه به شما داده می‌شود. اگر علاقه‌مند به جواهرات و زیورآلات دست‌ساز هستید؛ از فروشگاه اینترنتی آرته لایف استایل دیدن کنید. زیورآلات ساخته شده در مجموعه آرته، کیفیت عالی و قیمت مناسبی دارند. برای تهیه انواع زیورآلات و اکسسوری‌های شیک می‌توانید به فروشگاه زیورآلات دست‌ساز نقره آرته مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *