خواص و فواید توپاز

خواص و فواید توپاز

خواص و فواید توپاز باعث محبوبیت آن شده است. یکی از سنگ‌های قیمتی طبیعی که در ساخت جواهرات از آن استفاده می‌شود، سنگ توپاز است. سنگ توپاز علاوه بر اینکه در ساخت جواهرات استفاده می‌شود، خواص درمانی زیادی دارد. همچنین برای تعادل و کنترل احساسات بسیار مفید است. توپاز شرایط نگهداری خاصی دارد و بهتر است آن را از دیگر جواهرات خود جدا نگهداری کنید، تا آسیبی نبیند. در ادامه مطلب از آرته لایف استایل، به بررسی خواص و فواید توپاز می‌پردازیم.

خواص  فواید توپاز

ویژگی‌های سنگ توپاز

به ترکیب شیمیایی سیلیکات و آلومینیوم فلور با کانی‌های سیلیکاته که دارای سختی 8 تا 10 در مقیاس موس است را سنگ توپاز می‌گویند. یک گوهر نیمه شفاف تا شفاف که دارای جلای شیشه‌ای است. دارای طیف رنگی متنوعی است که بستگی به میزان ناخالصی موجود در سنگ توپاز دارد. ناخالصی‌های توپاز به شکل بلور و گاهی ستاره دنباله‌دار است. در کنار تمام خواص و فواید توپاز به دلیل اینکه انعطاف‌پذیری بالایی دارد، می‌توان به هر شکلی مانند قلب، ماهی، مربع، بیضی و … آن را برش دارد. ناگفته نماند که سنگ توپاز بعد از الماس و یاقوت، بالاترین درجه سختی دارد.

خواص و کاربرد انواع سنگ توپاز در جواهرسازی

در مورد خواص و فواید توپاز و کاربرد آن در ساخت جواهراتی مانند انگشتر، گردنبند و دستبند، توجه به سیستم درجه‌بندی رنگ این سنگ قیمتی، اهمیت زیادی دارد. سیستم رنگ بندی GIA است که بر اساس آن توپاز دارای طیف رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، آبی، بنفش و سبز است. نکته جالب این است که با فراوری توپاز و استفاده از فرایندهای شیمیایی می‌توان رنگ آن را تغییر داد.

بیشتر بخوانید  بایدها و نبایدها در هنگام خرید دستبند

خواص و کاربرد انواع سنگ توپاز در جواهرسازی

توپاز آبی

استفاده از رنگ آبی توپاز در ساخت جواهرات کاربرد زیادی دارد و زیبایی خاصی به جواهرات می‌دهد. در اصل توپاز خاکستری‌رنگ، طی فرایندهای شیمیایی به رنگ آبی تبدیل می‌شود. قیمت آن بستگی به ظرافتِ تراش دارد. هر چه ظرافت بیشتر باشد، قیمت بالاتری دارد. از خواص و فواید توپاز آبی‌رنگ می‌توانیم به تنظیم و تعادل چاکراهای پنجم و ششم اشاره کنیم. باعث افزایش تمرکز در تکالیف ذهنی و تقویت مهارت‌های کلامی می‌شود.

توپاز زرد

رنگ زرد در توپاز طبیعی و به دلیل ناخالصی موجود در سنگ از زرد تا زرد مایل به قهوه‌ای متغیر است. قیمت مناسبی دارد و به عنوان نگین و گوهر در ساخت گردنبند و انگشتر از آن استفاده می‌شود. تمرکز بر روی خواسته‌ها بر اساس شهود درونی، ارتقاء خلاقیت و اراده و رسیدن به شهود فردی از خواص و فواید توپاز زرد است.

توپاز سبز

رایج‌ترین نوع توپاز در ساخت جواهرات و زیورآلات توپاز سبز است. رنگ سبز طبیعی نیست و به کمک روش منتشر کردن رنگ، در سنگ توپاز بی‌رنگ ایجاد می‌شود. دور گردن انرژی و احساسات منفی از خواص توپاز سبز است.

توپاز سفید

توپاز سفید یا بی‌رنگ اگر دقیق برش داده شود، بسیار شبیه الماس است. جهت استفاده بر روی حلقه‌های ازدواج به جای الماس، به دلیل صرفه اقتصادی استفاده می‌شود. یکی از طبیعی‌ترین انواع توپاز سفید توپاز یخچالی است و به دلیل شفافیت و خلوص بالا، نیازی به بهسازی ندارد. از خواص و فواید توپاز می‌توانیم به از بین بردن انرژی‌های راکد، کشف توانایی‌ها و رسیدن به بهترین مسیرهای زندگی اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید  خرید گردنبند به عنوان هدیه؛ چرا گردنبند نقره بهترین هدیه است؟

توپاز صورتی

توپاز صورتی:

وجود اتم‌های کروم در ساختار بلوری توپاز، رنگ صورتی را ایجاد می‌کند. توپاز صورتی در قاره آسیا محبوبیت بالایی دارد و معدن اصلی آن در کشور پاکستان است. استفاده از سنگ قیمتی توپاز صورتی در ساخت زیورآلات و جواهرات زیبایی خاصی را ایجاد می‌کند و قیمت بالایی دارد. اگر بر اثر عملیات حرارتی بر روی توپاز معمولی تولید شود، کیفیت و قیمت پایین‌تری دارد. خواص توپاز صورتی صداقت خالص و ترویج عشق است.

توپاز امپریال

یکی از انواع کمیاب توپاز نسبت به دیگر انواع آن، توپاز امپریال یا نفیس است. بیشتر رنگ‌های هلویی؛ صورتی زرد و قرمز دارد. رنگ صورتی مایل به قرمز و سایه زردرنگ خاص، زیبایی این سنگ قیمی را چندین برابر کرده است.

توپاز طلایی

در انواع سنگ قیمتی توپاز، رنگ طلایی آن علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارد؛ به وفور هم یافت می‌شود. دارای طیف رنگ زرد و نارنجی و معادن اصلی این سنگ در کره و آمریکا است. بالابردن توانایی جهت بیان تمایلات فردی و ارتقاء اراده و خلاقیت از خواص و فواید توپاز طلایی است.

توپاز هفت رنگ یا جادویی

برای ایجاد این نوع از توپاز از فرایندهای شیمیایی استفاده می‌شود. به فرایند پوشانده شدن توپاز با مواد شیمیایی آزوتیک گفته می‌شود. برای تولید توپاز هفت رنگ، سطح توپاز بی‌رنگ یا شفاف، با تیتانیوم یا فلز دیگری پوشانده می‌شود که درخشندگی و رنگارنگی توپاز را در بر دارد. خواص درمانی خاصی ندارد؛ ولی به دلیل ظاهر زیبا در ساخت زیورآلات از آن استفاده می‌شود.

علاوه بر سنگ‌های گفته شده توپاز قرمز (بسیار قیمتی و دارای خاصیت کاهش غم و استرس) و توپاز قهوه‌ای هم از دیگر انواع توپاز هستند که در جواهرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  خواص گردنبند نقره؛ آشنایی با تأثیرگذارترین خواص زیورآلات نقره

توپاز هفت رنگ یا جادویی

خواص و فواید توپاز بر بدن

خواص و فواید توپاز بر روی سیستم ایمنی و بدن انسان زیاد است. این خواص عبارت‌اند از:

  • درمان دردهای ناحیه ستون فقران و کاهش درد و التهاب مفاصل
  • تنظیم و تقویت کلیه‌ها و رفع اختلالات گوارشی
  • کاهش استرس، درمان سردردهای میگرنی و تقویت اعصاب
  • تنظیم سوخت‌وساز و سیستم غددی بدن
  • درمان مشکلات خونی، عفونت نقرس و گواتر
  • بازسازی زخم‌ها

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با خواص و فواید توپاز و همچنین کاربرد انواع آشنا کردیم. توپاز به عنوان یک سنگ قیمتی طبیعی در جواهرسازی کاربرد زیادی دارد. نکته مهم در استفاده از توپاز به عنوان انگشتر، گردنبند و گوشواره این است که باید از آن در برابر ضربه و حرارت نگهداری کنید، تا همیشه درخشش و زیبایی خود را داشته باشد. وب‌سایت آرته لایف استایل دارای 10 سال سابقه طراحی و ساخت زیورآلات است. زیورآلات ساخته شده در مجموعه آرته کیفیت بالا و قیمت مناسبی دارند. برای تهیه انواع زیورآلات می‌توانید به فروشگاه زیورآلات دست ساز نقره آرته مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *