molten gold

طلای آب شده چیست؟

بعید است در ایران زندگی کنید و روزانه اسم‌هایی مانند سکه طلا، شمش طلا و طلای آب شده به گوشتان نخورده باشد. احتمالاً این را هم شنیده‌اید یا کسی به شما توصیه کرده است که اگر مقداری پول دارید با آن طلای آبشده بخرید و پس‌انداز کنید. حال در این مطلب از سایت آرته لایف استایل می‌خواهیم بیشتر با طلای آب‌شده آشنا شویم و بدانیم که طلای آبشده چیست. در ادامه با ما همراه باشید.

طلای آبشده چیست؟

طلای آب شده (Melt Gold) همان‌طور که از نامش مشخص است قطعه طلایی است که از ذوب کردن طلاهای دست‌دوم، شکسته شده و غیرقابل‌استفاده به دست می‌آید. درواقع همان طلای دست‌دوم و بلااستفاده‌ای که ما به طلافروش‌ها می‌فروشیم به کارگاه برده می‌شوند و در کوره‌های مخصوص ذوب می‌گردند. سپس به شکل تکه‌هایی از طلا دوباره به بازار عرضه می‌شوند. طلای آب‌شده جز برای پس‌اندازکردن، استفاده دیگری ندارد.

ابعاد طلای آب‌شده

طلای آب شده نه‌تنها ابعاد خاصی ندارد؛ بلکه شکل هندسی خاصی هم ندارد. درواقع می‌تواند به‌صورت یک قطعه طلای بدون شکل یا حتی یک‌تکه مفتول از جنس طلا باشد. این یک مزیت برای طلای آبشده به‌حساب می‌آید؛ زیرا حمل آن نسبت به شمش طلا برای مردم و حتی طلافروشان آسان‌تر خواهد بود. اگر هم به‌صورت مفتول باشد استفاده از آن برای طلاسازان بسیار راحت‌تر است.

molten gold

عیار طلای آب شده

همان‌طور که می‌دانید زیورآلات طلایی که در بازار طلای ایران به فروش می‌رسند، همه 18 عیار یا 750 هستند؛ بنابراین، طلاهای آب شده‌ای که در ایران به فروش می‌رسند نیز 18 عیار هستند. بعضی از زیورآلات ذوب شده ممکن است 18 عیار نباشند. درواقع ممکن است زیورآلاتی با عیار 14 یا عیار 24 هم بین آن‌ها باشد. در این صورت اگر بخواهند عیار طلای آبشده را پایین بیاورند از ترکیب فلزات دیگر مانند نقره یا مس در آن استفاده می‌کنند و اگر بخواهند عیار طلای آبشده را بالا ببرند از سکه‌های 22 عیار در آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید  از خواص درمانی رنگ در سنگ قیمتی بهره مند شوید!

طریقه خواندن و نوشتن وزن و عیار طلای آب‌شده

آیا یک قطعه طلای آب شده خریداری کرده‌اید و نمی‌دانید اعداد نوشته شده بر روی آن چه معنایی دارند؟ اگر به‌خوبی دقت کنید، می‌بینید که یک خط بر روی سطح طلا کشیده شده و یک عدد بالا و یک عدد پایین آن نوشته شده است. به طور معمول، عددی که بالای خط نوشته می‌شود نشان‌دهنده وزن و عددی که پایین خط نوشته می‌شود نمایانگر عیار آن است.

تفاوت طلای آب‌شده و طلای خام

احتمالاً در صحبت‌های عامیانه و بازاری اصطلاح طلای خام را به‌جای طلای آب‌شده شنیده‌اید؛ اما بدانید که طلای خام و آب شده با هم متفاوت هستند. درواقع طلای خام طلایی است که کارگران معدن آن را از دل‌سنگ کوه‌ها استخراج می‌کنند. طلای آبشده پس از فرایندهای بسیاری که روی طلای خام صورت می‌گیرد به دست می‌آید.

تفاوت طلای آبشده و شمش طلا

اولین تفاوتی که بین طلای شمش و آب شده است، عیار آن‌ها است. همان‌طور که اشاره کردیم عیار طلاهای آب شده در بازار 18 است؛ اما عیار شمش‌های طلا 24 است. شمش طلا کم‌ترین مقدار ناخالصی را دارند و گاهی به شمش طلا، طلای خام هم گفته می‌شود. البته طلای خام پس از استخراج از معدن با طی‌کردن فرایندی پیچیده به شمش طلای 24 عیار تبدیل می‌شود.

دومین تفاوت میان طلای آبشده و شمش طلا در این است که طلای آب شده تنها در کشور ایران خریدوفروش می‌شود؛ اما شمش طلا نوعی از طلای بین‌المللی است که در همه کشورها خریدوفروش می‌شود. طلای آب‌شده به‌خاطر 18 عیار بودن استاندارد جهانی محسوب نمی‌شود. اگر عیار این نوع طلا 950 باشد شاید بتوان از آن به‌عنوان شمش طلا یادکرد.

بیشتر بخوانید  خرید نیم ست نقره

همان‌طور که گفته شد طلای آب‌شده ابعاد و شکل مشخصی ندارد. این در حالی است که شمش طلا دارای وزن، ابعاد و مشخصات استاندارد جهانی است. این سومین تفاوت بین این دو نوع طلا است.

molten gold

لازم به ذکر است که شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر هستند و علائمی بر روی آن‌ها حک می‌شود و با عیار و مشخصات تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. همچنین شمش‌های 24 عیار شرکتی دارای اجرت و کارمزد مشخصی هم هستند. اجرت و کارمزد شمش‌های طلا توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور مشخص می‌شود. باتوجه‌به این نکات، قیمت شمش طلا نسبت به طلای آب شده گران‌تر خواهد بود.

نکاتی که باید هنگام خرید طلای آب‌شده در نظر داشته باشید

اگر قصد خرید طلای آبشده را دارید بهتر است آن را از جای معتبر و طلافروشان تحت‌نظر اتحادیه بخرید. پی‌بردن به عیار این نوع طلاکار دشواری است؛ بنابراین خرید از یک فروشنده مطمئن خیالتان را از بابت این موضوع راحت می‌کند.

معمولاً روی قطعه طلای آب شده یک کد رهگیری حک می‌شود. این کد در آزمایشگاهی که عیار طلای آبشده در آنجا مشخص می‌شود بر روی آن حک می‌شود. با داشتن این کد شما می‌توانید از تقلبی نبودن آن مطمئن شوید.

اگر می‌خواهید از اعتبار طلای آبشده مطمئن شوید به مشخصاتی که روی قالب قطعه حک شده است توجه نمایید. این مشخصات مخصوص کارگاهی است که طلا در آنجا ذوب شده است. به این قالب ویژه گفته می‌شود و مشخصات حک شده از کارگاه مربوطه روی ویژه اعتباری برای طلای آب‌شده خواهند بود.

سخن آخر

بیشتر بخوانید  تاریخچه استفاده از دکمه سرآستین

در این مطلب سعی کردیم هرآنچه که نیاز است درباره طلای آب شده برای شما عزیزان توضیح دهیم. طلای آبشده در کشور ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و به دلیل نداشتن اجرت و هزینه اضافی، خرید آن نسبت به طلای زینتی به‌صرفه‌تر است.

اگر به دنبال زیورآلات خاص و دست‌ساز هستید نگاهی به فروشگاه آرته لایف استایل بیندازید. آرته انواع جواهرات زنانه و جواهرات مردانه با جنس نقره و مدل‌ها خاص را برای مشتریان عزیز خود فراهم کرده است. همچنین می‌توانید مدل دلخواه خود را به هنرمندان مجموعه آرته سفارش دهید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. دست‌سازبودن محصولات آرته، تضمین‌کننده اصالت آن‌ها است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *