انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

دسته بندی انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

از گذشته تا به امروز بیش از 2000 کانی طبیعی شناسایی شده است که کمتر از 100 مورد به عنوان سنگ‌های قیمتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌ها در قیمت‌های مختلفی از ارزان‌ترین تا گران‌بها ترین قیمت‌ها بر روی زیورآلات به کار می‌رود. از معروف ترین انواع سنگ در صنعت جواهرسازی می‌توان به سنگ‌های قیمتی یاقوت سرخ، الماس، زمرد و یاقوت کبود اشاره کرد. سنگ‌های قیمتی از مواد معدنی مختلف، ساخته شده‌اند. سنگ‌های قیمتی علاوه بر اینکه مورداستفاده در جواهرسازی قرار می‌گیرد، توسط بسیاری از تمدن‌ها به عنوان یک قدرت اسرارآمیز شناخته می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع سنگ در صنعت جواهرسازی می‌پردازیم.

انواع سنگ‌های قیمتی در صنعت جواهرسازی

یاقوت

از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی می‌توان به سنگ یاقوت اشاره کرد. سنگ یاقوت سنگی زیبا و کمیاب و همچنین گران قیمت است. این سنگ زیبا که در صنعت جواهرسازی کاربرد زیادی دارد، در ابتدا به حالت کدر بوده است اما پس از برش خوردن درخشش این سنگ با الماس برابری می‌کند. زیورآلاتی که با این سنگ گران قیمت ساخته می‌شوند در دسته گران‌ترین زیورآلات جهان قرار دارند. در صنعت جواهرسازی رایج‌ ترین رنگ یاقوت، رنگ قرمز است. اما رنگ‌های دیگر این سنگ که به ندرت کاربرد دارند، رنگ کبود، آبی و سبز است.

سنگ فیروزه

یکی دیگر از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی سنگ فیروزه است. این سنگ با رنگ آبی تیره، آبی روشن و سبز لاجوردی وجود دارد که دارای قدمت زیادی است و به صورت نیمه شفاف تا مات در طبیعت یافت می‌شود. مصریان باستان برای تزیین و به خصوص زینت دادن مقبره‌هایشان از این سنگ استفاده می‌کردند. اما بعد از آن به این دلیل که نمادی از آرامش بود در صنعت جواهرات برای ساخت زیورآلات مختلف مورداستفاده قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  دستبند نقره

انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

زمرد

سنگ زمرد یکی دیگر از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی است. رنگ سبز زمرد نمادی از زندگی، طبیعت، عشق و جاودانگی است. این سنگ به رنگ‌های دیگری چون زرد، طلایی، سفید و آبی با ترکیبی از سبز در طبیعت یافت می‌شود. زیورآلات ساخته شده با سنگ زمرد از محبوبیت بسیاری برخوردار است و در گروه زیورآلات لوکس قرار گرفته است.

سنگ آمیتیست

یکی دیگر از انواع سنگ‌ها در جواهرسازی سنگ کوارتز بنفش یا آمیتیست است. این سنگ زیبا جزء سنگ‌های نیمه قیمتی است که به نام سنگ متولدین ماه بهمن نیز شهرت دارد. این سنگ نماد صلح و آرامش است و هرگونه تنش عصبی را کاهش می‌دهد.

سنگ لعل

سنگ لعل نیز از دیگر انواع سنگ در صنعت جواهرسازی است. این نوع سنگ طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دارد. این سنگ پیشینه تاریخی دارد و در روزگاران قدیم بسیاری از مردم این اعتقاد را داشتند که استفاده از این سنگ باعث دوری از شرارت و افزایش قدرت می‌شود. در صنعت جواهرسازی اکنون این سنگ در ساخت زیورآلات لوکس و زیبا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

زبرجد

این سنگ قیمتی جزء پرکاربرد ترین کانی‌ها در صنعت جواهرسازی است و به نام متولدین ماه مرداد شهرت دارد. مصریان باستان این اعتقاد را داشتند که این سنگ نور خورشید را به خود جذب می‌کند و به همین علت آن را سنگ خورشید نیز می‌نامند. رنگ این سنگ سبز روشن و زیتونی مایل به زرد است و درخشندگی بسیاری هم دارد.

بیشتر بخوانید  جواهرات عجیب غریب سلبریتی ها؛ آشنایی با جواهرات خاص افراد معروف

یشم

یکی دیگر از سنگ های پرکاربرد در ساخت انواع زیورآلات سنگ یشم است. به‌ طورکلی این سنگ به دو دسته یشم نفریت و جادنیت تقسیم می‌شود. یشم نفریت قیمتی پایین‌تری از یشم جادنیت دارد. این سنگ زیبا قدمتی تاریخی دارد و 8000 سال پیش از آن برای ساخت مجسمه‌های مختلف استفاده می‌شد. رنگ این سنگ سبز براق و شبیه به زمرد چرب است. ترکیب فلز طلا و سنگ یشم زیبایی بسیاری را رقم می‌زند که امروزه از این ترکیب زیبا برای ساخت جواهرات استفاده می‌کنند.

لاجورد

این سنگ نیمه قیمتی یکی دیگر از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی است که از منیزیم، فسفات آهن و آمونیوم تشکیل شده است. رنگ سنگ لاجورد به صورت آبی روشن و تیره به همراه رگه‌های طلایی و به صورت براق و مات است که با ترکیب فلزات طلا زیبایی خاصی را در ساخت جواهرات و زیورآلات مختلف به ارمغان می‌آورد.

انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

کوارتز

کوارتز از سنگ‌های معدنی پرکاربرد است که تنوع رنگی بالایی دارد. رنگ‌هایی چون صورتی، آبی، سفید و زرد و … که در سراسر جهان به چشم می‌خورد. به دلیل خواص این سنگ زیبا و تنوع منحصر به فردش، در صنعت جواهرسازی کاربرد بسیاری دارد.

عقیق

سنگ عقیق در مذاهب مختلف شهرت دارد و رنگ آن نیز اغلب قرمز است اما به رنگ‌های دیگری نیز وجود دارد. این سنگ نیمه قیمتی در ساخت زیورآلات گوناگون به کار برده می‌شود. بعضی از افراد معتقدند که این سنگ عقیق در رفع ناراحتی و افزایش شادابی تأثیر بالایی دارد.

مروارید

یکی دیگر از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی مروارید است که با نام اشک ماه نیز معروف است و جزء سنگ‌های زیبا و جذابی است که بر روی جواهرات قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مهم ترین خواص سنگ لاجورد

انواع سنگ در صنعت جواهرسازی

الکساندریت

این نوع سنگ جزء سنگ‌های نادر در طبیعت است. تاریخچه این سنگ به زمان امپراطوری روسیه، دوره الکساندریت برمی‌گردد. سنگ الکساندریت طیف رنگی بی‌نظیری را دارد که در نورهای مختلف چراغ و نور خورشید رنگ‌های بی‌نظیر و زیبایی را از خود به نمایش می‌گذارد. این سنگ در ترکیب با فلزهای طلا تبدیل به جواهری لوکس می‌شود که قیمت بالاتری هم نسبت به سایر زیورآلات دارد.

سنگ سیترین

یکی دیگر از انواع سنگ در صنعت جواهرسازی سنگ سیترین است. این نوع سنگ از نوع کریستالی و به رنگ زرد، طلایی و نارنجی است. این سنگ در گروه کانی‌های نادر قرار گرفته و امروزه به دلیل رنگ طلایی خاص آن، در ساخت جواهرات لوکس و زیبا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اونیکس

یکی از زیباترین کانی‌ها سنگ اونیکس است. این نوع سنگ در دو نوع مات و براق وجود دارد و در دسته سنگ‌های نیمه قیمتی و طبیعی است. پس از تراش در زیورآلات طلا به کار برده می‌شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی انواع سنگ در صنعت جواهرسازی پرداختیم. همان‌طور که گفته شد سنگ‌های مختلفی از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد که در ساخت زیورآلات و جواهرات گوناگون استفاده می‌شود و زیبایی خاصی را به جواهرات می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *